בתחילת 2016 השיקה סיאט את רכב הפנאי הראשון שלה – אטקה. כעת, פחות משלוש שנים אחרי, היא משיקה את סיאט טראקו, רכב הפנאי השלישי במספר של המותג, לאחר שארונה הצטרף למבחר לפני למעלה משנה. "טראקו" (Tarraco), כמקובל בדגמי סיאט לדורותיהם, הוא שמו של מקום ספרדי; כאן מדובר בשמה העתיק של העיר טרגונה, התיישבות רומית מסוך המאה השלישית לפני הספירה.
 
טראקו הוא הגדול בהיצע דגמי הפנאי של המותג הספרדי החבר בקבוצת פולקסווגן; בסיס הגלגלים שלו הוא 279 ס"מ, אורכו 474 ס"מ, רוחבו 184 ס"מ – ויש לו 7 מושבים. למעשה, טראקו הוא דגם מקביל לקודיאק של סקודה.
 
הטראקו נראה טוב, לא צעקני מדי אבל גם לא ממש מופנם. הטראקו מתהדר בקו העיצוב החדש של מותג סיאט, זה מאופיין בעיקר בחזית מעט אגרסיבית יותר, ולטעמי היא נראית טוב יותר מאלו של רכבי הפנאי האחרים. כצפוי באופנת הפנאי, גם כאן תמצאו מסילות העמסה בגג וחיפויים שחורים מעל בתי הגלגלים הגדולים. כמה גדולים? רכב המבחן צויד בחישוקי "20.

סיאט טראקו – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
אלקנטרה, מסך צף ועשרה רמקולים
תא הנוסעים שונה מזה שבשאר דגמי סיאט, אם כי אין כאן איזה חידוש מהפכני, והצבע השולט הוא שחור בגוונים שונים. אמנם יש פס עץ, או שמא דמוי עץ, אבל אפילו הוא מצליח להיחבא באלגנטיות. לוח המחוונים חדש, הוא כל-דיגיטלי, ובו תוכלו למצוא תצוגת ניווט וגם חיווי תמרורים.
 
הדבר היחיד שהוא מעט מוחצן הוא צג המולטימדיה הגדול שנראה "צף" במרכז החלק העליון של הדשבורד. הרכב אותו קיבלנו היה ברמת גימור 'אקסלנס', וזו כוללת תאורת לד מלאה, גג פנורמי כפול, עשרה רמקולים, מפתח חכם, חימום למושבים, תא כפפות מקורר, מתלים אדפטיביים, מצלמה אחורית הכוללת הדמיית 360 מעלות, ומושבים בריפוד משולב בד ואלקנטרה.
 
איכות החומרים בתא הנוסעים סבירה, טובה בחלקו העליון ויורדת באיכותה ככל שיורדים מטה. איכות ההרכבה טובה וכך גם איכות הגימור, למעט מקרה יוצא דופן של פס העץ החוצה את התא, שהוא נע ונד. אלו אינן מכוניות טרום ייצור, כפי שביררנו, אבל לפחות לפי תגובתם של אנשי סיאט, זה היה משהו בהחלט חריג והם אף צילמו בווידאו את הפלא.

סיאט טראקו – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
שניים מלפנים, שלושה במרכז ושניים מאחור
המושבים הקדמיים נוחים, התמיכה הצדית טובה, יש שפע של מקום והראות החוצה טובה בהחלט. היושבים בשורה האמצעית ימצאו מרווחים טובים לראש, לרגליים ולכפות הרגליים, בין היתר תודות לספסל שנע על ציר; עם זאת, גם כאן שלושה מבוגרים לא ישבו בניחותא. האבזור מאחור עשיר וכולל: משענת יד נוחה עם צמד מחזיקי כוסות, שני מגשים מתקפלים הנמצאים בגב מושבי הנהג והנוסע, גג פנורמי כפול, פתחי מיזוג, בקרת אקלים וגם חימום לספסל.
 
צמד המושבים בשורה השלישית מיועד בעיקר לילדים, בוודאי לנסיעות ארוכות; המושבים נמוכים מאוד ואין מצב לתמיכה ראויה לירכי אדם בוגר. הראות החוצה מוגבלת, "תודות" לחלונות קטנטנים. הכניסה נעשית על ידי משיכה בידית הנמצאת במשענת המושב האמצעי, המושב מתקפל ויש להניע אותו על צירו קדימה.
 
תאי אחסון רבים בטראקו: תא כפפות מקורר, בדיפוני הדלתות (גם מאחור), מקומות אחסון לבקבוקי ליטר וחצי, לפני בורר ההילוכים וגם מאחוריו, וגם תחת משענת היד שבין המושבים הקדמיים.

