הקיץ כבר כאן. ועד שהטמפרטורות יירגעו וירדו קצת, אנחנו נשארים בצפון, עם קצת ירוק בעיניים, קצת צל לנשמה, כמה מעברי מים וכמה אתרים היסטוריים. הפעם אנו חוצים את הגליל התחתון לרוחבו, מתחילים ממזרח למפרץ חיפה ונעים לאורך הנחלים ציפורי ויפתחאל לכיוון עמק בית נטופה שבו וסביבו נבקר בכמה אטרקציות, היסטוריות ונופיות.

לאן מטיילים: מנחל ציפורי לעמק בית נטופה

אבני דרך במסלול: צומת חסידים, כביש 70 לכיוון צפון, חוואלד, ראס עלי, נחל ציפורי, טחנת הנזירים, מעברי מים בנחל ציפורי, עין יבקע, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, נחל ציפורי, נחל יפתחאל, מעבר במים מתחת למחלף המוביל וצומת יפתחאל, כביש 784, מאגר בית נטופה (אשכול), תל חנתון, המוביל הארצי, נחל יודפת, יודפת העתיקה, הר השאבי, כביש 7955, תצפית הר האחים, כביש 7955, עין נטופה, כביש 806, עילבון

אורך המסלול: כ-48 ק"מ

עונה מומלצת: כל השנה. החורף הכי יפה, ירוק ורענן ועם תחושה של חו"ל. אבל גם קר ורטוב ובעיקר – חלקלק ובוצי. לאחר אירוע גשם ארוך וחזק שבילי נחל ציפורי, נחל יפתחאל ועמק בית נטופה עלולים להיות בלתי עבירים - ראו הוזהרתם! לא לצאת ברכב בודד! בקיץ חם אבל עדיין ירוק ולאורך המסלול פינות מוצלות המתאימות למנוחה.

אוטו מטייל - הגליל התחתון

עבירות: קל לרכבי שטח אמיתיים, בינוני לרכבי פנאי כפולי הנעה. מעברי מים גם בקיץ. בקיץ גם רכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח יוכלו להתמודד עם המסלול (בזהירות). בחורף דרגת העבירות יכולה להשתנות בבת אחת לקשה עד קשה מאוד, בשל ריבוי קטעי הבוץ הטובעני שבכמה נקודות עלול לסיים לכם את הטיול בסאגת חילוץ מתישה שעשויה להימשך החל משעות ועד ימים שלמים... ראו הוזהרתם.

ניווט: קל-בינוני. לאורך כל הטיול נעים על שבילים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 2 ("הגליל העליון") ומס' 4 ("הכרמל") ואפליקציות "עמוד ענן" ו-"Twonav".

נקודות מוצלות להפסקה/מנוחה: לאורך טיילת נחל ציפורי, יודפת, הר האחים ולאורך כל המסלול.

שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת "סונול" בצומת חסידים, על כביש 70.

ציוד נדרש: רכב תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

סיפור דרך
1. 0.0 ק"מ. בצומת חסידים על כביש 70 לכיוון צפון. איפוס ספידומטר
2. 1.3 ק"מ, צומת זבולון. ממשיכים ישר על כביש 70.
3. 3.2 ק"מ. יורדים ימינה מכביש 70 לפי השילוט "ראס עלי"/"חוואלד"/בית עלמין תל רגב. בכיכר פונים שמאלה לכיוון צפון במקביל לכביש 70 צפון. כביש פנימי צר ומפותל, סעו בזהירות.
4. 5.1 ק"מ. מימין הכניסה לחוואלד. ממשיכים ישר בכביש לכיוון ראס עלי. מצד שמאל ניתן לראות את זרימת המים ביובלי נחל ציפורי בין חלקות מעובדות.
5. 6.8 ק"מ. סוף העלייה, בצומת הכניסה לכפר ראס עלי. איפוס ספידומטר. פונים ימינה ושוב ימינה לשביל.
6. 0.8 ק"מ. משמאל מבנה ישן וגדול על גדת נחל ציפורי – טחנת הנזירים. מצד ימין של השביל ניתן לראות את "מעלה הנזירים" – מעלה קשה המטפס מנחל ציפורי ליער אלונים. עביר לרכבי שטח משופרים מאוד בלבד – כפולי נעילות, מוגבהים ובעלי צמיגים גדולים.

