קבוצת PSA (פיג'ו) ושותפתה הסינית דונגפנג הסכימו על תוכנית התייעלות חריפה, שתכלול פיטורי אלפי עובדים בסין וסגירת שני מפעלים מתוך ארבעת המפעלים המשותפים שלהן במדינה - כך עולה ממסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס. התוכנית אמורה לסייע בצמצום ההפסדים הגבוהים של השותפות, המכונה DCPA (ר"ת של Dongfeng Peugeot Citroen Automobiles) בשוק הרכב הגדול בעולם.

כוח האדם במרכז הייצור המשותף בווהאן שבמרכז סין, יצומצם לכ-4,000 עובדים ולמפעל אחד במקום שניים. מפעל שני יימכר, כך על-פי התוכנית שהושלמה בחודש שעבר בין מנכ"ל PSA, קרלוס טאווארס ויו"ר דונגפנג, זו יאנפנג.

יצרניות הרכב סירבו להגיב על הפרטים. "אנחנו עובדים עם השותפים שלנו כדי לשפר את ביצועי העסקים שלנו בסין בכל הממדים", כך אמר דובר PSA.

בשבוע שעבר סוכנות הידיעות בלומברג פרסמה כי דונגפנג שוקלת למכור את אחזקותיה ב-PSA, ששוויין מוערך ב-2.2 מיליארד יורו (8.6 מיליארד שקל). יצרנית הרכב הסינית, הנמצאת בבעלות ממשלתית, ניהלה מגעים בשבועות האחרונים עם יועצים בנוגע לדרכים בהן היא יכולה לממש חלק או את כל אחזקותיה ב-PSA, שעומדות כיום על 12.2% ממניות החברה.

פיג'ו פיק אפ, טנדר המיוצר על בסיס דונגפנג ריץ'

פיטורים וסגירת מפעלים עשויים למנוע מ-PSA לעזוב את סין לחלוטין, איום שהושמע על-ידי בכירים ביצרנית והגיע לידי רויטרס משני מקורות שונים. לפיהם, טאווארס אותת לממשל הסיני כי אילולא יותר לו לבצע את המהלך, PSA תבטל לחלוטין את השותפות עם דונגפנג לאחר 27 שנים יחד, ואף עשויה לעזוב לחלוטין את סין.

"אנחנו כפסע מהצורך לעזוב את סין", הבהיר גורם המקורב לחבר המנהלים של PSA לרויטרס, "זה עד כדי כך רציני". הדובר הבהיר עם זאת כי היצרנית עדיין לא הרימה ידיים.

הצרפתים מנסים להתניע מחדש את החטיבה הסינית תחת תנאים קשים. השוק הסיני התכווץ בשנה שעברה לראשונה מאז שנות ה-90, וירידה של 5% צפויה ב-2019, בין היתר בשל מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

עוד לפני שהירידות החלו, יצרניות רכב זרות החלו לחוות קשיים לאחר שצרכנים רבים נטשו את מותגי הביניים שלהם לטובת מותגים סיניים - כולל אף לטובת כמה מהשותפות של אותן יצרניות זרות. נזכיר כי בסין עד לאחרונה הייתה חובה על יצרנית זרה לשתף פעולה (בעלות משותפת מלאה) עם יצרנית מקומית, כתנאי לייצור במדינה.

הצרות ב-PSA מקורן אף עמוק יותר. מכירות היצרנית נמצאות בנסיגה לאורך יותר מארבע שנים, כאשר מאז השיא ב-2014 (כ-731 אלף מכוניות) הן קרסו לפחות מ-252 אלף יחידות.