פרדיננד פיך, יו"ר ומנכ"ל פולקסווגן בעבר, הלך לעולמו בגיל 82 בביתו. איש העסקים הוותיק, שנחשב לאחד ממנהלי תעשיית הרכב הנועזים והמוכשרים בהיסטוריה, הותיר אחריו 13 ילדים מארבע נשים. הוא מת ביום ראשון האחרון, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. את דבר מותו בישרה אשתו, אורסולה.

פיך, שהיה מהנדס בהכשרתו ואף עבד בכך בתחילת דרכו המוטורית - בין היתר בשנות ה-60 בפורשה - הוא נכדו של מייסד יצרנית מכוניות הספורט, פרדיננד פורשה. לאורך השנים הקרבה המשפחתית הזו יצרה לא מעט חיכוכים עם יורשים אחרים של פורשה, ואף הולידה את קרב הענקיות של סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, במסגרתו פורשה ניסתה להשתלט על פולקסווגן - מהלך שבניצוחו של פיך הפך להשתלטות של פולקסווגן על פורשה.

תחת ניהולו, כמנכ"ל פולקסווגן מ-1993, וכיו"ר מ-2002 עד 2015, פולקסווגן הפכה מיצרנית בינונית במשבר לאימפריית מותגים מרשימה ורווחית במיוחד. הוא היה מהוגי רעיון הפלטפורמה המשותפת, שמאפשרת שיתוף רכיבים רב בין מותגים שונים, ובכך לחסוך עלויות פיתוח רבות.

פרדיננד פיך, גדול מנהלי תעשיית הרכב, הלך לעולמו בגיל 82


"חייו של פרדיננד פיך עוצבו על-ידי התשוקה שלו למכוניות ולעובדים שיצרו אותן", כך ספדה לו אשתו אורסולה פיך. "הוא נותר מהנדס חובב ואוהב מכוניות עד לסוף".

תחת מנהיגותו, פולקסווגן שמה לעיתים דגש על מצוינות הנדסית על-פני רווחים. פיך גם הוביל מסע רכישות שזכה לעיתים לביקורת, כאשר רכש את מותגי בנטלי, בוגאטי ולמבורגיני באותה שנה.

באוטוביוגרפיה שלו, כתב כי "תמיד וקודם כל ראיתי בעצמי כאיש של מוצר, וסמכתי על תחושות בטן לקריאת דרישות השוק. עסקים ופוליטיקה מעולם לא הסיחו את דעתי מהמשימה המרכזית שלנו: לפתח ולייצר מכוניות אטרקטיביות".

פיך נודע בסגנון ניהול לוקח סיכונים, מה שנחשב כניסיון להאפיל על מורשת סביו, פרדיננד פורשה, שתכנן את החיפושית והקים מותג מכוניות ספורט מצליח הנושא את שמו. כאשר עבד כמנהל הפיתוח של פורשה ב-1968, השקיע שני שליש מתקציב היצרנית בפיתוח 25 מכוניות ניסוי למירוצים עם מנוע 12 צילינדרים מקורר אוויר שהפיק 600 כ"ס. המהלך הזה הרגיז את בני משפחתו, אבל המכונית שנולדה מהמהלך הנועז - פורשה 917 - הפכה לאחת המצליחות בהיסטוריית המירוצים העולמית ואת פיך למהנדס בעל שם.

פרדיננד פיך, גדול מנהלי תעשיית הרכב, הלך לעולמו בגיל 82


במהלך תשע השנים שכיהן כמנכ"ל פולקסווגן, פיך הפך הפסד של מיליארד יורו לרווח של 2.6 מיליארד, תוך שהוא מוביל את הפיכת היצרנית לקונצרן בעל 12 מותגים - כולל בין היתר סיאט, סקודה, בנטלי, אודי, פורשה ודוקאטי (לצד מותגי המשאיות מאן וסקאניה).

"אני זוכר את פרדיננד פיך כמנהל נהדר וכמהנדס", כך ספד לו ברנד אוסטרלוך, מנה"ל כוח האדם של היצרנית. "עם האהבה שלו למוצרים, חזון אסטרטגי וראייה רחוקת טווח, והיכולת שלו לפתח את המותגים שלנו, הוא יצר את ההצלחה שהיא החברה שלנו".

פיך נודע גם כמנהל קשוח ולעיתים מניפולטיבי. הוא ידע כיצד לתמרן אויבים בתוך הקונצרן על-ידי ליבוי מריבות פנימיות וחיזוק מנהלי איגודי העובדים ביצרנית על-חשבון מנהליהם.

סגנון הניהול הקשוח שלו נחשב גם לאחת מהסיבות לכך שמהנדסים ובכירים בפולקסווגן שיקרו בנוגע לזיוף נתוני הזיהום במכוניות (פרשת דיזלגייט), לאחר שחששו כי הישגים טכנולוגיים לא מספקים יסכנו את מקום עבודתם. למרות זאת, פיך מעולם לא הואשם בפרשה.