טחנת הנזירים: טחנת הנזירים שוכנת במרחק של כשני קילומטרים מערבית למעיין עין יבקע, נבנתה בתקופה העות'מאנית. שמה של הטחנה בא לה מהנזירים הכרמליטים להם הייתה שייכת מאז המאה ה-19. הטחנה פעלה עד סוף שנות ה-20 של המאה ה-20 ולאחר מכן ננטשה. המקום עדיין שייך לכנסייה הקתולית שהחכירה אותו לישראלים, ואלה שיפצו את המבנה ופתחו במקום בית הארחה. ליד הטחנה גשר אבן שלו שתי קשתות הנטוי מעל הנחל. בשנת 2011 השכיר מנזר הכרמליטים את טחנת הנזירים לרשות ניקוז ונחלים קישון הפועלת לשיקום נחל ציפורי. רשות ניקוז ונחלים קישון מקדמת תוכנית להפיכת מתחם הטחנה למרכז ההדרכה הראשון בארץ לנושא של שיקום נחלים. בשנת 2014 הוצתה הטחנה על ידי אלמונים. לאחר הביקור במקום ממשיכים עם השביל לכיוון מזרח.

אוטו מטייל - הגליל התחתון

7. 1.6 ק"מ. פונים שמאלה. איפוס ספידומטר. מיד ימינה במקביל לערוץ הנחל. הנסיעה במים על גבי בולדרים. נהגים בכלי רכב בעלי גחון נמוך – נא לנסוע לאט ובזהירות.
8. 0.7 ק"מ. מעין מזלג שבילים. בוחרים בזרוע השמאלית ויורדים למעבר מים ארוך (כ-50 מטרים) בחורף המעבר גם עמוק יותר אבל עדיין עביר.
9. 1.2 ק"מ. עין יבקע (מעיין הסוסים). איפוס ספידומטר. מקום נחמד לעצירה, אם כי סביר להניח שלא תהיו כאן לבד. לאחר הביקור ממשיכים ישר לפי סימון שביל ישראל (כתום-כחול-לבן), בין מטעי חרובים וזיתים
10. 0.7 ק"מ. השביל מגיע לכביש. הכביש עובר על גשר ומוביל לכפר כעביה, אנו פונים שמאלה לפני הגשר, לשביל המקביל לנחל ציפורי. לאורך השביל טיילת סלולה בבטון.
11. 2.1 ק"מ. השביל מגיע לכביש המוביל לכפר חג'אג'רה. איפוס ספידומטר. חוצים את הכביש וממשיכים ישר בשביל שממול.
12. 0.2 ק"מ. צומת, ליד מתקן שאיבה. ממשיכים ישר.
13. 2.1 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים ימינה.
14. 0.2 ק"מ. צומת. פונים שמאלה.
15. 0.4 ק"מ. משמאל מקבץ אקליפטוסים על שפת הנחל. נקודת הפסקה/מנוחה מקסימה שממש מזמינה לעצור ולהכין קפה. לאחר המנוחה שבים על העקבות.
16. 0.6 ק"מ. צומת (נק' 14) פונים ימינה.
17. 0.8 ק"מ. צומת (נק' 13) איפוס ספידומטר. ממשיכים ישר ומיד ימינה עם השביל הכבוש, הלבן.
18. 0.9 ק"מ. פונים ימינה, חוצים את נחל יפתחאל במעבר אירי ופונים מיד שמאלה אחרי העץ לשביל שמתעקל בפאת שדה. זהו קטע ארוך למדי שבחורף יכול להיות בוצי וטובעני
19. 2.6 ק"מ. משמאל מתקן חשמל, מגיעים לצומת T. צמוד לכביש 75. פונים שמאלה.
20. 3.0 ק"מ. צומת שבילים. איפוס ספידומטר. משמאל מקבץ אקליפטוסים, מימין גשר מחלף המוביל, מתחתיו מעבר מוצף מים. חוצים במים מתחת לגשר ולא מחמיצים את הפסיפסים היפים שעל הקיר מימין.
21. 0.2 ק"מ. שמאלה לפי סימון שביל ישראל.
22. 0.7 ק"מ. מזלג שבילים ליד עצים. בוחרים בזרוע השמאלית ומטפסים לכביש 784. משתלבים בתנועה בזהירות (זהירות! הכביש עמוס בתנועה).
23. 3.2 ק"מ. פונים ימינה לכיוון אתר מאגר אשכול (מאגר בית נטופה של המוביל הארצי).
24. 3.3 ק"מ. מול שער אתר אשכול. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לשביל היקפי לאורך גדר האתר.
25. 1.1 ק"מ. פיצול בשביל. בוחרים בזרוע השמאלית, מול תל חנתון.
26. 1.2 ק"מ. פונים ימינה בחדות.
26. 1.4 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה בחדות ומתחילים לטפס לראש תל חנתון.
28. 1.6 ק"מ. על ראש תל חנתון. איפוס ספידומטר.

