סקודה סקאלה, הסופרמיני (משפחתית קטנה) החדשה של יצרנית הרכב הצ'כית, רשמה ציונים מרשימים במבחן הבטיחות של Euro NCAP. המכונית, שנחשפה בהופעת בכורה בישראל בסוף שנה שעברה, צלחה את סדרת מבחני הריסוק המפרכת וזכתה בציון חמישה כוכבים מרבי.

הסקאלה נבחנה יחד עם חמש מכוניות חדשות נוספות: טסלה מודל 3, מרצדס GLE ו-B-קלאס, קיה סיד ודי.אס 3 קרוסבק - רכב הפנאי הקטן שהושק בישראל היום (ד'). כל המכוניות דורגו בציון חמישה כוכבים מרבי, אך הסיד וה-3 קרוסבק ספגו ביקורת על כך שבגרסאות הבסיס, הנטולות כמה ממערכות הבטיחות המתקדמות, הן מקריבות בטיחות בשם המחיר. גרסאות מופשטות אלו, שלא מוצעות בישראל, דורגו בציון ארבעה כוכבים בלבד.

בחינה של הדירוג שפרסם גוף המחקר האירופי מעלה כי הסקאלה הצטיינה בכל הסעיפים: 97% בהגנה על נוסעים מבוגרים לדוגמה, הוא אחד הציונים הגבוהים ביותר שנרשמו השנה - זהה לזה שרשמו פולקסווגן טי-קרוס וסיאט טאראקו (שני כלי רכב הנמצאים בדרך לישראל). מאזדה 3, נזכיר, היא השיאנית השנה עם 98%.



טסלה מודל 3 החשמלית, והמכונית החשובה ביותר מבחינת מכירות של יצרנית הרכב האמריקנית, הרשימה אף היא עם שיא חדש בסעיף דירוג מערכות הבטיחות - 94%. זהו הניקוד הגבוה ביותר מאז הוחמר משמעותית הדירוג בסעיף זה. לשם השוואה, יתר המכוניות בסדרה האחרונה רשמו בין 63% ל-78%.



מנגד, מעט מאכזב לגלות כי המודל 3 מציעה רמת הגנה המוגדרת "גבולית" על-ידי ה-Euro NCAP לפלג הגוף העליון של הנהג במקרה של פגיעת צד בעמוד. מבחן זה, מהמאתגרים ביותר בסדרת המבחנים, הכשיל גם את מרצדס GLE (הגנה "גבולית") ויותר מכך את קיה סיד, שרמה את הדירוג הנמוך ביותר (רמת הגנה "עלובה"). ה-Euro NCAP מדרג את ההגנה במבחנים שונים ועל אזורי גוף שונים בחמש רמות, בסדר יורד: "טובה", "מספקת", "גבולית", "חלשה" ו"עלובה".



כך למשל מרצדס B-קלאס, המיניוואן הקומפקטי החדש יחסית, דורג ברמת הגנה "גבולית" לפלג הגוף העליון של נוסע במושב הקדמי, זאת במקרה של תאונה בחפיפה מלאה (כאשר כל חרטום הרכב פוגש מכשול או רכב אחר).



למרות ביקורות אלו, כל המכוניות הצליחו לרשום כאמור את הציון המרבי - חמישה כוכבים. גרסאות נטולות בלימת חירום אוטונומית ומערכות בטיחות מתקדמות נוספות של קיה סיד ודי.אס 3 קרוסבק, הסתפקו בארבעה כוכבים (חמישה עם מערכות אלו). בישראל, כאמור, לא נמכרות לפי שעה הגרסאות הבסיסיות של דגמים אלה.