זה לא קרה ב-20 השנה האחרונות: בשוק הרכב הסיני נמסרו ב-2018 פחות מכוניות מאשר בשנת 2017, ירידה ראשונה במכירות בשני עשורים. השוק הסיני הוא הגדול בעולם במכירות רכב, לפני ארה"ב ואירופה.

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי בין הסיבות לירידה, ניתן למנות את מלחמת הסחר שניטשה בין ארה"ב לסין, ומשפיעה לא רק בגלל מכסים ותהליכים כלכליים ישירים, אלא גם בגלל תחושת אי נוחות וחוסר ודאות בקרב קונים.

מסירות הרכב בסין ירדו אשתקד ב-6%, ונקבעו על 22.7 מיליון מכוניות - כך על-פי נתונים של התאחדות יצרניות הרכב המקומית. למרות השקעות עתק מצד יצרניות רכב מקומיות וזרות, בתעשיית הרכב קיימת חוסר ודאות בנוגע לאפשרות שהשוק הסיני יחזור לצמיחה בטווח הנראה לעין.

בהתאחדות רואים עם זאת "הזדמנות" במשבר להעלים כמה ממאות יצרניות הרכב הקטנות שפועלות במדינה. המזכיר הכללי של ההתאחדות, קוי דונגשו, אמר כי "ירידה במכירות עשויה לזרז את דחיקתם החוצה של השחקנים הלא מוכשרים, ואנחנו עשויים לראות אותם יוצאים מהשוק בשנה הקרובה".

1609583בריליאנס H320
בריליאנס. הירידה במכירות בסין - חדשות רעות גם ליצרניות הזרות


ירידת המכירות בסין משקפת את המצב בשוק הרכב הגלובלי, שסובל מעליית מחירים, מתיחות פוליטית, משבר במכירות רכבי דיזל ותחילת עידן הרכב השיתופי - גורמים שמביאים כולם ללחץ על יצרניות הרכב המסורתיות ופוגעים במכירות. לאחר שהברקסיט סיבך את בריטניה ופגע שם במכירות ודשדוש במכירות באמריקה, נראה שגם תקוותה האחרונה של התעשייה, סין, מתחילה לחרוק.

על-פי תחזיות של גולדמן סאקס, מכירות הרכב בסין צפויות לרדת גם השנה, ייתכן אף בשיעור גבוה יותר של כ-7%. בחברה מעריכים כי התאוששות לא צפויה לפני 2020, עם צמיחה של כ-3%. בהתאחדות יצרניות הרכב הסינית אופטימיים יותר, ומעריכים כי המכירות ב-2019 יהיו דומות לאלו של 2018, בין היתר תודות לעלייה בביקוש למכוניות חשמליות.

בהתאחדות אומרים כי הביקוש למכוניות עדיין קיים מתחת לפני השטח, אך חוסר הוודאות של הקונים עשויה לפגוע במכירות בשלוש השנים הקרובות.