ארבע שעות נהיגה מהבית. זה הזמן שנדרש להגיע לסבב השביעי באליפות העולם קרוס קאונטרי של FIA (ראו מסגרת). המירוץ הזה התקיים בירדן, יש בו נציגות ישראלית ואני יוצא אליו.
 
הדרך למירוץ
19.9.19. יום חמישי, 06:00. אני מוותר על הטרמפ עם הלל סגל ואילן גולדשטיין, שיצאו באמצע הלילה, שם את פעמי לכיוון אילת. ביקורת הדרכונים הירדנית עוברת תוך חמש דקות. מדהים מה שמדריך מקומי וארבעים דינרים יכולים לעשות.
 
את הבאים בשערי העיר עקבה מקבלים שלטי פרסומת למירוץ, בהם מופיעה דמות אסטרונאוט גדולה, וממשקף הקסדה שלו ניתן לראות רכב באחה בצבעי דגל ירדן. מאחורי הרכב הנוף הדרמטי של ואדי רם, ובצידו הכיתוב שכל כך מכניס לאווירה Baja On Mars. לאורך השדרה המרכזית דגלי המדינות שצוותים מהם משתתפים באירוע, למעט מדינה שכנה אחת אותה מייצג צוות אחד מיוחד במינו.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

 
11:00. אני מגיע לפארק פרמה (Parc fermי; "אזור סגור" בצרפתית, שפת המירוצים הרשמית), בדיוק בזמן הבדיקה הרשמית של "הצהובה". מי שהייתה פעם פאג'רו וכעת רכב ראלי מחוזק עם מנוע דיזל של X5, כבר עברה בדיקות מחמירות בארצות רחוקות, אלא שהפעם היא לא הייתה אמורה להיות פה.
 
הסיפור מתחיל מחלומו של גיא ביטון להשתתף במירוץ רשמי של FIA. גיא, נהג מירוצים בתחילת דרכו, בחר ברז היימן כמנטור וכנווט. שניהם, יחד עם מבריק X3, לקחו חלק בראלי הלאס (Hellas Rally Raid), שנערך ביוון בסוף מאי, והגיעו לפודיום.
 
במשך ארבעה חודשים הכין גיא את כלי השטח שלו כדי שיעמוד בדרישות המחמירות של FIA, אבל ארבעה ימים לפני הזינוק קיבל מייל שבישר לו כי הכלי שלו אינו רשאי להשתתף במרוץ; האנשים והקבוצה, GB Racing, נרשמו — ורכב אין. וכך הוחלט ברגע האחרון לרשום את ה"צהובה" שכבר מתאימה לתקני FIA בקטגוריה T1, וזו תינהג על־ידי רז היימן, וגיא ביטון יהיה נווט במקום הלל סגל. וכך קיבלנו את צוות פוינטר במהדורה שונה מהצמד הוותיק שדוהר ביחד למעלה מ־15 שנה — ובתפריט: מקצה דירוג קצר ושלושה קטעים תחרותיים (סטייג'ים) בשישי ובשבת.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

 
14:00. במהלך הבדיקות אני מסתובב קצת באזור הבדיקות והאווירה ממש רגועה. רק 17 צוותים נרשמו למירוץ, אבל זו עונה ראשונה במפעל הזה. כל אליפות מביאה צוותים חזקים, נקרא להם ה"עשירים", על משאיות הליווי שלהם וכולם רוצים לסגור עניין בירדן, מירוץ אחד לפני האחרון בפורטוגל.
 
במשתתפים ארבעה מיני קאונטרימן של סדנת X-RAID הגרמנית, וקבוצה זו כוללת את הנהג יאקוּב "קובה" פשיגונסקי הפולני ואורלנדו טרהנובה הארגנטינאי — שניהם בוגרי ראלי דאקר במקומות מובילים — ואת מוביל הטבלה, ויטלי וסילייב הרוסי. אך ללא ספק, מלכת היופי היא ה־3008 עם ההנעה האחורית של השייח אל־קסימי.
 
לאחר מקצה הדירוג הקצר בשטח הפתוח במרכז עקבה, רז וגיא מתמקמים במקום העשירי, וכולם עוברים לאירוע הפתיחה בכיכר המרכזית. הרכבים עולים אחד אחד על הבמה לקול קריאותיו הנלהבות של הכרוז, שמשום מה שוכח להזכיר את שמה של ישראל כשהצהובה עולה על הבמה. לעומת זאת, הצוות בפאג'רו האדום שהגיע מרמאללה ועלה לאחר מכן, הוצג בהתלהבות יתרה. אבל האווירה טובה ואת הערב מסיימים בתצלום משותף של הצוותים שהגיעו דרך הגבול הישראלי, מרמאללה ומהפזורה הבדואית, ומחליפים טיפים ליום המחרת בעברית צחה. נראה שצוותים רבים יודעים שכדאי להיזהר מהצהובה במירוץ; היא אולי מבוגרת אבל מנוסה, אבל האנשים שמתפעלים אותה חדים ותמיד מחפשים כל דרך להגיע לפודיום.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

 
מדבר, מתברברים
יום שישי, 09:00. מגיעים ללב השמורה של ואדי רם, המקום שאירח כמעט את כל הפקות סרטי המאדים שיצאו בשנים האחרונות (ויצאו הרבה). התפאורה כוללת שבילים אינסופיים, דיונות גבוהות, ירידות חדות וברקע הרים בגווני כחול וחום; מושלם למירוץ שעומד להתחיל פה.
 
