סקודה, רביעי מבין המותגים הנמכרים בישראל, הוא גם המותג האירופאי הנמכר ביותר, ובפער לא קטן. סקודה קודיאק, דגם הפנאי הבינוני שלו (D-SUV), המציע גם שבעה מושבים, הוא אחד האחראים להצלחתו, והנמכר מסוגו.

פרטים ירוקים
כמו דגמים רבים של קבוצת פולקסווגן, גם קודיאק נפרד ממנוע ה־1.4 ליטר והצטייד ב־1.5 ליטר החדש. המנוע החדש מציע אותו הספק (150 כ"ס ב־5000-6000 סל"ד), אותו מומנט (25.5 קג"מ ב־1500-3500 סל"ד), וגם אותם ביצועים (9.9 שניות ל־100 קמ"ש, 197 קמ"ש).

אז? לפי הנתונים, צריכת הדלק השתפרה ב־11.6%, מ־14.7 ק"מ/ל' ל־16.4 ק"מ/ל', ואילו פליטת CO2 ירדה בשיעור קרוב של 11.1%, מ־153 גרם/ק"מ ל־136 גרם/ק"מ. בנוסף, זכתה התיבה הדו־מצמדית להילוך נוסף, וכעת, וכמו ברוב דגמי קבוצת פולקסווגן, יש לה שבעה הילוכים. ההנעה בגרסת מנוע זו היא קדמית.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (1.5 ל')


במבחן המעשה
העדכונים, שנועדו לשפר את החתימה הירוקה של יחידות ההנעה של קבוצת פולקסווגן, אינם מוצאים ביטוי בנהיגה עצמה. הביצועים טובים, אין מחסור בכוח, ואילו האצות ביניים מוחצות אינן ברפרטואר; בכל זאת, 1.6 טון. ואולי נתון זה מסביר נתון אחר, מדוע צריכת הדלק במהלך המבחן, שכלל הכל מהכל, כולל תוואי הררי ושבילים, עמדה על 9.5 ק"מ/ל' בממוצע. וזו, עבור מנוע מוגדש קטן־נפח יחסית, מעט מאכזב.

עוד בכבישים
השינויים כאמור אינם גדולים, בתחומים אחרים אינם קיימים, אבל חובה עלינו לדווח על שאר הממצאים בנהיגה. לבולמים אופי פעולה נוקשה בעומס נמוך, ובמהירות עירונית, תיקוני כביש חדים מועברים אל תא הנוסעים, בעיקר מהבולמים האחוריים, ואלה מורגשים גם מלפנים. שקעים קטנים ושיבושים גדולים, גם בעיר, וגלי כביש ומפגעים מחוץ לעיר מטופלים היטב, בזכות ספיגה טובה של הבולמים תחת עומס וריסון מצוין של המרכב. היכולת הדינמית טובה מאוד, וכישורי הפנייה המצוינים לרכב מסוגו נעזרים באותם בולמים חסונים. מנגד, ההגה קל מדי, ובכבישים מפותלים אינו ברמתם של המתלים.

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (1.5 ל')


מידע נוסף
קודיאק, כמו שאר דגמי סקודה, מעוצב באופן סולידי, וכיאה לעיסוקו כרכב פנאי ומעמדו כרכב פנאי בגודל בינוני, הופעתו מכובדת, נאה ורבת־נוכחות. וקביעה זו נכונה גם לגבי סביבת הנהג. עיצובה אינו מסעיר, אך היא נאה לעין, עשויה היטב, הנדסת האנוש מצוינת וברכב הנבחן עשירה באבזור. כאן נציין שוב כי לרכב שורת מושבים שלישית, וזו מתאימה לילדים ולא לנערים מגודלים. תא המטען ממש לא ענק כשהרכב מארח שבעה (233 ליטר), וגדול מאוד עם קיפול השורה השלישית (593 ליטר).

הצד המועשר
הגרסה שנבחנה הייתה ברמת הגימור 'סטייל' שמחירה 204,500 שקלים, ובהשוואה ל'אמבישן' הבסיסית (183,000 שקלים), יש לה תאורת לד מלאה בחזית, חישוקי "18 במקום "17 וגם עיטורי כרום סביב חלונות הצד. הבדלים יש גם בפנים: בקרת אקלים שלושה־אזורים, מושבים קדמיים בתפעול חשמלי עם זיכרונות ותמיכה לגב תחתון וריפוד עור בשילוב אלקנטרה לכל המושבים, פתיחה/סגירה חשמלית לדלת תא המטען, טעינה אלחוטית לסלולרי, וילונות בשורה שנייה, תאורת אווירה — ובעיקר חשובים ההבדלים בתחום הבטיחות: שתי כריות נוספות לתשע בסך הכל, ניטור שטחים מתים והתראת תנועה חוצה מאחור (בנוסף לבקרת שיוט אדפטיבית, ניטור מרחק מלפנים ובלימה מלאה, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות ועוד).

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (1.5 ל')


600 קילומטרים
בסיכומו של יום ארוך ואותם 600 קילומטרים, גילינו ש־100 סמ"ק והילוך נוסף לא שיפרו משמעותית את רכב הפנאי הזה, אבל העניין עם סקודה קודיאק הוא שגם לפני השינויים האלה הוא היה רכב פנאי מצוין — יחידת הנעה טובה, נוחות נסיעה ראויה ברוב מתארי הדרכים, מרחב מצוין, איכות גבוהה, שפע פטנטים שימושיים ואבזור נדיב ברמת הגימור שנבחנה — כאשר לחובתו, בעיקר, אחריות של 24 חודשים בלבד. גם אחרי שנתיים בשוק הוא מציע תמורה ראויה למחיר, מצדיק את מיקומו בטבלת המכירות, וגם הוא מסביר מדוע סקודה כל־כך מצליחה.   

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (1.5 ל')