החורף ברוך הגשמים צבע את הנוף בשלל גווני ירוק מסנוור מנוקד בפרחים צבעוניים, זה הזמן לצאת לכמה שעות מכאוס הבטון והפקקים לטבע היפהפה, לנשום אוויר צח וצלול. קבלו מסלול מרהיב עין, קל וזורם, קרוב למרכז, שמתאים לכמעט כל סוגי הרכב - כולל בעלי הנעה 4x2. בקיץ, המסלול כולל שני מקומות המאפשרים טבילה במים קרירים ומרעננים

לאן מטיילים מהשפלה להרי ירושלים

אבני דרך במסלול כביש 44, מצפה הראל, דרך בורמה, יער אשתאול, מצפה אשתאול, נחל כסלון, יער הקדושים, עינות בוקר, נחל טייסים, הכניסה לגבעת יערים, כביש 395, צובה, שמורת הר טייסים, עין טייסים, יער סטף, מפגש הנחלים שורק ורפאים, גשר רפאים, כביש 386.

אורך המסלול כ-32 ק"מ

עונה מומלצת כל השנה. בחורף, בימי גשם ולאחריהם, קטעי דרך אחדים עשויים להיות חלקלקים וידרשו נהיגה איטית וזהירה

עבירות קלה. מתאים לכל סוגי רכבי הפנאי עם הנעה 4x2 וגם למכוניות פרטיות "רגילות", בזהירות המתבקשת.

ניווט קל. כל המסלול נע על שבילים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 9 ("מבואות ירושלים - הפרוזדור") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה לאורך כל המסלול תמצאו פינות מוצלות ושולחנות פיקניק

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול תחנת "דלק" צומת נחשון

ציוד נדרש רכב תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתייה לחצי יום. בקיץ – בגד ים, קרם הגנה

סיפור הדרך
נוסעים מצומת נחשון על כביש 44 לכיוון מזרח. עוברים את הכניסה לקיבוץ הראל ופונים שמאלה לפי השילוט "מצפה הראל". איפוס ספידומטר. זוהי נקודת ההתחלה.

מטפסים בכביש המתפתל לכיוון מצפה הראל, בתוך יער אורנים ובינות לכרמים. מגיעים למצפה הראל. משמאל – רחבת חנייה ומרפסת תצפית לכיוון צפון-מזרח, הכוללת מפת תבליט של "דרך בורמה" ממלחמת העצמאות וסיפורה. מעט ציונות לא תזיק.

"דרך בורמה" – בזמן מלחמת העצמאות, נחסם הכביש מהשפלה לירושלים על ידי הערבים באזור לטרון ומשער הגיא ועד הקסטל, מה שמנע הגעת שיירות אספקה לירושלים הנצורה. על כן הוחלט לסלול דרך עוקפת שתחבר את אזור קיבוץ חולדה לירושלים. הדרך יצאה ממזרח לכפר דיר-מוחסין (היום מושב בקוע שעל כביש 3), עברה בסמוך לכפרים בית ג'יז ובית סוסין (סמוך לקיבוץ הראל של היום), חצתה את כביש הר-טוב – שער הגיא (היום כביש 38, סמוך למושב מסילת ציון של היום) וטיפסה בהרים לבית מחסיר (מושב בית מאיר של היום) משם לסאריס (היום שורש ושואבה) – ושם התחברה לכביש לירושלים (כביש 1 של היום). דרך בורמה שימשה בפועל כחצי שנה בלבד, אבל למעשה הצילה את ירושלים ולאחר הניסיונות הכושלים לכיבוש משטרת לטרון, חסכה פעולות נוספות שהיו עולות בחיי אדם רבים.

אוטו מטייל - מסלול טיול בדרך בורמה, הרי יהודה (עבירות קלה)

חטיבת הראל קראה לציר "דרך הראל" או "דרך הגברושים" (על שם גבריאל רפפורט שפיקד על פריצת הדרך). חטיבה 7 שהדרך הייתה בגזרת מרחב הלחימה שלה, רצתה לקרוא לציר בשם "דרך 7" על שם החטיבה. שם נוסף שהוצמד לה היה "דרך הג'יפים". אבל את הכינוי "דרך בורמה" שנשאר עד היום, העניק העיתונאי האמריקני קנת בילבי (שסיקר את קרבות מלחמת העצמאות), על שם הדרך שנפרצה בדרום מזרח אסיה על ידי האמריקנים והבריטים ועקפה את השטח שבשליטת צבא יפן הקיסרית ושימשה להעברת אספקה לצבא סין.

במקביל לדרך בורמה, הוקם גם "מפעל השילוח" – קו צינורות בעל שתי תחנות שאיבה שעקף את לטרון ושימש להזרמת מים לירושלים הנצורה.

לאחר הביקור במצפה ממשיכים על הדרך הסלולה על תוואי "דרך בורמה" בכיוון מזרח. בשלב מסוים הכביש הסלול הופך לשביל כורכר כבוש. זהירות על הצמיגים מבורות ומדרגות.