אוטו מטייל - הגליל התחתון

תל חנתון. תל גדול הממוקם בחלקה הדרום-מערבי של בקעת בית נטופה, דרומית לכפר מנדא וסמוך לקיבוץ חנתון. התל מזוהה על ידי הארכיאולוגים עם העיר חנתון המקראית. השרידים הקדומים ביותר של יישוב במקום מתועדים לתקופת הברונזה התיכונה. יישוב ישראלי היה קיים כאן מתקופת ההתנחלות לכל אורך שנות קיומה של ממלכת ישראל. יישוב יהודי התקיים במקום מתקופת בית שני לאורך תקופות המשנה והתלמוד ועד לתקופה הצלבנית. מראשית היווסדה ועד לתקופה הרומית היוותה חנתון מרכז אסטרטגי חשוב וזאת בשל קרבתה למספר דרכים מרכזיות. גורם נוסף אשר שיחק תפקיד מכריע בשגשוגה הכלכלי של חנתון הייתה החקלאות.

חשיבותה של העיר ירדה בתקופה הרומית ושקיעתה הייתה בזמן עלייתה של ציפורי כמרכז הגליל. נראה כי התקיימה במקום חווה חקלאית מבוצרת בשם חוצפית שהוקמה במאה ה-11 שאת שרידיה ניתן לראות עד היום באולמות התת-קרקעיים באתר.

בסוף הביקור יורדים ישר עם השביל במדרון לכיוון מגורי בדואים. הירידה תלולה – רכבי שטח בעלי הילוך כוח – זה המקום לשלב להילוך כוח ולהילוך נמוך בתיבת ההילוכים ולגלוש בזהירות. רכבי פנאי ללא הילוך כוח – הילוך ראשון, רגל ימין על הבלמים וזהירות על הפגוש הקדמי.... משנה זהירות בחורף!

29. 0.2 ק"מ. פיצול. ימינה ושוב ימינה לכיוון מגורי הבדואים.
30. 0.8 ק"מ. צומת. פונים שמאלה לכיוון עמק בית נטופה.
31. 0.9 ק"מ. מעבר מים על גשר אירי. הגשר עשוי בטון ותשתיתו עבירה, אבל בטיפוס ממנו תיתקלו בבורות ובבוץ. זהירות ונחישות.
32. 3.4 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לאורך הגדר.
33. 2.8 ק"מ. פונים שמאלה לשביל האדום לכיוון רכס הרי יטבת
34. 4.2 ק"מ. צומת T, שמאלה.
35. 4.6 ק"מ. צומת T. איפוס ספידומטר. פונים ימינה עם השביל האדום לעלייה לאורך נחל יודפת לכיוון יודפת העתיקה.
36. 0.4 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר בעלייה.
37. 3.5 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה.
38. 3.7 ק"מ. צומת T  על כביש, ליד שלט "יודפת העתיקה". פונים שמאלה.
39. 3.9 ק"מ. ברחבת החנייה של יודפת העתיקה. איפוס ספידומטר.

יודפת העתיקה: עיר יהודית חשובה בתקופת בית שני. שרידיה נמצאו באתר בלב רכס הרי יודפת שבמרכז הגליל התחתון, דרומית מזרחית למושב יודפת המודרני, 22 ק"מ דרום מזרחית לעכו ו-9 ק"מ צפונית לציפורי.

העיר נבנתה על תל בגובה 419 מ' מעל פני הים, מוקפת בשרשרת פסגות הגבוהות ממנה. ממזרח ומצפון מזרח מקיף אותה נחל יודפת ואחד מיובליו  מקיף אותה ממערב, מדרום ומצפון מערב. אלו יוצרים מדרונות תלולים משלושת צדי הגבעה כך שזו נגישה רק מצד צפון, שם נמצא אוכף טופוגרפי המחבר אותה להר מימין. יודפת מתוארת בהרחבה בספר "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים" מאת יוסף בן מתיתיהו, ומוזכרת גם במשנה. האתר ששטחו 263.32 דונם הוכרז ב-11 בנובמבר 2014 כגן לאומי.

