עולם הרכב, כמו עולם השענות שפרץ מאה שנים לפניו, התבסס על חזון של יחידים שייצרו בבתי מלאכה ובנו מפעלים. היו כאלה שגדלו והתפתחו במקומות האלה ומתישהו עזבו אותם, כדי ליצור משהו משלהם, לבנות מפעל בבעלותם.
 
מפעל השעונים ריימונד וויל, שנוסד ב־1976, מקורו כזה. וכמו מפעלי מכוניות, וכמו בעולם השענות, גם הוא נושא את שמו של מייסדו. נפגשנו לשיחה עם אוליביה ברנהיים (Olivier Bernheim), מנכ"ל החברה ופגשנו קרבה רבה בין אתגרים העומדים בפני יצרן שעונים ובין אלה שיצרן מכוניות צריך להתמודד מולם.
 
פירמה צעירה
אוליביה ברנהיים, נשיא ריימונד וויל, גר בשוויץ, אבל מבקר לרוב בישראל, מסיבות משפחתיות, ונשוי לביתו של האיש שייסד את המפעל. בנו, אלי, דור שלישי למייסד, הוא מנכ"ל החברה. העובדה שאוליביה קיבל את השעון הראשון שלו לבר מצווה, עשויה להסביר את תכיפות הביקורים ואת שמו של הבן. קפצנו לשיחה קצרה על שעונים בליווי אספרסו באולם התצוגה של פדני, היבואנים.

המוזיקה כהשראה, השיווק כמוביל / ראיון
אוליביה ברנהיים, נשיא ריימונד וויל

 
אתם מפעל צעיר...
"לא, נוסדנו ב־1976, זה כבר יותר מארבעים שנים..."
 
...בהשוואה לכאלה שנוסדו במאה ה־18...
"... אה, בהחלט. אבל הניסיון שלנו הולך רחוק יותר. רימונד וויל, המייסד, עבר 24 שנים במפעל לשעונים, וסכסוך בין הבעלים שלו הביא לפירוקו. ריימונד החליט ב־1976 לפתוח סדנא משלו, ולאחר שנתיים, בהמלצה של לקוח קרוב מסעודיה, קרא לחברה החדשה בשמו".
 
לא תקופה מוצלחת לשענות השוויצרית
"נכון, אבל יכולנו להצליח מכיוון שהמוצרים והמסר שלנו היו מאוד ברורים, ובשנות השמונים החל להתרחש השינוי הגדול; עד 1985 עיקר הייצור הופנה לייצור שעונים לנשים, והפנייה לגברים מאז הייתה דרך הצד המכני".

המוזיקה כהשראה, השיווק כמוביל / ראיון

 
אז מה מרכיב את השעונים שלכם?
העיצוב של השעונים שלנו הוא ספורט־אלגנט והוא מאוד קוהרנטי. אנחנו לא משחקים במגרשים של אחרים, אנחנו פונים ללקוח שמחפש סטטוס אך שומרים על מחירי ייחוס, שהם מהמרכיבים החשובים ביותר בשענות, ולא חורגים מהם. אנחנו רוצים להציע את האיכות הגבוהה ביותר במחיר סביר, ולכן מדברים על טווח מחירים הנע בין 800 ועד 3500 דולר.
 
"אין טעם לחרוג מכך, מכיוון שאנחנו צריכים לחשוב דרך אנשי המכירות, והאופן בו הם יכולים להיענות באופן הברור ביותר לרצונותיו של הלקוח ולתקציבו".  
 
השמירה על התקציב קשורה לכך שאתם לא מפתחים מנגנונים משלכם
"נכון, אבל הקשרים שלנו עם Sellita, מי שמייצרת עבורנו את המנגנונים, אינם רגילים. כשריימונד החל את דרכו הוא פנה אליהם ויצר קשרים שהיו מעבר ליחסי מסחר, כולל התחייבות לקנות מהם כל שיצטרך. כמובן שנעשים שינויים לבקשתנו, ואנחנו מציעים גם סוגים של מורכבות, כולל טורביון, אבל אנחנו שומרים על התחום בו קבענו לפעול בו."

"כמובן, גם לנו יש אודי R8 משלנו, אבל המיתוג שלנו לא ישתנה, ואנחנו נשמור על המאפיינים שלנו".
 
המוזיקה כהשראה, השיווק כמוביל / ראיון


שמות הדגמים שלכם מוקדשים למוזיקה, לא אופייני לתעשייה
"זה עניין אישי ואיתו ריימונד התחיל את דרכו. אנחנו מאוד אוהבים מוזיקה ובכל זאת מתאים למסר שלנו. הבחירות כוללות שמות כמו 'נבוקו' ו'טוסקה' (אופרות של ורדי ופוצ'יני; י.פ), 'אמדאוס' (בעקבות סרטו של מילוש פורמן), מושגים כמו 'טנגו' ו'טוקטה', אבל גם דיוויד בואי".

וגם AC/DC? הצילום הוא מביצוע של ת'אנדרסטראק, לא ממש קטע שוויצרי
"בדיוק, וזה כבר שיתוף פעולה, כמו שיתוף הפעולה שיש לנו עם מרשל, של המגברים, ואלה כבר שמות הקשורים לדור החדש".
 
הדור החדש הוא אתגר לעולם השענות
"אנחנו מאוד מקפידים על קשר לדור החדש אך הלא־מעוניין בשעוני יד, ועושים הכל כדי להאזין לו. לא ניצור 'שעון חכם', אבל כן נעצב שעונים שפונים אליו. זה אתגר גדול מאוד להגיע לדור הזה, והקשר ללקוחות צעירים וחדשים יהיה גם דרך העיצוב.

המוזיקה כהשראה, השיווק כמוביל / ראיון

 
"אבל העתיד של השענות השוויצרית הוא באסיה — ולהגיע לשם זה לא פשוט. מעבר לתקציב, טעם ודרישות, יש להתמודד עם בעיה גדולה מאוד עם השפעה עצומה על האופן בו מוכרים שעונים: 'איך הם מתכוונים לקנות שעונים"; כלומר, אנחנו מוכרים הרבה מאוד דרך הרשת, אבל השווקים של סין ובעיקר של הודו עוד לא 'החליטו' איך הם רוצים לקנות שעונים.
 
"אנחנו צריכים גם לשער מה הכיוון של השווקים שם — איך ועם מה פונים לקהל העכשווי, מה צריך לעשות כדי להגיע לקהל העתידי. כבר כיום ברורים מספר כיוונים, כמו למשל העדפה של קהל גדול מאוד לשעוני קוורץ לנשים — אמינים ואינם דורשים תיקונים מכניים. הפנייה לגברים היא גם דרך שעונים מכניים, ויש לכך השלכות רבות, בייחוד במדינות ענק עם אוכלוסייה גדולה שחיה הרחק ממרכזים עירוניים".
 
שילוב הכרחי
אוליביה ברנהים משלב, כל הזמן, מספר מרכיבים: מוצר, מסר, מחיר, קהל יעד ושיווק. כל השעונים של ריימונד וויל, לשיטתו, חייבים לעמוד בכל הקריטריונים שקבעה החברה, בדרכה לעתיד.