סילבן קורסמולט הוא האחראי לשיווק בחטיבת גלובל אקסס ברנו; זו חטיבה גדולה שכוללת את דאצ'יה באירופה ורכבים דומים שמשווקים בעולם תחת מותג רנו, וכוללת דגמים שאינם מוכרים באירופה ומשווקים בדרום אמריקה ובמקומות נוספים. קורסמולט מרתק ובדיבורו המהיר יודע להפוך חסרונות ליתרונות. קל לי להבין מדוע זכה בפרס לשיווק ולמכירות מטעם אוטומוטיב ניוז; אפילו אני כמעט מתאהב בסיפור דאצ'יה.
 
"כאשר החלטנו לעשות את המהלך הצגנו במקומות רבים את המכונית כלוגאן באמצעות רנו (By Renault) כי פחדנו מההיסטוריה של רומניה. אבל כעת יש תמיכה ואהדה גדולה למכוניות, ואחד מסודות ההצלחה הוא באיכות; הייתה לנו הבטחה ליצור מכונית פשוטה ואמינה, אנחנו מקיימים ולכן מצטרפים אלינו יותר לקוחות.
 
"כשהצגנו את דאצ'יה, לוגאן הייתה מכונית ה-5,000 אירו באירופה, וכולם שאלו 'איך זה ייתכן?'. כיום אפשר למצוא גם אצלנו יותר ויותר מכוניות שמועשרות באבזור אבל זה מייצר עלויות. במובנים רבים דאצ'יה מנהלת אסטרטגיה הפוכה מיתר המותגים. אנחנו לא רצים לשים את כל מה שניתן במכונית. אמנם אנחנו חלק מרנו ויש לנו הרבה אפשרויות, אבל אין טעם לייצר אותה מכונית פעמיים. ולכן בכל יום אנחנו עושים בחירות בין קדמה לתמחור.

ראשים מדברים / דאצ'יה: אנחנו לא כמו כולם

 
"כשעבדנו על הדאסטר הקשבנו ללקוחות. הם רצו אבולוציה של העיצוב כדי שיזהו את הרכב גם אם הוא מודרני יותר. הם רצו מפתח חכם, ניווט ובקרת אקלים. החלטנו לאבזר את הדגם בהתאם, אבל לא בכל גרסה, ולא גרמנו ללקוחות לבזבוז יתר. בסוף היום הערך והמחיר הם המרכיבים החשוב לנו".
 
ומה עם חלום ה-5,000 אירו?
"סנדרו מתחילה היום ב-7,000 אירו. נכון שזה כבר לא 5,000, אבל זה היה לפני 15 שנים. ועדיין למצוא מכונית חדשה במחיר כזה, זה נדיר. אנחנו רוצים לשמור זאת כי זה חלק מה-DNA שלנו. צעד אחר צעד אנחנו מוסיפים ציוד אבל לא רוצים להתייקר. ברור שיש לנו היום גרסאות יותר מצוידות ויקרות, אבל זו לא טכנולוגיה עילית. אנחנו הולכים אחרי הכיוון הכללי כדי לא להיות מותג מיושן ועדין שומרים על ה-DNA".

ראשים מדברים / דאצ'יה: אנחנו לא כמו כולם

 
אם זה כל-כך טוב אז מדוע לא חיקו אתכם?
"חלק מהמתחרים ניסו אבל לא הצליחו. זה לא פשוט כי צריך החלטות ובחירות ברורות. בניהול המותגים של הקבוצה יש מקום ברור לדאצ'יה, לנהל במקביל מותג כמו רנו זה לא פשוט, וכל יום צריך לקבל החלטות לא קלות ולבצע אותן. כשמתכננים מכונית חדשה, המהנדסים תמיד רוצים להכניס הרבה טכנולוגיה. אם אתה מאמין שהלקוח של דאצ'יה לא יזדקק לכך, אתה עוצר זאת ושומר על התוכנית. כאשר השקנו את דאצ'יה לפני 15 שנים חשבנו שסקודה תהיה אחת המתחרות. אבל בברור זה לא המצב; הם שינו את המיקום שלהם בשוק".
 
איך אתם מתייחסים לחשמל?
"אנחנו חייבים לבדוק את הכיוון בזהירות ולא נכון לומר 'לעולם לא'. הטכנולוגיה נמצאת בקבוצה, ובעתיד, כאשר תהיה מוכחת, אמינה והעלות תרד - שזה מאוד חשוב לנו - זה בהחלט יכול לקרות אצלנו.

ראשים מדברים / דאצ'יה: אנחנו לא כמו כולם


"כרגע אנחנו משיקים מנוע 1.3 ליטר שפותח עם דיימלר והוא מאוד מודרני. וכמובן שיש לנו קו דיזל וגם LPG (גפ"מ, גז פחמימני מעובה; א.ש), זו טכנולוגיה מעניינת כי המחיר זול והיא נקייה יותר מבחינת CO2 וחלקיקים. זו דרך טובה להוריד זיהום באמצעות טכנולוגיה שאינה יקרה וזה מתאים לנו".
 
מה עם מכונית מיני זולה?
"אחד מערכי המותג זה מרחב. אני יכול להגיד שיש לנו סנדרו שבמחיר דומה למיני אבל הרבה יותר מרווחת. אנחנו לא רוצים 20-15 דגמים. אם אנחנו רוצים להיות נגישים אנחנו צריכים לעשות בחירות ולהתמקד במספר מצומצם של דגמים שמכסים את עיקר צרכי הלקוח שלנו".
 
מה קורה עם תיבה אוטומטית או דו-מצמדית?
"אנחנו פועלים ב-44 שווקים והביקוש ל'שתי דוושות' גדל אבל הוא עדיין לא גבוה, למעט ישראל כמובן. אז כיוון שיש לנו בחירות החלטנו להתמקד ברוב שזה עדיין ידני. זה לא אומר שאין לנו הצעות ושלא נגדיל את המבחר הרובוטי. אבל לא נעשה הכל".
 
למה ניתן לצפות מהסנדרו הבאה?
"נשמור על המיקום שלה ושל המותג. אנחנו קוראים לזה 'קנייה חכמה'; זה לא 'לואו קוסט', זה 'קלבר קוסט'. נשיק את הדורות החדשים של הסנדרו ושל הלוגאן באותה רוח, אבל ברור שנעשה אבולוציה; אנחנו רוצים להיות מותג מודרני. 2018 הייתה המצליחה בתולדות הסנדרו והיא נכנסת כבר לשנה החמישית. אנחנו גדלים משנה לשנה באופן נאה ולא ממהרים להחליף דגמים, כי הנוכחות הגדלה שלהם על הכביש מושכת אלינו לקוחות". 
 
ספגתם ביקורת בנושאי הבטיחות. איך אתם רואים זאת? 
"אנחנו רוצים להציע בטיחות פאסיבית ברמה מאוד גבוהה. מבחינת מערכות אקטיביות אנחנו מוסיפים תפקודים כמו ניטור שטחים מתים, אבל אנחנו לא ברמה הטכנולוגית הגבוהה. אלה אותן בחירות שאנחנו עושים באבזור. אנחנו לא רוצים לשים הכל במכונית ומחכים שהעלויות תרדנה. אם נשים הכל נקבל מכונית כמו כולם. אז אנחנו מציעים משהו שונה ולכן צריכים לעשות את הבחירות בכל מיני מקומות. אלקטרוניקה מתקדמת היא אחד המקומות האלה".