מחפשים לקנות סקודה אוקטביה יד שנייה?  הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה השנייה בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.

בסקירות הקודמות: 
טויוטה קורולה
מאזדה 3
רנו קליאו
ניסאן קשקאי
_________________________________


טווח שנים — מ-2013 עד היום
מחיר התחלתי — מ-50,000 שקלים
מנועים — טורבו בנזין 1.2 ל‘ (105 כ“ס/110 כ“ס), 1.4 ל‘ (150 כ“ס), 1.8 ל‘ 180 כ“ס
תיבת הילוכים — רובוטית דו-מצמדית
הנעה — קדמית

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


כללי
הדור השלישי של סקודה אוקטביה מוצע בארץ מאוגוסט 2013 עם מנועי טורבו בנזין ודיזל בנפחים והספקים שונים ומגוונים. ממרץ 2017 מוצע אותו דגם לארח שעבר מתיחת פנים. לפי נתוני אתר יד2, אוקטביה זו המכונית המשומשת השנייה המבוקשת ביותר בישראל, אחרי מאזדה 3. 

הדור הנוכחי של אוקטביה – השלישי – גדול ומתקדם מקודמו, וממשיך להיות יעיל ביותר. העיצוב מעט מתקדם יותר, מרחב פנים גדול, המבנה הוא של סדאן עם דלת חמישית ותא מטען עצום של 560 ליטר. 

לגרסת הסטיישן יש עוד נפח, מעל 580 ליטר – אבל יתרונה בגישה ישירה למטען ובעיקר ממד גובה המקל על הובלת חפצים גבוהים. ויש גם מוטות גג, שמסייעים בהתקנת גגון שעליו אפשר להעמיס עוד דברים.

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


לאוקטביה יש מבחר מערכות הנעה גדול למדי – מנועי טורבו בנזין ודיזל, בהספקים של 105 עד 245 כ"ס, בדרך כלל עם תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. בסקירה נתמקד בעיקר בגרסאות הבנזין בנפחים 1.2 ל‘, 1.4 ל‘ ו-1.8 ל‘.

לאוקטביה 5 כוכבי ריסוק – אבל מדובר בציון ממבחן הריסוק הישן, וללא מערכות הבטיחות המתקדמות. אחרי מתיחת הפנים של 2017 נוספו מערכות בטיחות מתקדמות – כולל בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק ותיקון סטייה מנתיב.

הביצועים הם אחד הצדדים החזקים באוקטביה – גם עם מנוע ה-1.2 ליטר ואפילו עם ה-1.0 ליטר, בעל שלושת הצילינדרים. גרסת 1.4 ליטר כבר יורדת מ-8.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, וגרסת 1.8 מדגדגת 7 שניות מלמעלה ואלה מספרים נאים מאוד למשפחתית. למרות שהיא אחת המשפחתיות הכי מבצעות זה לא בא על חשבון צריכת הדלק, שהיא מהטובות בקטגוריה – סביב 13-15 ק"מ לליטר עבור כל מנועי הטורבו-בנזין (פרט ל-RS). 

נוחות הנסיעה, לעומת זאת, לא מרשימה בדגם המקורי – אבל הדגם המעודכן מ-2017 כבר נוח בהרבה.

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


חיים משותפים
אחת התכונות הטובות של אוקטביה זו איכות החיים בתוכה – יש הרבה מרחב גם מלפנים וגם מאחור. חוץ מזה, קל מאוד לתפעל את כל הדברים כאן בזכות הנדסת אנוש טובה, ויש גם מלא פתרונות אחסון – פשוט איקאה על גלגלים. מצד שני, הגימור פחות מרשים מהצפוי – וחומרי הדיפון לא מגלים עמידות גבוהה, בעיקר אלו המצופים בניקל (נוטים להתקלף).

מפרט האבזור התקני של אוקטביה כולל בקרת שיוט, מסך מגע "5.8 ופתחי מיזוג למושב האחורי. בדגם המחודש אבזור עשיר בהרבה, כולל מסך מגע גדול יותר.

במערכות הבטיחות המתקדמות אוקטביה מציגה רשימה נאה, במיוחד בדגמים שאחרי מתיחת הפנים – בלימה אוטונומית, התרעה על אי-שמירת מרחק, תיקון סטייה מנתיב, וב'אקסקלוסיב' גם ניטור שטחים מתים. 

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


רכישה
המחירים, לפי מחירון לוי יצחק (מאי 2019), מתחילים בכ-61,000 שקלים לדגמים הראשונים מ-2013 ומ-91,000 שקלים לדגם המעודכן. הפערים בין גרסאות הבנזין זניח, עם הבדל רשמי של כ-10% בין גרסת 1.2 לגרסת 1.8.

