שלוש שנים לאחר שהשותפה ניסאן הציגה את ניסאן ג'וק ב-2010, היצרנית הצרפתית הציגה את המתחרה שלה לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV). עבור רנו זה היה עסק מצוין, ורנו קפצ'ור הפך לנמכר מסוגו באירופה, מסכם 1.5 מיליון יחידות ברחבי העולם. בישראל הצליח הרבה פחות.
 
שש שנים חלפו, פרק הזמן התקני להשקת דור חדש. ואכן, דגם חדש הוכרז ביולי, הוצג בפרנקפורט 2019 (ליום אחד ובסודיות תמוהה), והושק כעת ביוון.
 
מה נשתנה
הקפצ'ור מבוסס על הרצפה הקטנה והחדשה (CMF-B) של רנו-ניסאן, המשרתת את הסופרמיני רנו קליאו ואת רכב הפנאי הקטן כאח לו, ניסאן ג'וק החדש (כפי שהיה עם הדגם והרצפה הקודמים). ממש כמו עם הג'וק החדש, גם כאן הממדים גדלו, וגם כאן בסיס הגלגלים – 264 ס"מ (תוספת של כשלושה) – חודר לטריטוריה של משפחתיות קומפקטיות. האורך גדל ב-11 ס"מ ל-423, הרוחב בשניים ל-180 ס"מ, ואילו הגובה גדל בס"מ אחד (158). נפח תא המטען גדל ב-81 ליטר ל-536.
 
רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)


הדגם מוצע עם שני מנועי טורבו-בנזין – 1.0 ליטר, שלושה צילינדרים, 100 כ"ס ו-1.3 ליטר ארבעה צילינדרים עם 130 או 154 כ"ס. יש גם מנוע טורבו-דיזל: 1.5 ליטר, ארבעה צילינדרים, 95 או 115 כ"ס. התיבות הן ידניות חמישה או שישה הילוכים ורובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. ההנעה קדמית.
 
רנו הכריזה כי הקפצ'ור יוצע גם בגרסת כלאיים נטענת משקע, המכונה "אי-טק", (E-Tech) באמצע 2020. כאן יש הספק משולב של 160 כ"ס, טווח נסיעה חשמלי של 45 ק"מ בתוואי משולב (ומהירות מרבית חשמלית של 135 קמ"ש), 60 ק"מ בתוואי עירוני.

רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
אבזור הקפצ'ור (ברמת הגימור הבכירה) כולל תאורת לד, חלון גג חישוקי "16-"18, מפתח חכם, מערכת עזר לחנייה, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, מושבי עור חשמליים, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך "10, מולטימדיה עם מסך "9.3, טעינה אלחוטית לטלפון חכם, הוט-ספוט (WiFi), שיקוף טלפונים (ל-iOS ואנדרואיד), מערכת שמע מתוצרת בוז עם סאבוופר – ולא פחות מ-90 שילובי צבעים בחוץ, 18 שילובי צבעים בפנים ועוד תאורת אווירה.

מערכות הבטיחות כוללות בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים והתרעת מהירות, תיקון סטייה מנתיב, מצלמת 360 מעלות, התרעה על תנועה חוצה מאחור ומצלמה אחורית.

רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
מפגש בלבן
וכך, לאחר נסיעה לא קצרה לאזור כפרי מרוחק, בכניסה צדדית וכמעט נסתרת, נגלו לעינינו  שורות של קפצ'ורים, חלקם בלבן עם תיבה אוטומטית, חלקם בכתום מטאלי ותיבה ידנית, שספק אם תוצע בישראל. בהתאם, בחרתי בלבן.
 
רנו קפצ'ור החדש נראה נהדר בעיני. יחידות התאורה, הן הקדמיות והן האחוריות, נראות כמו האות C (בכיוון הנכון ובתמונת מראה), כמו בשאר דגמי רנו העכשוויים, וייחודיות מאשר בדגם הקודם. הסבכה הקדמית אגרסיבית מעט יותר, התחתונה ופתחי האוורור הרבה יותר. הגג צבוע שחור, ובינו ובין שאר המרכב עובר פס כסוף, והטיפול בצדי צדי הרכב אלגנטי ומתוחכם יותר. חיפויי פלסטיק שחור מתחת לדלתות ובבתי הגלגלים מוסיפים אף הם, פס כסוף בתחתית המרכב יוצר אשליה שהרכב גבוה ממה שהוא באמת. עיצוב דלת תא המטען שונה לחלוטין, מדגיש יותר את ממד הרוחב, ויחד עם הפנסים מעניק לרכב בנוסף יציבה טובה יותר.
 
הרבה אבזור, קצת צפוף
סביבת הנהג נראית אף היא נהדר. לוח מחוונים מוקרן וגדול, מסך מולטימדיה מרשים, הפונה קצת לנהג ומעוצב כמו טאבלט אנכי, וקונסולה מרכזית "צפה" ובתוכה בורר הילוכים נמוך ונאה. הקפצ'ור מציע המון תאי אחסון, ואלה כוללים תא כפפות הנפתח כמו מגירת מטבח, כזה בקונסולה הצפה עוד אחד תחתיה, וכמובן בדיפוני הדלתות ואיפה לא.

רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
תנוחת הנהיגה סבירה מינוס, גלגל ההגה נמצא מעט שמאלה לגוף והקונסולה הצפה גוזלת מעט מקום מרגל ימין. בסיס המושב מעט קצר וזה לא נוח בנסיעות ארוכות, ונוסעים שבורכו בנתון גובה מרשים יגלו שהראש מחכך את התקרה, וכשירצו להנמיך את המושב יגלו כי הוא במצבו הנמוך ביותר. בכלל, מעט צפוף כאן, וזה פחות נחמד כאשר המרפק שלי ושל עמיתי נוגעים זה בזה.
 
מאחור המצב מרשים הרבה יותר, ואת המושב האחורי ניתן להזיז קדימה-אחורה עד 16 ס"מ. מרווח הברכיים טוב למדי וגם מרווח הראש סביר. הראות החוצה טובה, ובאבזור פתח מיזוג ושקעי USB ו-12 וולט.
 
בתא המטען ניתן לשנות את גובה הרצפה, ובמצבה הנמוך יותר מתקבל נפח סופר-מרשים של 536 ליטר (עם ספסל אחורי מוזז קדימה). אם צריך יותר נפח, ניתן לקפל את המושבים האחוריים לרצפה שטוחה ולנפח כולל של 1,275 ליטר.
 
על יחידת כוח ונוחות נסיעה
לחיצה על כפתור והמנוע מתעורר לחיים. זה אותו מנוע חדש המככב בדגמים אחרים של רנו, ניסאן ודאצ'יה: 1.3 ליטר טורבו-בנזין. בגרסה בה נהגתי, ההספק הוא 154 כ"ס (ב-5,500 סל"ד) והמומנט 27.5 קג"מ (מ-1,800 סל"ד), התיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים וההנעה קדמית. הביצועים טובים: 8.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד ל-202 קמ"ש.
 
איך כל זה בפועל? הכוח מספק, אבל הוא נבנה באופן מתון, לינארי, הדוושה מעט רכה, אולי רכה מדי, אבל התוצאה נעימה. יש כאלה שימצאו התנהלות כזאת עדיפה, יש כאלה שיעדיפו תגובות זריזות יותר, בסגנון עדת פולקסווגן. אני? אני כבר מזמן טיפוס רגוע. מי שרוצה בכל זאת תגובה מחודדת יותר, יעביר למצב "ספורט", והתיבה תגיב בזריזות רבה יותר, בנוסף לצבע אדום שיקשט את לוח המחוונים. במצב כזה יהיה טעם גם לשימוש בפקדי ההילוכים מאחורי ההגה. המנוע, ב-100 קמ"ש ובהילוך הגבוה, נמצא ב-1,750 סל"ד.

רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
בנסיעה בעיר מצאתי כי שדה הראייה טוב, גם בצמתים, הודות לרווח בין מראות הצד והקורות הקדמיות, רדיוס הסיבוב טוב ויעיל והנוחות סבירה. בורות עמוקים או תיקונים חדים מורגשים, אך המפגש איתם אינו מלווה באותו צליל חבטה שגורם לעוות את הפנים לאות הזדהות, ובכלל את רוב המפגעים הרכב מגהץ כראוי.
 
בנהיגה בינעירונית נוחות הנסיעה משתפרת עוד יותר. איכות הנסיעה הכוללת בהחלט טובה; בידוד הרעשים סביר, המנוע אינו נשמע בשיוט, רעשי הרוח ורחשי הכביש סבירים, ובמקרה של הצמיגים זה מרשים, מכיוון שחישוקי "18 הגדולים נועלים גומי ברוחב 215 מ"מ. בירידה קלה אל שביל שכלל אבנים שתולות, הקפצ'ור הרשים בנוחות נסיעה מפתיעה לטובה.
 
ההיגוי קל והמרכוז שלו חזק יחסית, ובמצב ספורט הוא יהיה מעט כבד יותר. בכל אופן, גשם ירד, הכביש חלקלק והקפצ'ור הפגין תת-היגוי קל אבל מוקדם משחשבתי, וכמובן בנהיגה כזו, אין מידע ואין כלום.

רנו קפצ'ור – מבחן דרכים (השקה עולמית)

 
רשמים מטעימה
הדור החדש מוצלח מקודמו, ובפער. הוא נאה, גדול ומרווח ממנו, עשיר באבזור נוחות ולא חסר בבטיחות והביצועים שלו מספקים. ככל שניתן להתרשם, נוחות הנסיעה בעיר אינה מתעלה, ופעולת יחידת הכוח אינה חדה דיה.
 
רנו קפצ'ור החדש יגיע לישראל לקראת סוף הרבעון הראשון של 2020, ורק אז יפורסמו המחירים ומפרט האבזור המלא. לפי רועי שחורי, סמנכ"ל מותג רנו בקרסו, הקפצ'ור יגיע לכאן עם כל מערכות הבטיחות המתקדמות שהיו בהשקה, וזה מרשים בהחלט. הוא יוצע בשתי רמות גימור, ושתיהן יכללו את צג המולטימדיה הגדול ולוח מחוונים מוקרן, אך לא את מושבי העור המחוממים, שילובי הצבעים וחלון הגג.