לפני מספר שבועות פרסמנו סקירה בה דירגנו את רכבי הפנאי הטובים ביותר לשטח – לפי הנתונים שלהם. הסקירה התייחסה לדגמים במצבם המקורי, וזה אינו מיועד להתמודדות עם אתגרי שטח קשים; צמיגי כביש, מכלולים תחתונים חשופים ופגיעים וגם זוויות מרכב קטנות אינם המתכון לשטח טכני מדרגת קושי מסוימת ומעלה.

הבשורות הטובות הן שעבור מי שמטייל בשטח מוצעים פתרונות לשיפור כושר העבירות – ובסקירה זו נציג את אלו. 

ולעניינים
כמו בסקירה הקודמת, גם הפעם התייחסנו לדגמי פנאי בעלי הנעה כפולה, שטווח המחיר שלהם נע בין 120,000 שקלים לכ-300,000. הפעם התייחסנו גם לדגמי פנאי-שטח (לנד קרוזר, רקסטון) וגם לרכבי שטח ממש (רנגלר, ג'ימני); זה הרי מתבקש.

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


עבור כל דגם בדקנו שלוש אפשרויות לשיפור יכולתו בשטח – מיגונים תחתונים, צמיגי כביש-שטח (All Terrain) וערכת בולמים וקפיצים משופרת. שיפורים מסוג אחר הם נעילות דיפרנציאל ושנורקלים, ואלה יזכו לסקירה אחרת, ממש כמו קבוצה אחרת, הכוללת כננות, פגושים, מדרכות צד וכו'. שלושת סוגי השיפורים האלה, המשפיעים ישירות על כושר העבירות של הרכב, עולים כ-10,000-15,000 שקלים, ישפרו את יכולות השטח גם של רכבי פנאי "רכים" יחסית.

חשוב לזכור כי להתקנת השיפורים יש השפעה על איכות החיים בכביש. אותם שיפורים מעלים את מפלס הרעש כתוצאה משאון הגלגול של הצמיגים ותהודה ממיגוני הגחון; פוגעים בצריכת דלק בגלל הצמיגים וגם משקל המיגונים; פוגמים בנוחות הנסיעה, גם כאן בגלל הצמיגים, וגם בגלל שמתלים משופרים עלולים להיות נוקשים יותר.

ביחס להגבהות מרכב יצוין כי ב-1.3.2017 נכנס לתוקף נוהל המתיר הגבהה של כלי רכב עד 5 ס"מ, בכפוף לאישור ברישיון הרכב; האישור ברישיון נעשה באמצעות הסדנה שהתקינה את ערכת הגבהה. יש לקחת בחשבון כי בדגמים המצוידים במערכת בלימה אוטונומית, לא יותר להגביה את הרכב, מכיוון שהמצלמה ו/או הרדאר מכוילים ביחס לגובה מסוים מהקרקע; ישנם יצרנים שאוסרים על הגבהה באופן מפורש (סובארו; סוזוקי – ג'ימני החדש), ואילו אחרים לא הכריזו על איסור (טויוטה, מיצובישי).

הסקירה וחלקיה
הרשימה מחולקת לקבוצות, לפי היצע השיפורים בהם התמקדנו והזמין לכל רכב – החל מהדגמים בעלי מבחר השיפורים הנרחב ביותר ועד אלו שלא ניתנים לשיפור כלל. בתוך כל קבוצה, הדגמים מסודרים לפי סדר א'-ב'. המחיר הצמוד לכל דגם הוא זה של גרסת 4x4 הבסיסית ביותר.

הרשימה כוללת הצעות מחיר של אספיר וגתוס, שתיים מסדנאות השטח הגדולות; ביקשנו הצעות מחיר גם מסדנאות נוספות (בהן פרוג'יפ, רסטה) אך אלו טרם הגיעו לידינו.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

מחירי מיגונים כוללים מע"מ ועבודה, מחירי ערכות הגבהה כוללים עבודה, איזון גלגלים ("כיוון פרונט") וכיוון אורות. הצמיגים התחליפיים המוצגים בסקירה הם צמיגי שטח מסוג All Terrain, והמחירים הם לארבעה צמיגים, מהמותג המוכר הזול ביותר.
_________________________________