3.9 ק"מ, בצומת הסרפנטינות. איפוס ספידומטר. כאן, שתי אפשרויות: בעלי רכב 4X4 יכולים להמשיך כאן ישר ומיד ימינה, ולרדת את ה"סרפנטינות" המפורסמות מימי מלחמת העצמאות. זהו קטע טרשי קצר בירידה, שכולל חציית זהירה של חריצים ומדרגות סלע בעבירות קלה (לרכבי שטח אמיתיים) עד בינונית (לרכבי פנאי כפולי הנעה; זהירות על הגחון והפגוש הקדמי). קטע דרך זה יוביל אתכם היישר לנקודה 4. אם אתם נוהגים ברכב נמוך ו/או בעל הנעה 4x2, תבחרו באפשרות השנייה: פונים שמאלה לדרך השמאלית ביותר המסומנת בכחול, וליד מצבת אבן עליה כתוב "יער פרו" פונים ימינה.
1.1 ק"מ, צומת בסוף הירידה. פונים ימינה בשביל מסומן באדום.
1.5 ק"מ, צומת. פונים שמאלה.
3.2 ק"מ, צומת T. פונים שמאלה, בעלייה.
3.3 ק"מ, צומת נוסף. ממשיכים ישר בעלייה בשביל מסומן בכחול, לפי השילוט "יציאה לכביש 44, אשתאול"
3.9 ק"מ, במצפה אשתאול, "חניון אוחיגינס". זהו מקום חביב ומומלץ להפסקה - רחבת חנייה, שולחנות פיקניק ומתקני משחק ושעשועים לילדים. איפוס ספידומטר.

אוטו מטייל - מסלול טיול בדרך בורמה, הרי יהודה (עבירות קלה)

אחרי ההפסקה יורדים ימינה על השביל המסומן בכחול, לכיוון היציאה, על "דרך מרדכי" בירידה.
0.9 ק"מ. מזלג שבילים. משמאל – בתי המושב אשתאול. בוחרים בצד הימני, בירידה.
1.8 ק"מ. על כביש 44. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה, לכיוון מחלף שמשון.

0.5 ק"מ, עוברים את מחלף שמשון. בשתי הכיכרות הראשוננות משמיכים ישר, בכיכר השלישית פונים שמאלה, לכיוון כביש 395, ירושלים, צובה.
1.5 ק"מ, בכיכר ימינה, לכביש 395, בעלייה.
1.9 ק"מ, פונים שמאלה ליער הקדושים ויקב פלאם. איפוס ספידומטר. נוסעים על כביש צר ומתפתל (זהירות מבורות), יקב פלאם משמאל. ממשיכים ישר.

אוטו מטייל - מסלול טיול בדרך בורמה, הרי יהודה (עבירות קלה)

0.5 ק"מ, צומת T. פונים ימינה לדרך נוף כסלון ויער הקדושים. עדיין כביש סלול.
1.9 ק"מ, מתחת לשער אבן "יער קדושי בני ברית". ממשיכים עם הכביש לתוך היער, ערוץ נחל כסלון משמאלנו. בצד ימין של הדרך מקומות להפסקה עם מקבצי שולחנות פיקניק.
2.4 ק"מ, צומת T. איפוס ספידומטר. הכביש הופך לשביל. פונים ימינה בשביל מסומן בכחול ומתחילים לטפס בעלייה מפותלת. עד לא מזמן, העלייה הייתה טרשית ומלאה בדרדרת, וחלק מכלי הרכב הנמוכים בעלי הנעה קדמית בלבד התקשו לטפס בה. לאחרונה הדרך טופלה ושוטחה וכיום היא עבירה לכל סוגי הרכב.

3.5  ק"מ, מזלג שבילים. פונים שמאלה, להמשך הציר המסומן בכחול. לאחר עוד כ-500 מטרים, חפשו בצד ימין שילוט אבן "היער ניטע לזכר אלכסנדרה ונתן כהן" שנמצא בצידו הימני של הציר. כעת חפשו שביל רגלי שיורד לבריכונת קטנטנה שסביבה ספסלים ונדנדה. זוהי הנביעה של עינות בוקר. מקום חמוד להפליא לשכשוך רגליים או טבילה בקיץ.
9.9 ק"מ, סוף הציר הכחול, על כביש הכניסה לגבעת יערים. איפוס ספידומטר. פונים ימינה ומיד שמאלה לכביש 395.

אוטו מטייל - מסלול טיול בדרך בורמה, הרי יהודה (עבירות קלה)

0.8 ק"מ, מול הכניסה לקיבוץ צובה ול"קיפצובה". איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל מסומן בירוק, לפי השילוט "עין טייסים".

0.1 ק"מ, צומת T. פונים שמאלה בשביל המסומן בירוק, בירידה. הציר נע על צלע הר במגמת ירידה, משמאל ערוצו העמוק של נחל צובה, מימין שמורת הר הטייסים. השביל רחב יחסית ועביר לכל סוגי הרכב אבל פחות מתוחזק. מלא בענפים ואבנים, המצע שלו עשוי להיות בוצי וחלקלק בזמן גשם ואחריו ודורש משנה זהירות.
2.9 ק"מ. סיבוב חד שמאלה, מימין הכניסה לעין טייסים. טיפוס קצר במדרגות יוביל אתכם לפינת חמד מקסימה ומוצלת מסביב לבריכת אבן קטנה. בקיץ זהו מקום נפלא לטבילה מרעננת. אל תיבהלו מגוון המים הירקרק-שחור שמקורו בירוקת שמכסה את קירות הבריכה
6.0 ק"מ, צומת T. פונים שמאלה בירידה לפי השילוט "מפגש הנחלים שורק רפאים"
7.2 ק"מ, חציית אפיקו של נחל שורק במים זורמים. המעבר מרוצף ועביר לכל סוגי הרכב. מומלץ לסגור את חלונות הרכב בזמן החצייה – מדובר במי ביוב מטוהרים למחצה אחרי שעברו טיפול ראשוני במכון הטיהור הסמוך, וניחוחם נישא למרחוק...
7.3 ק"מ, פונים שמאלה ומגיעים לכביש 386. זהו סוף המסלול. שמאלה – לכיוון עין כרם וירושלים. ימינה – לכיוון צומת נס הרים ובית שמש.