שנתיים אחרי שהוצג לראשונה, סיטרואן C5 איירקרוס מגיע ארצה ונכנס היישר לגוב האריות. קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים רוויה במתחרים, דוגמת רבי המכר הקוריאנים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, ניסאן קשקאי ומאזדה CX-5 מיפן ואפילו מבית - פיג'ו 3008 שחולק עם ה-C5 איירקרוס פלטפורמה.
 
עיצוב ה-C5 איירוקרוס נאה מאוד לטעמנו ומעט שונה משהורגלנו בקטגוריה, למרות שגם כאן יש שימוש בסממנים המוכרים: מסילות אורך לגגון, חיפוי פלסטיק שחור לבתי הגלגלים, חישוקים גדולים ("19) וכיאה לסיטרואן גם תזכורת לאייר-באמפ - כריות הפלסטיק בחלק התחתון של הדלתות. יחידות התאורה מיוחדות, כאשר אלו הקדמיות מחולקות לשתי "קומות" - תאורת יום איתות (מסוג לד) למעלה, במקביל.
 
מושבים קדמיים, אבזור
תא הנוסעים נאה גם הוא, כאשר ה-C5 בו נהגנו היה ברמת הגימור "שיין פק" (Shine Pack), שכוללת מושבים נאים למראה. חשוב מכך, אלו בעלי שלוש שכבות של ספוג ולכן הם נעימים כל-כך לישיבה. הם לא מושלמים, הייתי מעדיף מושב מעט ארוך יותר, ועדיין.

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
איכות החומרים בתא פחות מרשימה מהמושבים: לרוב תמצאו חומרים נוקשים למגע, וגם אלו הרכים אינם מהטובים בקטגוריה. לוח המחוונים דיגיטלי וכיאה לסיטרואן, התצוגה בו אינה שגרתית. צג דיגיטלי נוסף למולטימדיה מרכז בתוכו כמעט כל מה שיש לרכב להציע. הוא פשוט לתפעול, אך גם נראה כך.
 
האבזור מכובד כבר ברמת הגימור הבסיסית (מולטימדיה, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, חיישני גשם ואורות, בקרת אקלים מפוצלת ועוד), אך זו בה נהגנו מוסיפה חלון גג פנורמי גדול, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטית לנייד, פתיחה חשמלית של דלת תא המטען, מערכת חנייה אוטומטית וגם את החישוקים הגדולים ("17 ברמת הגימור הנמוכה) והמושבים אותם הזכרנו.
 
מושבים אחוריים, שדה ראייה ושימושיות
תנוחת הנהיגה טובה ורק שדה הראייה מעט מקלקל, בשל קורה קדמית רחבה ומראות גדולות הצמודות אליה. המרווח לפנים טוב סך הכל, ה-C5 איירקרוס מתהדר בבסיס גלגלים גדול של 273 ס"מ, אך המרחב מאחור פחות מרשים. מרווח הברכיים סביר מינוס, אך יש מקום לדחוף את כפות הרגליים תחת המושב הקדמי; מרווח הראש ליושבים בצדדים אינו מרשים והגבוהים יגלו שעדיף לשבת במרכז. לזה רצפה כמעט שטוחה ופתחי מיזוג אחוריים שפונים ישירות אליו.

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (השקה מקומית)


תחת הפתחים ישנו שקע USB בודד, כנראה בסיטרואן מאמינים בטעינה בתורות. הספסל האחורי הוא למעשה שלושה מושבים נפרדים ולהם יכולת לנוע על מסילה. עם זאת, המסילה נעה בין מרווח סביר מינוס ובין מרווח לא הגיוני לבן אנוש. לזכות המושבים האחוריים אציין שהם די נוחים, גבוהים, משענת הגב זקופה, ובנוסף קו חלונות נמוך וגג פנורמי מעל הראש הופכים את חווית הנסיעה למשהו מאוד חיובי.
 