הנהגים מתפעלים מהנוף היפה, מתלוננים על החום הכבד ושמחים בתוואי המירוץ שיהווה הכנה טובה לדקאר 2020 שיתקיים בסעודיה (5.1-17.1) במתאר שטח דומה.
 
הצהובה יוצאת לדרך, שובל אבק וחול מאחוריה, ואנחנו בפאג'רו מנסים להבין מהמפות (הלא כל כך מוצלחות) היכן להתמקם בכדי לתפוס תמונה טובה. לאחר ניסיון כושל, אנחנו מכוונים את הפאג'רו שלנו לבית עלי (Beit Ali), נקודת הסיום של הסטייג' הראשון, שם כבר ממוקמות משאיות התחזוקה על העשירים. בפוינטר מסתפקים כמו תמיד בארגז הכלים הנמצא בפאג'רו, וביכולת המופלאה של הילל ורז להעביר את הצהובה כל מכשול שיעמוד בדרכם.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

 
צוות הסיוע שלנו כולל את הלל, שלראשונה רואה מירוץ עם הצהובה מהצד, ואת אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, המלווה את הצמד כבר 15 שנה ובלעדיו, כנראה, הסיפור היה הרבה פחות מעניין. על הצמד אומר אילן כי "אם יש מישהו שהייתי רוצה שיחנך את הילדים שלי זה רק רז והילל — מקצועיות, חתירה לניצחון, דינמיקה מושלמת והכל בצניעות".
 
רכבי המיני מגיעים לנקודת הסיום במהירות, זמן רב לפני היתר, עם קובה הפולני במקום הראשון. כשהצהובה מתעכבת, מפלס הלחץ של הלל עולה. איש העמק הקשוח, שאינו מפגין רגשות בדרך כלל, מרגיש חסר אונים לנוכח הדקות הארוכות שאנו ממתינים לצהובה. אך ההמתנה הדרוכה מסתיימת בחיבוק גדול בינו לבין רז וגיא שמגיעים למקום השביעי והמכובד. לאחר בדיקה קצרה נראה שהצהובה צלחה ללא פגע את הסטייג', הצוות מעודד מהמיקום ומכישורי הניווט של גיא וממתינים להמשך המרוץ.
 
14:00. אל החלק השני של היום הגענו מוכנים יותר. לצוות הצטרף גיא גוטליב, מדריך שטח ונהג ראלי בעברו, וזה עזר לנו להתמקם בכל הנקודות הנכונות. אנו נוסעים דרך הדיונות ישירות לסצנה שנראית כאילו נלקחה מגבעת חלפון. על ראש דיונה שאחריה ירידה תלולה ופנייה חדה שמאלה, עומדת סככה בודדת בחום הלוהט של המדבר. את העמדה מאיישים מרשל ירדני חביב ולאדה ניבה החדשה שלו שגויסה כחלק ממאמץ לאומי לקיום הבאחה. ההמתנה הדרוכה הזכירה לי קצת מרדף אחרי שיטפון.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

 
ואז השיטפון החל — בתחילה נשמע קולו של המסוק הצבאי המלווה את הדבוקה המובילה. אבק נישא ממרחק של כמה ק"מ ומתקרב אלינו במהירות אימים, ולאחר מכן מתחילים לשמוע צליל גבוה שהולך ומתחזק. קובה הפולני שלא מוריד רגל מהגז במיני הכחולה שלו עובר אותנו בשניות וצולל לתוך הדיונה כשהוא מעיף חול לכל מקום ומסתובב בהחלקה מרהיבה לעבר האופק. לאחר מכן מגיע השייח אל־קסימי ב־3008 ומיד אחריו טרהנובה במיני הירוקה, מנצל את ההנעה הכפולה שלו ועוקף את השייך ממש מספר מטרים מאתנו. גם הרוסי וסילייב לא מתעכב ומתעופף באוויר בדיונות ורוכן על המתלים במהירות שמאלה — מנסה להדביק את מתחריו במאבק על האליפות. איזו מכונה המיני X-RAID הזאת.
 
ההמתנה קצרה לצהובה שבוהקת ממרחקים ומגיעה מהר מהצפוי, יורדת את הנפילה התלולה מהדיונה ופונה ימינה ולא שמאלה, אך התיקון מהיר והצוות חוזר למסלול. איזה מתסכל מירוץ כזה יכול להיות.
 
ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן


אנחנו עולים על הפאג'רו ונעים לנקודה הבאה. בשלב מסוים אבירם הצלם רואה את הצהובה מהחלון, נראה שהניווט לא הולך כמתוכנן. הלל "נכנס" לקוקפיט ומסביר לנו מה עובר על רז בדקות אלו — "במצב כזה, כשאנחנו מאבדים זמן, אני יודע לאזן אותו".
 
גיא לוקח אותנו למיקום מושלם, עמוק בתוך ואדי צר (ומוצל!) אחרי עלייה וישורת ארוכה. השקט המדברי מופר תוך דקות עם קובה שמנצל את מלוא 320 הסוסים שלו וחולף על פנינו במהירות של 180 קמ"ש. האמינו לי, רק בשביל זה היה שווה לעשות את כל הדרך לפה. רז וגיא דילגו על הנקודה ונפגוש אותם רק בסוף היום בחניון הלילה בעקבה. למרות טעויות הניווט, הנהיגה המדויקת של רז השאירה את הצהובה ללא פגע ומוכנה לסטייג' האחרון בשבת.
 
ללכת עם ההרפתקה
יום שבת, 09:00.
היום הראשון היה מרהיב ומלא באקשן, אך כמעט לכל הנהגים היו בעיות ניווט ורבים איבדו נקודות בדרך. רז וגיא מתחילים את היום השני מהמקום העשירי במטרה לעלות עוד 2-3 מקומות בדירוג. אנו מוותרים על הניסיון לתפוס אותם ומתמקדים בטיול שטח בנוף המרהיב של ואדי רם ובסיפורי ההרפתקאות של הלל סגל מרחבי העולם. בעוד הפאג'רו שלנו משייט על קרקע המאדים, אנו מפליגים בעקבות הסיפורים על האי נובה סקוטיה עם הגאות והשפל הגדולים בעולם ועל עיר אוסטרלית בשם קובר פדי (Coober Pedy) שמצויה כולה מתחת לאדמה. הלל מסכם — "אלו אנשים שהלכו בעקבות ההרפתקה והיא הפכה לסיפור חייהם", ואני לא מסוגל לחשוב על מישהו שמתאים להגדרה הזאת טוב יותר מהלל עצמו.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן


סוף היום
הניצחון היה של יאקוב פשיגונסקי, שנראה כמו כוכב קולנוע כשיצא מהמיני הכחולה שלו. זו תוצאה טובה לתחרות, מכיוון שכל אחד משלושת המובילים יכול לנצח בה במירוץ ההכרעה בפורטוגל שיערך בסוף אוקטובר. רז שמח בתוצאה הסופית שמיקמה את הזוג במקום השמיני והעניקה לו שתי נקודות, וכמו מנטור טוב החמיא לגיא על ניווט מצוין. הירדנים היו מרוצים מכך שהכל עבר בשלום, וגם המתחרים החמיאו למארגנים על ארגון מוצלח, למעט ספר הדרך שהכניס את כולם לצרות בניווט.
ואני, בדרך לגבול, תהיתי — אם הירדנים יכולים להרים אירוע כזה, למה לא אנחנו? אולי הגיע הזמן לתת לוותיקים, רז והילל, מפתחות להובלת מירוץ כזה בישראל — כי זה הרי לגמרי במרחק נגיעה.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן

___________________________
אליפות העולם במירוצי קרוס קאונטרי
אליפות העולם במירוצי קרוס קאונטרי, המכונה גם באחה, על־שם מירוצי באחה שבאמריקה, היא מסגרת תחרותית חדשה של FIA, שנועדה להרחיב את מספר המשתתפים בפשיטות מדבר למיניהן. בניגוד לפשיטות הגדולות, הנמשכות מספר ימים ואף שבועות, כאן מדובר באירוע של סוף שבוע, בעיקר ליום אחד או שניים, ולאורך 400-600 קילומטרים תחרותיים.

מירוצים אלה, הנערכים באירופה ובמזרח התיכון, כוללים סוגי שטח מגוונים ביותר בתנאי אקלים שונים; המירוץ הראשון נערך בפברואר ברוסיה, בתוואי מיוער ומושלג, ובנוסף נערכו מירוצים בדובאי, איטליה, ספרד, הונגריה ופולין. לאחר המירוץ השביעי שנערך בירדן, ייערך המירוץ האחרון בפורטוגל, ב־24-26.10. עם פער של שלוש נקודות בין המקום הראשון לשלישי, הכל פתוח.

ראלי, במרחק נגיעה - ראלי באחה ירדן


תודות - 
פוינטר - על ההזמנה למירוץ
רז הימן והילל סגל
אבירם פאריג' - על העזרה בכתבה
GB Racing Team