סיאט טראקו – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
מנוע, תיבת הילוכים ומה שמסביב
הטראקו הוצע בהשקה בשתי גרסאות טורבו-בנזין: האחת, בנפח 1.5 ליטר ו-150 כ"ס, עם תיבה ידנית והנעה קדמית; השנייה, בנפח 2.0 ליטר עם 190 כ"ס, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים והנעה כפולה. הייתה גם גרסת טורבו-דיזל אחת בנפח 2.0 ל' עם 150 כ"ס, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים והנעה כפולה. לפי מה שנאמר, רק גרסת הבנזין החזקה תגיע לישראל, ולכן לקחתי אותה להתרשמות.
 
היחידה הזו בונה כוח באופן ליניארי, וכבר מעל 2000 סל"ד ישנה כל התפוקה שתצטרכו. הביצועים יותר מטובים – 8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית מוצהרת של 211 קמ"ש. תיבת ההילוכים מעלה ומורידה הילוכים באופן נעים, וגם העברת הכוח לגלגלים האחוריים נעשית בנועם ולא מורגשת פעולה מכנית כזאת או אחרת.
 
סיאט טראקו – מבחן דרכים (השקה עולמית)


נוחות, שבילים ופוטנציאל לחיוך
המתלים מכוילים טוב – מעט נוקשים, אך סופגים היטב. המתלים אדפטיביים והם מציעים כיול שונה לפי בחירה: 'נורמל' (מצב 'נוחות'), 'ספורט', 'שביל', 'קסטום' ועוד. לאחר נהיגה על כבישי ספרד הנהדרים, הסלולים באופן כמעט מושלם, לא היו לי טענות של ממש, וזאת למרות חתך הצמיגים הנמוך; כדי לדעת מה מציע טראקו בתחום נוחות הנסיעה, בכבישים משובשים באמת, נחכה למבחן מקומי. בידוד הרעשים טוב, ורק במהירות של 120 קמ"ש חדרו רחשי רוח לתא הנוסעים. בידוד רחשי הכביש ורעשי המנוע מוצלח. ב-100 קמ"ש המנוע מצידו נח על 1700 סיבובים נמוכים.
 
ההיגוי של רכב הפנאי החדש זריז יחסית, וגם ההתנהגות טובה. זה לא רכב לתקוף אתו פניות, למרות שפלטפורמה MQB, שהטראקו מבוסס עליה, מוצלחת למדי בהקשר הזה;  בכל זאת, רכב פנאי... הייתי מעדיף היגוי מעט פחות מהיר ובלמים עם נשיכה ראשונית חזקה יותר.
 
תרתי אחר שבילים, כי בכל זאת יש לנו עסק עם רכב פנאי. נכנסתי ללא מעט דרכי עפר, אך כמו האיכות המעולה של הכבישים בספרד, כך גם השבילים, כאילו עברו עליהם עם מכבש טרום הגעתי. השיכוך טוב (גם כאשר הבורר במצב 'שביל' וגם במצב 'נוחות'), והנוחות משתפרת ככל שעולים במהירות.
 
סיאט טראקו – מבחן דרכים (השקה עולמית)


כאמור, זה לא הרכב לתקוף פיתולים בכביש סלול, אבל על שבילים הדוקים ומהירים, הקשיבו היטב, יש פוטנציאל לחיוך גדול. ההתנהגות טובה, הישבן שמח וההיגוי שהיה חד מדי על אספלט, כעת מרגיש בבית. ואז הגעתי לשביל עם אבנים שתולות. הקצב ירד משמעותית. אמנם יש כאן מתלים אדפטיביים, אבל יש גבול למה שחתך צמיגים נמוך יכול לספוג.
 
אין הפתעה
ההתרשמות הראשונית מסיאט טראקו בהחלט חיובית – וכן, התנאים בספרד אידיאליים ביחס למה שמצפה לו בארץ. רכב הפנאי הזה לא באמת מחדש משהו, אך מצד שני אינו מחסיר דבר. הטראקו יכול להסיע שבעה אנשים, כאשר צמד המושבים האחורי מיועד לילדים, הוא עשוי היטב, יש לו יחידת כוח טובה והביצועים מכובדים.
 
צביקה לוי, מנהל חטיבת סיאט בישראל, אמר כי בשלב זה לא הוחלט סופית מה יהיה היצע הגרסאות המלא ואיזה רמות אבזור וגימור יוצעו עם סיאט טראקו. מחירים לכן אין, והשיווק צפוי ברבעון השני של 2019.

*פורסם במקור ב-12.12.18 (נוסף וידאו)