שיטוט בלוח המשומשות של יד2 מעלה כי ניתן למצוא אוקטביה עם נתונים טובים ב-50,000 שקלים, כשרק הדגמים השמורים באמת (יד ראשונה, נסועה נמוכה) נמכרים בקרבת המחירון. מחירי גרסאות הבנזין החזקות מתחילים בכ-70,000 שקלים, כמעט ללא הבדל בין גרסאות 1.4 ל' ו-1.8 ל'. 

שגרת אחזקה, עלויות
עלות הביטוח גבוהה יחסית – כ-25% יותר מהמקובל. מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות (בדגם המעודכן, 2017) עשויה לסייע בהוזלת הביטוח.

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


מרווח הטיפולים של אוקטביה הינו 15,000 ק"מ/שנה בכל הגרסאות. במנועי 1.2 ו-1.4 ליטר נדרשת החלפה תקופתית של רצועת התזמון.

לכל הגרסאות מערכת 'עצור-וסע' המצריכה שימוש במצבר EFB, שמחירו גבוה בכ-30% ביחס למצבר רגיל.

תקלות נפוצות
האמינות של אוקטביה טובה מכפי שמקובל לחשוב — המנועים ממש בסדר, תיבת ההילוכים פחות.

בדור השלישי, אוקטביה שווקה מתחילת הדרך עם מנוע בעל רצועת תזמון — לא שרשרת — כך שהכשל הידוע במערכת התזמון של שני המנועים הקטנים לא תקף לגביה.

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת


בגרסאות 1.8 ו-2.0 ליטר מותקנת מערכת הזרקה כפולה, עם מזרקי דלק המותקנים בסעפת המיועדים להתיז דלק על השסתומים בשביל למנוע הצטברות פיח — תופעת לוואי מקובלת במנועי הזרקה ישירה.

מנגד, גרסאות 1.8 ליטר ו-2.0 ליטר סובלות מכשל במשאבת המים והתרמוסטט. על המערכת יש אחריות מקורית של 4 שנים, אך מעבר לאחריות מדובר בתיקון יקר; יש להחליף את שני החלקים ביחד מאחר ואין דרך ודאית לגילוי מקור הנזילה, ועלות העבודה גבוהה.

תיבה דו-מצמדית
התיבה הדו-מצמדית רגישה. המכלולים אכן שופרו עם השנים, אבל המצמדים נשחקים באופן טבעי והם יקרים להחלפה; כ-5000 שקלים למצמדים מקוריים, 3500 למשומשים. מחשב התיבה (ה'מוח', מכטרוניקס) נוטה לשבוק חיים ועלותו מאמירה ל-8000 שקלים; עם זאת, לא תמיד הבעיה היא במוח התיבה, ויכול להיות שמדובר גם ב'מזלג', שהוא זול משמעותית לתיקון — ובכל מקרה, במצב כזה יכול להיות זול יותר להחליף תיבה.

1586278סקודה אוקטביה - מתיחת פנים


אבל הטיפ הכי חשוב הוא לגבי השימוש בתיבה – בנסיעה פקוקה, מומלץ להתקדם עם הרכב מבלי ללחוץ על דוושת הבלם. לחיצה על דוושת הבלם גורמת לשילוב חלקי של המצמדים, כך שנסיעה איטית עם בלמים גורמת לשחיקה מיותרת שלהם. כדאי גם לבדוק מדי פעם עדכוני תוכנה למחשב התיבה — זה מאריך את חייו.

שימו לב לכשל בידית ההילוכים — שאינו מזהה כניסה למצב 'חנייה'. מדובר בתקלה יקרה לתיקון — לא ניתן לתקן את המפסק התקול ויש להחליף מכלול שלם בעלות של כ-2000 שקלים לרכיב משומש וכ-8000 לרכיב חדש. עם זאת, אין מדובר בתקלה משביתה.

כדאיות, גרסה מומלצת
סקודה אוקטביה היא אחת המשפחתיות הטובות בישראל – בעיקר בגלל מבנה שימושי ויעיל, ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה. עלויות האחזקה אינן נמוכות, אבל נוכחנו לדעת כי המצב פחות נורא מכפי שחושבים.

ההמלצה שלנו — חפשו את גרסת ה-1.8 ליטר – עם מערכת הנעה חזקה וטובה מחד, ומחיר מעשי שהוא דומה עד-זהה לשל גרסת 1.4 ליטר. רק שימו לב להחלפת משאבת המים.

*תודה לתומר ממוסך TG בפתח תקווה על הסיוע בהכנת הכתבה

סקודה אוקטביה יד שנייה - חוות דעת