קבוצה א' – דגמים עם זמינות של מלוא השיפורים

ג'יפ גרנד צ'ירוקי
מחיר התחלתי
מ-325,000 שקלים

צמיגים
265/60-18; טויו 'אופן קאונטרי' A/T, כ-3100 שקלים

מיגונים
אספיר – 4 חלקים (גחון, ת.הילוכים, ת.העברה, מערכת דלק) ב-3900 שקלים
גתוס – 6 חלקים (גחון, ת.הילוכים, ת.העברה, מיכל דלק ימין/שמאל, מיגון קו דלק) ב-6100 שקלים
 
בולמים/קפיצים
אספיר – אין
גתוס – סט 'אולדמן' (בולמים, קפיצים) מ-12,300 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


ג'יפ רנגלר
מחיר התחלתי
מ-299,000 שקלים למרכב קצר, מ-329,000 שקלים למרכב ארוך

צמיגים
245/75-17 ('ספורט'); טויו 'אופן קאונטרי' A/T, כ-3000 שקלים

מיגונים
אספיר – 7 חלקים (גחון + ת.הילוכים, ת.העברה, מיכל דלק, מוט הגה, מערכת פליטה, מיגוני בתי דיפ' קד'/אח') ב-9200 שקלים
גתוס – שני חלקים (גחון, מוט הגה) ב-3750 שקלים

בולמים/קפיצים
אספיר – יוצעו בקרוב
גתוס – סט 'אולדמן' (בולמים, קפיצים) מ-10,500 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


דאצ'יה דאסטר
מחיר התחלתי
מ-123,000 שקלים

צמיגים
215/65-16; יוקוהאמה גיאולנדר A/T, כ-3100 שקלים

מיגונים
אספיר – 4 חלקים (גחון, מיכל דלק, דיפ' אחורי, מערכת פליטה) ב-4000 שקלים
גתוס – ​2 חלקים (גחון + ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-2800 שקלים

בולמים/קפיצים
אספיר – סט 'פדרס' (בולמים, קפיצים) מ-6000 שקלים
גתוס – סט 'איירונמן' (בולמים, קפיצים) מ-7800 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


טויוטה לנד קרוזר
מחיר התחלתי
מ-299,000 שקלים למרכב קצר, מ-320,000 שקלים למרכב ארוך

צמיגים
265/65-17; מקסיס AT-771, כ-2700 שקלים

מיגונים
אספיר – 4 חלקים (גחון, ת.הילוכים + ת.העברה, מיכל דלק, מיכל אוריאה) ב-5300 שקלים
גתוס – 4 חלקים (גחון, ת.הילוכים, ת.העברה, מיכל דלק) ב-4000 שקלים

בולמים/קפיצים
אספיר – סט בולמי 'בילשטיין' + קפיצי 'פדרס' (מ-8300 שקלים); סט 'פוקס', הכולל שתי יחידות קוילאובר מלפנים ובולמי 'פוקס' מאחור + קפיצי 'פדרס' מאחור (אספיר, מ-12,000 שקלים)
גתוס – סט 'איירונמן' (בולמים, קפיצים) מ-7800 שקלים; סט 'אולדמן' (בולמים, קפיצים) מ-8600 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


מיצובישי אאוטלנדר
מחיר התחלתי
מ-180,000 שקלים

צמיגים
215/70-16 ('אינטנס'); מקסיס AT-771, כ-1850 שקלים

מיגונים
אספיר – 3 חלקים (גחון, מיכל דלק ימין/שמאל) ב-2550 שקלים
גתוס – 3 חלקים (גחון, מיכל דלק ימין/שמאל)  ב-4450 שקלים 

בולמים/קפיצים
גתוס – רביעיית קפיצי MAD ב-5300 שקלים (להגבהה של 2.5 ס"מ)

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סאנגיונג רקסטון
מחיר התחלתי
מ-245,000 שקלים

צמיגים
235/70-17; גודייר רנגלר HP, כ-3250 שקלים

מיגונים
אספיר – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים + ת.העברה, מיכל דלק) ב-4550 שקלים
גתוס – 4 חלקים (גחון, ת.הילוכים, ת.העברה, מיכל דלק) ב-4900 שקלים 