בכל הנודע לשימושיות, המון תאי אחסון: מימין לבורר ההילוכים, מלפניו (משטח הטעינה), בין המושבים הקדמיים יש תא מקורר ועמוק, בדיפוני הצד יש מקום ליותר מבקבוק ליטר וחצי וגולת הכותרת הוא תא המטען, נפחו 580 ליטר כשהמושבים האחוריים ניצבים, ואם תזיזו אותם קדימה על המסילה הנפח מזנק ל-780 ליטר. הם גם ניתנים לקיפול בנפרד.

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
פריז-דקאר ואיירקרוס
נסיעה רבה לא הייתה לנו, ולכן זהו לא מבחן כדת וכדין, אלא רק התרשמות ראשונית. בסיטרואן אמרו שהנושא כאן הוא נוחות ובזה הם דיברו אמת. זה מתחיל במושבים הנוחים שכבר הוזכרו, ממשיך בבידוד רעשים טוב (בעיקר רוח, פחות דרך) ומסיים במתלים הנהדרים, שסיטרואן מזכירה כי הפטנט שעומד מאחוריהם ראה אור לראשונה במירוץ פריז-דקאר אי-אז בשנת 1994, בסיטרואן ZX שהתחרתה עם מתלים דומים - ואף ניצחה את המירוץ המפרך.
 
אז מה הפטנט? במקום באמפ-סטופים בתוך הבולם יש שתי בוכנות, כך מתקבל מעט יותר מהלך. רק שכאן זה מכויל מעט אחרת ויש פחות יכולת דינאמית ויותר כיול למטרת נוחות. על הכביש התוצאה מרושם ראשוני נהדרת: שברי כביש חדים, תיקוני כביש גבוהים, כמעט כל מפגע חלף תחת גלגלי ה-C5 איירקרוס ללא דרמה. אמנם יש מעט תנודות בציר האורך וריסון המרכב סביר מינוס בלבד בלשון המעטה, אבל התוצאה הכוללת נהדרת. פירוט גדול יותר מזה? תאלצו להמתין למבחן רציני יותר מאשר נסיעה קצרה במסלול שנקבע מראש על-ידי היבואנית.

סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
שליש דוושה ובטיחות
גרסת הבנזין בה נהגנו מציעה מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 180 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית. כן, ממש כמו אחיו לבית פיג'ו. אין כאן מחץ כמו שמצפים מהמספרים היבשים (8.2 שניות למאה קמ"ש), אך התאוצה טובה בסך הכל, ובעיקר טובה כבר בלחיצה של שליש מהלך בדוושת התאוצה. עקיפות מבוצעות בקלות ושיוט מהיר נעשה ברוגע. נהיגת המבחן הקצרה לא אפשרה בדיקת תצרוכת דלק באופן מהימן.
 
במקביל למנוע הבנזין, ניתן לרכוש יחידת כוח לוגמת סולר - 1.5 ליטר טורבו עם 130 כ"ס והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.4 שניות. בגרסה זו לא נהגנו בינתיים.

מערך הבטיחות מרשים וכולל בלימת חירום אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים כבר ברמת הגימור הבסיסית. הגבוהה מוסיפה שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי תמרורים.
 
סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (השקה מקומית)


לא מעט, ועדיין
מחירי סיטרואן C5 איירקרוס נקבעו על 149 אלף שקל למנוע הדיזל ברמת הגימור "פיל" (Feel) או 175 אלף שקל לרמת הגימור "שיין פק". גרסת הבנזין עולה 160 אלף שקל לרמת הגימור "פיל" ו-180 אלף שקל לרמת הגימור "שיין פק" בה נהגנו.
 
לסיטרואן החדש תחרות קשה, אבל על זה דיברנו עוד בהתחלה. יש לו גם בעיה עם גרסת כניסה לא מספיק זולה כמו לספורטאז' לדוגמה, כזו שתמשוך אל אולם המכירות קונים שחשבו בכלל על משפחתית. עם זאת, החבילה במפגש ראשון נראית טוב, בטח כאשר משקללים אבזור מותרות, לצד מערכות בטיחות מתקדמות ונוחות נסיעה כל כך טובה.