"לפני 120 שנים בנתה אופל את המכונית הראשונה שלה" כך פתח את השקת אופל קורסה החדשה יושב-ראש החברה גרמנית, מיכאל לושלר – ועם דבריו אלה עלתה לבמה "פטנטוואגן סיסטם לוצמן", מכונית שאת זכויות ייצורה קנתה אופל מפרידריך לוצמן, וצוידה במנוע שייצר 3.5 כ"ס.
 
אני חושב לעצמי שעד לא מזמן הברכה "עד 120" נשמעה כמו קללה לאופל, שבשנים האחרונות צברה מהירות בדך לריסוק. בתעשיית הרכב הייתה אופל בשנים האחרונות שם נרדף להפסדים, ובעלת הבית שלה מאז 1929, ג'נרל מוטורס, חיפשה כל דרך כדי להיפטר ממנה.
 
דרך חדשה, תקוות גדולות
אופל, שנרכשה על-ידי הקונצרן הצרפתי PSA (פיג'ו-סיטרואן) ב-2017, הציגה כבר דגמים שפותחו בשיתוף פעולה איתו, רכבי הפנאי קרוסלנד וגרנדלנד, במסגרת תהליך שהחל עוד לפני כן. אבל, במובנים רבים, השקת קורסה החדשה היא תחילתה של תקופה חדשה למותג הוותיק שהחל דרכו לפני 120 שנים.

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון

 
אופל הזמינה עשרות עיתונאים מרחבי העולם למרכז שלה ברוסלסהיים כדי לחשוף בפניהם את הקורסה החדשה. הדור השישי של הסופרמיני, שראתה אור ב-1982, הוא דגם ראשון של אופל שפותח כולו כאשר היא חלק מ-PSA.
 
באווירה המאוד אופטימית ההולמת את האירוע אומר לושלר: "באוגוסט 2017, כאשר הגענו ל-PSA, הצבנו בפני עצמנו שלושה קווים מנחים לפעילות: רווחיות, גלובליות, חשמול. וזה קורה". לושלר מדווח על רווח קטן כבר ב-2018, על פתיחת שווקים חדשים בעולם ומתייחס לחשמול דרך כוכבת האירוע והסיבה לקיומו: "היום אופל הופכת לחשמלית" הוא מכריז שנייה לפני שהקורסה החדשה עולה לבמה.
 
אנחנו כמובן זוכרים שאופל הגיעה לחשמל כבר קודם עם אמפרה, דגם שיוצר בעשור זה בשני דורות. אבל לושלר נחוש להפגין שורשים עמוקים בהרבה, ומציין כי לאופל היו אבות טיפוס חשמליים לקדט (1968) ול- GT (שנת 1971). "למדנו ב-50 השנים האחרונות איך לעשות את הטכנולוגיה לברת-השגה. יש יצרנים שיוצרים משפחה נפרדת של מכוניות חשמליות, אבל אנחנו מאמינים בדרך הגמישה יותר", אומר לושלר ולמעשה מצטט את המנטרה של PSA בתחום החשמלי – פלטפורמה אחת למנועי בעירה פנימית וחשמליים.

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון

 
רגע לפני השיא, חושף לושלר את הגרסה ההיברידית-נטענת כפולת ההנעה של רכב הפנאי הקומפקטי גרנדלנד X – כמו בדגמי פיג'ו וסיטרואן שראינו בתערוכת פאריז 2018 – ומבטיח שעד 2020 יהיו לאופל ארבעה כלים מחושמלים.
 
ואז מגיע השיא – הצגת קורסה החדשה המושקת רק בגרסה חשמלית "עם 136 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש ב-8.1 שניות וטווח של 330 ק"מ". לושלר מבטיח מחיר בר-השגה, ומדבר על 30,000 אירו – זה לא מעט, אם לוקחים בחשבון שמחירי סופרמיני בגרמניה מתחילים באזור 14,000 אירו. אבל, כמו שאומר לנו הנדריק בלטר, האחראי על פיתוח מכוניות נוסעים באופל: "אנחנו יכולים לייצר קורסה בנזין בפחות ממחיר הסוללה". ושלא יהיו ספקות;  הקורסה אמנם נחשפת בגרסה חשמלית, אבל תהינה גם גרסאות בנזין ודיזל עם חטיבות הכוח המוכרות של PSA.
 
