המכונית החשובה ביותר שהוצגה בתצוגה המרשימה של ב.מ.וו בתערוכת פריז, היתה כמובן הסדרה 3 החדשה. כבר במבט ראשון ברור שמדובר בדור חדש של ב.מ.וו סדרה 3, והשיפור בעיצוב ביחס לדגם היוצא מורגש מאוד. ה-3 החדשה דומה לקודמתה בפרופורציות, אבל היא אגרסיבית ממנה במראה ומציגה שינוי משמעותי בסביבת הנהג, עם ממשק דיגיטלי חדש. לצידה אני פוגש בתומאס באוור, האחראי על הפרויקט, סטפן הורן, מנהל המוצר והשיווק, ורוברט רוטמור, האחראי לצד הדינמי.

כשאני שואל עד כמה חשובה מכונית סדאן בעידן בו רכבי פנאי הם שזוכים לפופולריות גדולה, באוור עונה ללא היסוס: "תחום הסדאן עדיין מאוד חשוב לנו, ואחת מתוך חמש מכוניות שאנו מוכרים היא סדרה 3. הנתח של דגמי X גדל בשנים האחרונות, אבל עד עכשיו מכרנו 15 מיליון כלים מסדרה 3. תמיד קשה לפתח 3 חדשה אם רוצים להצטיין בכל תחום וגם לחדש, אבל אנחנו מכירים היטב את הלקוחות שלנו".

מה היו האתגרים הגדולים?
"אנחנו תמיד מנסים ליצור דגם חדש שהוא טוב מהיוצא בכל תחום. שלושה דברים היו חשובים לנו במיוחד הפעם: העיצוב, כשהאתגר הוא להיות שונה מסדרה 5, הצד הדינמי, הרצון להתאים לעתיד".
"סדרה 3" מוסיף רוטמור, "הייתה תמיד הסדאן הספורטיבית הטובה ביותר בתחומה, אבל יש הרבה טכנולוגיות בתחום הקישוריות והאוטונומיה החשובות מאוד למכירות שהיא הייתה צריכה לקבל".

שלושה על 3: ראיון עם אחראי הפיתוח של ב.מ.וו סדרה 3


מי היו אמות המידה בפיתוח?
"הדבר הראשון שאנחנו בודקים בפיתוח, הוא איך לשפר ביחס לדגם היוצא. אבל כמובן שאנו מסתכלים על המתחרים מבית מרצדס ואודי".

"תמיד היה לנו יתרון בתחום הדינמי" מוסיף רוטמור, "ורצינו לשמר אותו, אבל רצינו גם לשפר את הרושם הראשוני שיקבל מי שנכנס לתא הנוסעים. רצינו שפנים הרכב יעניק תחושה של ערך גבוה, אפילו בגרסת הבסיס, בלי התוספות".

האם המעבר הקרב של סדרה 1 להנעה קדמית, השפיע על הפיתוח ונתן לכם יותר חופש?
"לא הייתה כאן כל השפעה, מכיוון שסדרה 3 משתמשת בפלטפורמה של סדרות 5 ו-7".

שלושה על 3: ראיון עם אחראי הפיתוח של ב.מ.וו סדרה 3


איך שיפרתם את הדינאמיות?
"היו שלושה מרכיבים חשובים" מצטרף לשיחה רוטמור, "האיזון, שהוא מושלם מבחינת חלוקת המשקל; המכונית גדלה יותר לכל כיוון, אבל היא קלה ב-55 ק"ג ומרכז הכובד ירד ב-1 ס"מ ומפשק הסרנים גדל ב-3 ס"מ.

"החלק השני היה ללמוד איך להביא לאופטימיזציה של קשיחות המרכב, ולשפר דרך זאת את התחושות שהנהג יחווה. החיבור בין המתלים למרכב קשיח בכ-50% מאשר בדגם הקודם, ודבר זה אפשר לעשות את המכונית דינמית יותר מבלי לוותר על נוחות. יש לנו בולמי זעזועים מכניים שמשנים קשיחות בהתאם למהלך – רך באזור המרכז וקשיח יותר ויותר בתנועה ארוכה. הציר הקדמי נותן יותר היזון חוזר לנהג בזכות היגוי חדש. מאחור הציר ניטראלי יותר עם שיפור ביציבות במהירות גבוהה. יש לנו כעת אופציה לדיפרנציאל מוגבל החלקה שמוסיף ליכולת הרכב ולתחושה של הנהג. המכונית מאפשרת לנהוג מהר וללא מאמץ, אבל היא גם ישירה יותר בתגובותיה לפקודות היגוי. הדגם החדש עשה גדול קדימה בתחום זה, בייחוד בהגה שבחבילת 'ספורט'".



מה לגבי מערכת כלאיים נטענת?
"באמצע השנה נוסיף גרסת 330e עם טווח חשמלי שגדל ל-60 ק"מ. מי שמחפש נהיגה יותר ספורטיבית ייהנה מאפשרות של 'גדישת יתר' לזמן קצר של 40 כ"ס".

האם תחום הדיזל עדיין חשוב או שהמשקל עובר למערכת כלאיים-נטענת?
"הדיזל עדיין תלוי בשווקים; יש כאלה שדורשים יותר ויש שפחות. בגרמניה ירידת המכירות נעצרה, הדור החדש שלנו מאוד טוב מבחינת נתונים, כך שתחום זה עדיין חשוב. גרסאות הכלאיים הנטענות בוודאי חשובות יותר מאשר עד כה, אך מכיוון שהייצור נעשה על אותה תשתית, קל מאוד להגיב לשינויים".