שתי מכוניות כלאיים הצליחו להיכנס ב-2018 לראש טבלת המכירות בישראל, אבל אלו פחות או יותר החדשות הטובות היחידות שניתן לשאוב מדו"ח המסירות השנתי, אותו פרסם איגוד יבואניות הרכב. מהדו"ח עולה כי 2018 הייתה שנה שנייה ברציפות של ירידה במסירות רכב, כאשר הפער משנת השיא (2016) כבר עומד על 7%.

בסך הכל נמסרו ב-2018 בישראל 267,490 מכוניות, לעומת 281,563 אשתקד (5%-) ו-286,728 לפני שנתיים. בקרב עשר היצרניות הגדולות נרשמה מגמה מעורבת - מחציתן ירדו בשיעור של עד 20%, מחציתן עלו בשיעור של בין שניים ל-19%. את הירידה הגדולה ביותר רושמת סוזוקי (20%), בעוד שאת העלייה הגדולה ביותר מיצובישי (19%).

יונדאי סיימה את השנה במקום הראשון, עם צמיחה של 4%, לפני חברת הבת שלה, קיה, שירדה בפחות מאחוז לעומת מכירות 2017. טויוטה סבלה משנה חלשה יחסית, עם צניחה של 13% - בעיקר בשל סוף ימי הקורולה והאוריס (שמחליפותיהן, תחת השם קורולה בלבד, הושקו זה עתה ועוד לא החל ייצורן).

2018 בישראל: שנה טובה לכלאיים, רעה לכלל השוק


כפי שהורגלנו השנה, סקודה סיימה את 2018 כיצרנית האירופאית המובילה, למרות ירידה של 8% במסירות. רנו במקום התשיעי עם צניחה של 12% במסירות, ומותג אירופאי נוסף של צ'מפיון מוטורס וקונצרן פולקסווגן, סיאט, סוגר את העשירייה עם עלייה של 7%.

מבין מותגי היוקרה, אודי סגרה שנה חלשה יחסית עם צניחה של 13%, אך עדיין במקום הראשון בפער נכבד. המקום השני שייך לשתי יצרניות - ב.מ.וו מסרה 3,312 יחידות לעומת 3,177 מכוניות פרטיות למרצדס, אך מכיוון שביבואנית סופרים גם את מכירות המסחריות של המותג (422 יחידות), מרצדס יכולה להתהדר במקום השני הכולל. שלוש היצרניות הגרמניות ראו בכל מקרה ימים טובים יותר בישראל (4%- לב.מ.וו ו-5%- למרצדס).

2018 בישראל: שנה טובה לכלאיים, רעה לכלל השוק


המותגים הקטנים יחסית, וולוו ולקסוס, רשמו שנה מוצלחת יותר באופן יחסי: וולוו הצליחה להגדיל מכירותיה ביותר מרבע ולהתמקם במקום הרביעי, בעוד לקסוס - שבדצמבר מסרה באופן חריג פי 4 מכוניות מאודי, צמחה השנה ב-23% וממוקמת חמישית.

המכוניות הכי נמכרות - שנה מוצלחת לכלאיים
אחרי שנים בהן מכוניות מיני (קיה פיקנטו) ורכבי פנאי (קיה ספורטאז') מחקו עשרות שנות הובלה של משפחתיות, למשפחתית הקומפקטית יש (סוג-של) עדנה ב-2018. המכונית הנמכרת ביותר בשנה החולפת הייתה יונדאי איוניק, משפחתית כלאיים שנהנתה מהצלחה מרשימה בציי הרכב - ותיזכר מעתה כמכונית הכלאיים הראשונה בתולדות ישראל שמובילה בדירוג המסירות השנתי.

2018 בישראל: שנה טובה לכלאיים, רעה לכלל השוק
טויוטה C-HR. אחד משלושה רכבי כלאיים בעשירייה המובילה

אל המקום השני בפער קטן הגיע קיה ספורטאז', לפני רכב נוסף של היצרנית (קיה פיקנטו) ועוד שלושה כלי רכב מתוצרת יונדאי-קיה - יונדאי טוסון, קיה נירו ויונדאי i10. פירוש הדבר גם כי שתי מכוניות כלאיים (נירו ואיוניק) התברגו לחמש הנמכרות ביותר, ושלוש בעשירייה (רוב מוחלט של מכירות טויוטה C-HR הן בגרסת הכלאיים).

2018 בישראל: שנה טובה לכלאיים, רעה לכלל השוק


בדירוג הדגמים יש גם תמונת מצב מעניינת בנוגע למאזדה - שהגיעה אמנם בדירוג הכללי למקום השביעי והמכובד, אך בדירוג הדגמים מופיעה לראשונה רק במקום ה-13. בדומה לקורולה, גם כאן האשמה נעוצה בסוף חיי דגם (מאזדה 3, שמחליפתה הוצגה בעולם ותגיע אלינו לקראת סוף השנה). מכונית נוספת של מאזדה ניצבת רק במקום ה-15, ה-CX-5.