ניסאן צפויה להודיע על פיטורי יותר מ-10,000 עובדים ברחבי העולם, זאת בשל צניחה של קרוב ל-90% ברווחים, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ניסאן היא כיום יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן, אחרי טויוטה.

קריסת הרווחים, עליה ניסאן תכריז במסגרת דוחות הרבעון, מסמלת את אחד הרבעונים החלשים ביותר של ניסאן מזה כעשור. בין הגורמים לכך היא הגדלת הפעילות העסקית אותה הוביל יו"ר היצרנית הקודם, קרלוס גוהן, שפוטר אשתקד לאחר שהרשויות ביפן העלו חשדות לפיהן עבר על החוק. גוהן ניצב כיום בפני משפט לאחר חודשים ארוכים של מעצרים חוזרים ונשנים.

על-פי הדיווח של רויטרס, הפיטורים הצפויים בשנים הקרובות יהיו גבוהים בהרבה מכפי שהיצרנית העריכה שתידרש לבצע בחודש מאי האחרון. אז ניסאן הודיעה על פיטורים של כ-4,800 עובדים, רובם במפעלים מחוץ ליפן שנחשבים לפחות יעילים וריווחיים. 

ניסאן סירבה להגיב לפרטים, אך ציינה כי דיווח של יומון העסקים היפני "ניקיי", לפיו היא סבלה מצניחה של 90% ברווחים ברבעון הראשון של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, "נכון באופן כללי".

ייצור ניסאן קאשקאי בבריטניה

היצרנית היפנית מתקשה לשפר את מתח הרווחים הנמוך שלה בארה"ב, מהשווקים העיקריים בהם גוהן דחף לצמיחה. אלא שהיצרנית נגררה למלחמת הנחות בשוק האמריקאי, וסובלת גם מצניחה בביקוש לאלטימה המשפחתית ודגמים נוספים, תדמית מותג נחלשת, ירידה בערך המשומשות ובעיות נוספות.

"ירידה בביצועים בארה"ב היא בעיה גדולה שעומדת בפנינו", כך הצהיר יו"ר היצרנית, מוטו נאגאי, בשיחה שקיים עם הוועדה המפקחת של היצרנית. "במשך זמן רב דאגנו להגדלת כמות המכוניות. אנחנו רודפים מספרים. הגיע הזמן לחזק את המותג".

אם אכן תודיע על פיטורי יותר מ-10,000 עובדים, מדובר בקיצוץ של יותר מ-7% מסך כוח האדם של היצרנית, שעומד כיום על 138 אלף עובדים ברחבי העולם. ניסאן צפויה להודיע בהמשך השנה גם על תוכנית התייעלות, כך על-פי מקור בכיר בחברה שביקש להישאר אנונימי. לדבריו, התוכנית "תכוון למחיקת המורשת השלילית של גוהן".