פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA) משכה את הצעתה למיזוג עם רנו, כך מדווחות סוכנויות הידיעות רויטרס ובלומברג. ביצרנית האיטלקית-אמריקנית מאשימים את ממשלת צרפת בטרפוד העסקה.

חבר המנהלים של רנו לא הצליח להגיע להסכמה בנוגע להצעת FCA מה-27 במאי, לפיה שתי היצרניות יתמזגו ליצרנית אחת במטרה לאחד כוחות ולחסוך עלויות במיליארדי יורו. בישיבת חבר מנהלים שנערכה אמש (ד'), לא הושגה התקדמות לפני ש-FCA הודיעה כי היא מבטלת את ההצעה.

מרנו נמסר כי חבר המנהלים "לא הצליח להגיע להחלטה בגלל בקשות שהועברו מנציגים של ממשלת צרפת, לדחות את ההצבעה לפגישה מאוחרת יותר". ברנו הודיעו, לפני הודעת הביטול, על כוונתם להמשיך ולבחון את ההצעה "לחיוב".

בהודעה שפרסמה FCA, היצרנית תוקפת ישירות את הממשלה הצרפתית, שבבעלותה נתח של 15% מרנו, וטוענת כי טירפדה את ההסכם. "התברר כי לא קיים בצרפת מצב פוליטי המאפשר כרגע שילוב מוצלח". פיאט הוסיפה כי היא עדיין סבורה שהתוכנית אטרקטיבית ומאוזנת.

המגעים למיזוג בין FCA לרנו הופסקו
ניסאן. נציגיה סירבו להצביע בעד

לפני הדיונים שערכו אתמול חבר המהלים ברנו, נדמה היה כי יו"ר רנו ז'אן-דומיניק סנארד, יו"ר FCA ג'ון אלקן ונציגי הממשלה הצרפתית ברנו - בהובלת שר האוצר ברונו לה-מר, כבר פתרו את כל המחלוקות שניצבו בפני המיזוג. ממשלות צרפת ואיטליה הביעו חשש מפני סגירת מפעלים בשטחן בעקבות המיזוג, וגם דרשו לקבל נתח מהקונצרן הממוזג.

בממשלה הצרפתית דרשו לקבל זכות וטו לגבי החלטות עתידיות של הקונצרן, בעוד במשפחת אניילי השולטת ב-FCA, רצו לשמור על השקעתם בחברה. בינתיים, בשותפתה האסטרטגית של רנו, ניסאן, נשמעו קולות לפיהן נציגיה בחבר הניהול של רנו יימנעו בהצבעה - החלטה שתיסכלה את נציגי הממשלה הצרפתית, שרצתה לקבל את תמיכת ניסאן לעסקה. הבנות בין הצדדים ובתוך רנו-ניסאן לא הושגו גם לאחר שלוש פגישות של חבר המנהלים, כך על-פי מקורות ביצרנית.

מנגד, ב-FCA החלה לחלחל ההבנה כי לעסקה יש יותר מכשולים מכפי שסברו בתחילה - ובפרט כי היא עשויה להוביל לפירוק הברית בין רנו לניסאן, וכך לאבד חלק גדול מתועלתה. "ניסאן צריכה להיות חלק מהעסקה", כך מסר מקורב לנושא לסוכנות הידיעות רויטרס לפי שהעסקה התפוצצה.

המגעים למיזוג בין FCA לרנו הופסקו
פיאט. הממשלה הצרפתית טירפדה?

לפי הדיווחים, בעוד נציגי ניסאן נמנעו בהצבעה לאישור המיזוג עם FCA, איגוד העובדים CGT התנגד ויתר חברי ההנהלה היו בעד - למעט נציגי הממשלה שביקשו לדחות את הדיונים. נציג הממשלה הצרפתית ברנו, מרטין ויאל, אמר כי שר האוצר לה-מר מעוניין לדון קודם לכן עם עמיתו היפני בסוף השבוע הקרוב ובפסגת ה-G20, שתיערך ביום שני, ולהצביע לאחר מכן ביום שלישי.

אלא שלאחר שהעביר את בקשתו ל-FCA, זו החליטה לבטל את העסקה לחלוטין במקום להיענות לבקשת הדחייה - כך על-פי מקור המעורה בשיחות.

בעוד האיטלקים מאשימים את הצרפתים, בצרפת הביעו ביקורת על רצונה של FCA לזרז את ההחלטה. בניסאן הביעו חשש כי המחויבות לשימור הברית עם רנו תיפגע אם המיזוג יתקדם בתנאים שהציבה FCA.