חשיבות
"זו בבירור מכונית מאוד חשובה עבורנו" אומר לי אחרי ירידת המסכים יו"ר אופל, מיכאל לושלר "מכיוון שהיא הייתה ראשונה שעשינו כחלק מ-PSA. בדגמים הקודמים עליהם עבדנו איתם (קרוסלנד, גרנדלנד, קומבו), ההתנהלות הייתה דומה יותר לזו של לקוח שקונה פלטפורמה. כאן עבדנו באופן שונה, והיינו אחראים לכל הרכב מהתחלה.

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון

 
"עברנו ל-PSA באוגוסט 2017 וההחלטה להתחיל בפיתוח הקורסה התקבלה תוך זמן קצר. ידענו שאנחנו צריכים להתחיל לעבוד ולשנות מהר, מכיוון שאין לנו יותר פלטפורמות של GM. צריך לזכור גם שהקורסה הקודמת פותחה עוד עם פיאט. אני שמח על המהירות בה האינטגרציה עם PSA התקדמה ועל כך שאנחנו עובדים היטב יחד. הרי בעבר היו שיתופי-פעולה רבים בין חברות רכב שלא עלו יפה, ויש לכך המון דוגמאות, כולל ג'נרל מוטורס ופיאט.
 
"העובדה שעבדנו איתם קודם עזרה, והכרנו אנשים רבים ב-PSA כבר ב-2013 ומאז נוצר כבוד הדדי. אבל בכל זאת הדברים כעת שונים, כי כאשר פועלים במסגרת אותה חברה ומהווים חלק ממנה אפשר לראות הכל. עד 2024 כל הדגמים שלנו יתבססו על אותם מרכיבים עיקריים של דגמי PSA". לושלר מבטיח כי המהלך החשמלי יכלול בקרוב ויוארו חשמלי – וגם מוקה חדש שיוצג תוך שנה על אותה פלטפורמה בגרסה חשמלית וגם עם מנועי בעירה פנימית.

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון

 
המראה
והיא נראית טוב, הקורסה החדשה, ומאוד שונה מהדור הקודם; הדגם החדש נטש את המראה העגלגל שאפיין את קורסה מהדור השני שלה שהוצג ב-1993. הקווים חדים ונאים, ובולטים עוד יותר כאשר הגג צבוע שחור. מרק אדמס, המנהל הוותיק של מחלקת העיצוב, מציין שהקורסה החדשה נראית גדולה מקודמתה למרות שהיא צרה יותר ונמוכה ב-4.8 ס"מ, ל-143 ס"מ.
 
"כשפיתחנו את הרכב יצאנו משני אייקונים: קורסה A מ-1982, וקורסהB  של 1993. ה-A הייתה מרובעת, חדה ומאוד שונה מ-B שהייתה עגלגלה ומפוסלת. אנחנו ניסינו לשלב בין המראה המדויק שלA , שהיו לה קווים חדים ומאוד גרמניים, לאמוציונליות של B, כל זאת בתרגום הרבה יותר מודרני כמובן".

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון

 
זו הייתה השקה סטטית לדגם חדש, אבל אפילו במסגרתה לא יכולנו לפתוח את הדלתות ולהתרשם מסביבת הנהג ותא הנוסעים. אנשי אופל מבטיחים שקורסה החדשה עשירה מאוד במערכות בטיחות וכי תוצע עם צג מולטימדיה גדול, "10, ומחוונים מוקרנים.
 
אופל קורסה החדשה תגיע לישראל בתחילת 2020. תחילה, בגרסאות בנזין אוטומטיות. כמובן.

אופל קורסה החדשה - מפגש ראשון