האם ב.מ.וו, דיימלר (מרצדס) ופולקסווגן קשרו קשר למלחמה בתקנות זיהום אוויר? כך טוענים באיחוד האירופי, שם חקירה שארכה קרוב לשנתיים הובילה לכתבי התראה כנגד יצרניות הרכב המעורבות.

האוטומטיב ניוז וסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי יצרניות הרכב הגרמניות עשויות לספוג קנסות ענק - עד 10% מסך ההכנסות שלהן - בגין קשירת קשר במטרה לחסום תקנות זיהום מחמירות יותר לאורך שנים - בין 2006 ל-2014. הפרשה התגלתה רק לאחר שבדיימלר החליטו לדווח עליה בעצמם לאיחוד, ככל הנראה בתמורה לעסקת טיעון שתמנע מהם לספוג קנס דומה.

בפרשה, שאינה קשורה לפרשת "דיזלגייט" בה התגלו זיופים מצד פולקסווגן בבדיקות זיהום אוויר, מעורבים בכירים ממותגי אודי, ב.מ.וו, מרצדס, פולקסווגן ופורשה, שלפי החשד השתתפו בפגישות חשאיות בהן הסכימו ביניהם לשתף פעולה כדי לחסום החלטות רגולטוריות של האיחוד האירופי. עם חשיפתה לפני כשנתיים, חוקרי האיחוד פשטו על משרדי היצרניות בחיפוש אחר עדויות לקיומה של קשירת קשר.

חשד: ב.מ.וו, מרצדס ופולקסווגן קשרו קשר לפגיעה בתקנות זיהום


נציבת האיחוד האירופי לתחרות עסקית, מרגריט וסטאגר, אמרה בהודעה שפורסמה כי נחקר חשד לפיו "דיימלר, פולקסווגן וב.מ.וו הפרו את חוקי התחרות של האיחוד האירופי. כתוצאה מכך מצרכנים נמנעה ההזדמנות לרכוש מכוניות עם הטכנולוגיה הטובה ביותר האפשרית".

בחקירת האיחוד, נבדק האם היצרניות קשרו קשר לחסימת תקנות שיחייבו התקנת מסנני זיהום אוויר מתקדמים, שמצמצמים את פליטת חנקן חמצני ממכוניות דיזל, כמו גם את מסנני "אוטו" (Otto) שמטפלים בהפחתת פליטת חלקיקים רעילים ממכוניות בנזין. האיחוד לא מציין מהי הסיבה לניסיון זה, אך ניתן להעריך כי היצרניות ניסו להימנע מעלות הפיתוח הגבוהה של הטכנולוגיות החדשות.

מפולקסווגן נמסר כי האשמות האיחוד נבדקות וכי תגובה תפורסם בהמשך. ב.מ.וו פרסמה הודעה לפיה הנושא בבחינה, אך דחתה טענות לקשירת קשר מעבר לתיאום מותר בין חברות, במטרה להשוות את כוחן לרגולטור.