בעת המרד הגדול בשנת 67 ספירה, עמדה העיר במצור בן ארבעים ושבעה יום כנגד כוחות הרומאים בראשות אספסיאנוס. במשך שישה שבועות עמדו לוחמי יודפת במצור הרומי, שכלל הקמת סוללות מעצים ואבנים על החומה הצפונית על מנת לעלות עליה ולהיכנס אל העיר, ירי אבנים מבליסטראות וחצים. משניסיון זה נכשל (כאשר המגינים הגביהו את החומה), ניסו הרומאים לפרוץ באמצעות איל ברזל.

לאחר כל אלו המשיכו הרומאים להגביה את הסוללה הצפונית, ולנסות לפרוץ את החומה, אל מול התנגדות עזה של היהודים, שכללה שפיכת שמן רותח על המנסים לפרוץ את החומה. בוגד יהודי שנמלט מן העיר ונתפס, מסר לרומאים כי היהודים בעיר תשושים ועייפים, ומגני העיר ישנים באשמורת האחרונה. אספסיאנוס ניצל מידע רב ערך זה והעלה כוח רומי מובחר בראשותו של בנו טיטוס על החומה כאשר מגיני העיר ישנו. וכח זה שיסף את גרונות השומרים ופתח את שערי העיר בפני יתר הצבא. אז נכבשה העיר לאחר המצור שנמשך 47 יום. הרומאים הרסו את העיר עד היסוד והרגו את רוב התושבים.

לאחר הביקור שבים על העקבות, יורדים ימינה לכביש.

40. פונים ימינה לשביל וממשיכים ישר בעלייה.
41. 0.7 ק"מ. פיצול בשביל, בוחרים בזרוע הראשית, הימנית.
42. 1.4 ק"מ. מימין – חוות "חלב עם הרוח".
43. 2.3 ק"מ – שער החווה. הוא אינו נעול אבל כן סגור. כדי לעבור צריך לצאת מהרכב ולפתוח, בבקשה לסגור אחריכם.
44. 2.6 ק"מ. איפוס ספידומטר. על כביש 7955. פונים ימינה בכביש.
45. 2.5 ק"מ. משמאל שביל ירוק מטפס בעלייה להר האחים. פונים שמאלה.
46. 3.1 ק"מ. פיצול. פונים בזרוע השמאלית.
47. 3.4 ק"מ. רחבה גדולה. איפוס ספידומטר. תצפית מרהיבה צפונה על בקעת סכנין והיישובים הערביים הגדולים דיר חנא, עראבה וסכנין ועל העיר כרמיאל, הפרושים לרגלינו. לאחר התצפית ממשיכים עם השביל הירוק לכיוון מזרח, שתוך זמן קצר מתחיל לרדת בשיפוע תלול למדי. תרגישו כאן נוח יותר אם תשלבו את תיבת ההעברה בהילוך כוח. רכבי פנאי – זהירות וסבלנות. הרבה סבלנות...
48. 0.2 ק"מ. שמאלה עם השביל הירוק בירידה.
49. 0.3 ק"מ. שמאלה עם השביל הירוק בירידה.
50. 1.4 ק"מ. צומת T. ימינה בירידה.
51. 1.5 ק"מ על כביש 7955. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה בירידה.
52. 0.6 ק"מ. צומת ערראבה. ממשיכים ישר בכביש 7955 בעלייה.
53. 3.1 ק"מ. שביל שחור מצד ימין, נחבא מעט, לפני עיקול חד שמאלה. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל.
54. 0.8 ק"מ. צומת T. פונים ימינה, בירידה. תוך זמן קצר נופו עוצר הנשימה של עמק בית נטופה נגלה לעיניכם. נהגים – שימרו את עינכם על הדרך, שמתחילה להיות תלולה ומפותלת מאוד.
55. 1.6 ק"מ. לאחר הסרפנטינות – עין נטופה. באר מים פעילה. אפשר לעצור להתרעננות.
56. 1.8 ק"מ. פיצול מימין. אנו ממשיכים ישר.
57. 3.7 ק"מ. מתחברים לכביש פנימי תחום בעמודי מתכת נמוכים, המוביל לאתר המוביל הארצי. פונים שמאלה בעלייה.
58. על כביש 806 בתוך הכפר הגדול עילבון. מימין תחנת דלק "דיזול". סוף המסלול. חזרה הביתה – ממשיכים עם הכביש עד למחלף על כביש 65. ימינה לכיוון דרום ולמרכז הארץ. שמאלה לכיוון צומת קדרים וצפון הארץ.