בולמים/קפיצים
אספיר – יוצעו בקרוב
גתוס – יוצע בקרוב סט של בולמי 'קוני' + קפיצי 'קינג ספרינג'

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח

_________________________________


קבוצה ב' – דגמים עם אפשרות להוספת מיגונים וצמיגי A/T, ללא אפשרות הגבהה (איסור יצרן)

סובארו XV
מחיר התחלתי
מ-140,000 שקלים

צמיגים
225/60-17 ('קלאסיק'); יוקוהאמה גיאולנדר A/T, כ-3350 שקלים

מיגונים
אספיר – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-2650 שקלים
גתוס – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-4000 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סובארו אאוטבק
מחיר התחלתי
מ-200,000 שקלים

צמיגים
225/65-17 (X); מקסיס AT-771, כ-2100 שקלים

מיגונים
אספיר – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-2700 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סובארו פורסטר
מחיר התחלתי
מ-180,000 שקלים

צמיגים
225/60-17 (X); יוקוהאמה גיאולנדר A/T, כ-3350 שקלים

מיגונים
אספיר – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-2650 שקלים
גתוס – 3 חלקים (גחון, ת.הילוכים, דיפ' אחורי) ב-4000 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סוזוקי ג'ימני (דור חדש)
מחיר התחלתי
מ-125,000 שקלים

צמיגים
195/80-15; מישלן לטיטיוד קרוס, כ-2550 שקלים

מיגונים
אספיר – 5 חלקים (ת.העברה, מיכל דלק ימין/שמאל, בית דיפרנציאל קד'/אח';) ב-4800 שקלים
גתוס – בקרוב

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח

_________________________________

קבוצה ג' – דגמים עם אפשרות להוספת מיגונים; ללא צמיגי A/T, ללא אפשרות הגבהה

ג'יפ קומפאס
מחיר התחלתי
מ-210,000 שקלים

צמיגים
215/65-17 ('לימיטד')

מיגונים
אספיר – מיגון גחון, ב-1000 שקלים
גתוס – 4 חלקים (גחון, מערכת היגוי, מיכל דלק, דיפ' אחורי) ב-5200 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סקודה קארוק
מחיר התחלתי
מ-175,000 שקלים

צמיגים
215/55-17 ('סטייל')

מיגונים
אספיר – מיגון גחון, ב-1900 שקלים
גתוס – מיגון גחון, ב-2100 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


סקודה קודיאק
מחיר התחלתי
מ-232,000 שקלים

צמיגים
215/55-17 ('סטייל')

מיגונים
אספיר – מיגון גחון, ב-1900 שקלים
גתוס – מיגון גחון, ב-2100 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


קיה סורנטו
מחיר התחלתי
מ-284,000 שקלים

צמיגים
235/55-19 ('פרמיום')

מיגונים
אספיר – מיגון גחון, ב-1900 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח

_________________________________

קבוצה ד' – דגמים עם אפשרות להוספת צמיגי A/T; ללא אפשרות למיגונים, ללא אפשרות הגבהה

ג'יפ רנגייד
מחיר התחלתי
מ-190,000 שקלים

צמיגים
215/65-17 ('לימיטד'); פאלקן ווילדפיק, כ-4400 שקלים

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח


טויוטה ראב4 (דור חדש)
מחיר התחלתי
מ-190,000 שקלים

צמיגים
225/65-17 ('אי-וולב'); מקסיס AT-771, כ-2100 שקלים

הערה
אספיר תציע בקרוב מיגון תחתון לראב4 בגרסת בנזין בלבד

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח

_________________________________

קבוצה ה' – דגמים ללא שום אפשרות שיפור

יונדאי סנטה פה (דור חדש)
יונדאי קונה
מאזדה CX-5
מיצובישי אקליפס קרוס
סוזוקי ויטארה (הערה - אספיר צפויה להציע בקרוב מיגון תחתון לדגם המעודכן, עם מנועי הטורבו)
פולקסווגן טיגואן
פורד אדג'

4x4 למתחילים – שיפורים נחוצים לרכב פנאי לשטח