האם הימים בהם ניתן היה לנהוג במהירות בלתי מוגבלת באוטובאנים הגרמניים, עומדים להסתיים? סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הממשלה הגרמנית שוקלת להציב מגבלת מהירות אפילו בכבישים חסרי ההגבלה המעטים שנותרו במדינה, זאת כחלק מתוכנית מקיפה לצמצום זיהום האוויר.

כן, את מה שטענות ל"מהירות הורגת" לא הצליחו לעשות, נראה שעשויה לעשות ההתחממות הגלובלית - שכן בממשלה הגרמנית שוקלים להגביל את מהירות הנסיעה במטרה להפחית את פליטת הפחמן דו-חמצני (CO2) הנפלט ממכוניות. תוצר לוואי זה של פעולת המנוע, נחשב לגורם המרכזי להתחממות הגלובלית, ונפלט בשיעור גבוה ככל שהמנוע שורף יותר דלק (מה שקורה בשיעור ניכר במהירויות גבוהות מאוד בגלל הצורך להתגבר על התנגדות האוויר).

ועדה שהוקמה לבחינת הנושא, הגישה המלצות לפיהן בכדי לצמצם את פליטת ה-CO2 מתחבורה, צריך מלבד הגבלת המהירות גם להעלות את המס על הדלק ולתמרץ כלי רכב חשמליים - זאת במטרה לעמוד בדרישות הפחתת הזיהום שהציב האיחוד האירופי.

אוטובאן בלי הגבלת מהירות - הסוף?
הגבלת מהירות - בקרוב גם בקטעי אוטובאן שכיום לא מוגבלים?


טיוטה של המלצות הוועדה, שהגיעה לידי רויטרס, מכילה המלצות שעשויות להיתקל בהתנגדות חריפה מצד חובבי הרכב בגרמניה. אלו רואים באוטובאן נטול הגבלה (מהיחידים בין הכבישים הציבוריים בעולם) כאחד מהאטרקציות העיקריות במדינה. גם תעשיית הרכב, שספגה בשנים האחרונות שורה של תקני זיהום מחמירים, צפויה להתנגד למהלך.

מנגד, אם גרמניה לא תנקוט במהלכים משמעותיים, היא עשויה למצוא עצמה משלמת קנסות כבדים בגין פליטה עודפת של גזי חממה וחמקן חמצני (NOx) הרעיל לבני אדם, ונפלט בעיקר ממכוניות דיזל. פליטת המזהמים מתחבורה בגרמניה לא ירדה מאז 1990, ולכן היא מטרה "נוחה" לתוכניות התייעלות גדולות.

על-פי ההצעה שנחשפה, המהירות בכבישים המהירים של גרמניה תוגבל ל-130 קמ"ש בלבד, והמס על דלקי מאובנים (בנזין וסולר) יזנק משנת 2023. כן יבוטלו הטבות מס לרכבי דיזל ויוצגו תמריצים לעידוד רכישת רכבי כלאיים ומכוניות חשמליות. מסקנות הוועדה הסופיות צפויות להתפרסם בחודש מרץ הקרוב.