נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, דרש מראש ממשלת יפן, שינזו אבה, להגדיל את ייצור המכוניות היפניות בארה"ב - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. טראמפ הציב את הדרישה בשיחה שנערכה בינו לבין אבה בשבוע שעבר, ושפרטים ממנה פורסמו על-ידי שגריר ארה"ב ביפן.

ראשי המדינות דנו ביניהם בנושאים הקשורים להסכם סחר חדש המתגבש בין ארה"ב ליפן, וכחלק ממנו עלתה דרישה של טראמפ לפיה על אבה להטיל לחץ על יצרניות הרכב בארצו, כדי שיפתחו מפעלי ייצור נוספים בארה"ב ויעסיקו יותר עובדים.

"שוחחנו על הצורך לראות יותר תנועה בכיוון הזה, אבל אני חושב שלנשיא הרגשה מאוד חיובית שנראה תנועה בכיוון הזה, משום שהתמיכה הכלכלית מאחורי זה", כך על-פי שגריר ארה"ב וויליאם האגרטי.

בעצרת שערך טראמפ בגרין ביי, ויסקונסין, בסוף השבוע, הוא אמר למשתתפים כי אבה הבטיח לו השקעה בסך 40 מיליארד דולר (כ-145 מיליארד שקל) במפעלי רכב בארה"ב, אך לא סיפק פרטים כלשהם לגבי פריסת ההשקעה או מה בדיוק תכלול.

טראמפ בדרישה ליפן: יצרו יותר מכוניות בארה
שינזו אבה, ראש ממשלת יפן (משמאל). ילחץ על טויוטה להגדיל ייצור בארה"ב?


יצרנית הרכב הגדולה ביפן ומהגדולות בעולם, טויוטה, הודיעה בחודש שעבר כי בכוונתה להשקיע קרוב ל-13 מיליארד דולר (47 מיליארד שקל) בארה"ב, סכום גבוה בכ-30% מכפי שתכננה במקור כשהכריזה על תוכנית השקעה ב-2017.

טראמפ מנהל עוד מימי הקמפיין לנשיאות "מלחמה" עם יצרניות הרכב הזרות, ובהן היפניות, להוסיף משרות בארה"ב - או לסבול ממכסים של עד 25% על מכוניות מיובאות - כל זאת בנימוק של "ביטחון לאומי".

ארה"ב ויפן נמצאות בשיאם של מגעים לכינון הסכם סחר חדש, וטראמפ הצהיר על אופטימיות בנוגע להבנות המתגבשות לאחר השיחה עם אבה - אם כי לפי גורמים המעורים בשיחות עדיין קיימות מחלוקות בין הצדדים.

"אנחנו רוצים להבטיח שארה"ב מחזיקה בהסכם סחר עם יפן שאינו עדיף פחות מההסכם שיש לה עם כל מדינה אחרת", כך על-פי השגריר האגרטי. הוא הוסיף כי טראמפ מתכנן להשתתף בפסגת 20 המדינות המתועשות הגדולות, שתיערך באוסקה, יפן, בחודש יוני הקרוב.