מדינת קליפורניה מחריפה צעדיה בנושא זיהום האוויר: אחרי שנתבעה על-ידי ממשל טראמפ בדרישה לבטל את תקנות הזיהום המחמירות שלה, קליפורניה מודיעה כי תפסיק לרכוש מכוניות מהיצרניות שהצטרפו לתביעה נגדה - ג'נרל מוטורס, טויוטה, פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA) ואחרות - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

יצרניות אלו הגישו תצהירים התומכים בעמדת הממשל לפני כשלושה שבועות, ועוררו זעם מצד הממשל הקליפורני, ארגוני איכות סביבה וגם לא מעט צרכנים, המודאגים מזיהום האוויר בקליפורניה ומההתחממות הגלובלית בכלל. קליפורניה נוהגת מזה שנים להחמיר בנושאי זיהום אוויר, זאת בשל רמת המינוע הגבוהה בה וזיהום האוויר הנלווה לכך. בממשל טראמפ, לעומת זאת, מעוניינים להקל משמעותית את תקנות זיהום האוויר.

החלטת קליפורניה היא מכה משמעותית ליצרניות - שכן מדובר בשוק הרכב הגדול בארה"ב ובאחת המדינות שרוכשות הכי הרבה מכוניות מייצור אמריקני לשימוש בציי רכב ממשלתיים. בין השנים 2016 ו-2018 קליפורניה רכשה מכוניות בשווי 58.6 מיליון מג'נרל מוטורס, 55.8 מיליון מפיאט קרייזלר אוטומובילס, 10.6 מיליון מטויוטה ותשעה מיליון דולר מניסאן.

קליפורניה לא תקנה מכוניות מיצרניות שהצטרפו לטראמפ
ניידת מתוצרת פורד. לא יצאה נגד קליפורניה - והרוויחה

 דוברת ג'נרל מוטורס, ג'נין גיניואן, הביעה צער על החלטת קליפורניה להפסיק לרכוש שברולט בולט חשמלית - שזהו השוק הגדול ביותר שלה. "הסרת כלי רכב כמו שברולט בולט ואיסור השתתפות במכרזים של ג'נרל מוטורס ויצרניות אחרות תפחית את יכולת הבחירה של קליפורניה במכוניות חשמליות בנות השגה, תוצרת אמריקה, ותגביל את יכולתה להשיג את יעדיה שלה לצמצום דריסת הרגל הפחממנית, יעדים להם שותפה גם GM". תגובת היצרניות האחרות להחלטת קליפורניה עדיין לא נמסרה.

בהתאם להודעת קליפורניה, מינואר הקרוב המדינה תרכוש מכוניות רק מיצרניות שמכירות בזכותה לקבוע תקני זיהום אוויר. המרוויחות מכך יהיו פורד, הונדה, ב.מ.וו ופולקסווגן - שחתמו לאחרונה על הסכם לפיו הן יעמדו בתקנות הזיהום שקבעה קליפורניה.

בחודש אוגוסט האחרון, משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה כנגד העסקה, ובחודש שעבר אף שלח זימונים לחקירה לבכירים בארבע היצרניות הנ"ל. 

קליפורניה לא תקנה מכוניות מיצרניות שהצטרפו לטראמפ


מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, אמרי כי "יצרניות רכב שבחרו להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה, יהיו בצד המפסיד של כוח הקנייה של קליפורניה". 

לאורך שלוש השנים 2018-2016, קליפורניה רכשה מכוניות בשווי 69.2 מיליון דולר מפורד, 565 אלף דולר בלבד מהונדה ולא רכשה כלל מיצרניות הרכב הגרמניות.
 
מדינת קליפורניה הודיעה בנוסף כי מעתה רשויותיה לא יורשו לקנות מכוניות המונעות בבנזין בלבד, למעט שירותי חירום והצלה במקרים בהם אין אלטרנטיבה מספקת. את תקנות הזיהום המחמירות של קליפורניה אימצו 13 מדינות נוספות בארה"ב, למורת רוחו של הנשיא טראמפ.
 
בסוף השבוע, קליפורניה ו-22 מדינות נוספות בארה"ב, הודיעו כי הן קוראות תיגר על החלטת ממשל טראמפ לשלול מקליפורניה את זכותה לתקן תקנות בנושאי זיהום מכלי רכב. זאת, בנוסף לתביעה שהוגשה על-ידי אותן מדינות בספטמבר כנגד הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA).
 
סרטון ובו טויוטה מסבירה מדוע הצטרפה לטראמפ:


הקרב בין מדינת החוף המערבי לממשל טראמפ יצא לדרך באוגוסט 2018, אז הכריז הנשיא על כוונתו להקפיא את תקנות הזיהום ברמה שנקבעה ל-2020 ועד 2026 לפחות. פירוש הדבר כי דרישה מהיצרניות לשפר את תצרוכת הדלק ורמת הזיהום ב-5% מדי שנה בין שנים אלו, לא תצא לפועל. 

התקנות הסופיות של ממש טראמפ יפורסמו בחודשים הקרובים, ויכללו ככל הנראה דרישה צנועה להפחתת זיהום. ביצרניות הרכב מעריכים כי השיפור השנתי יוצב על 1.5% בלבד, פחות מחמיר מתקנות שתיקן ממשל אובמה ומתקנות קליפורניה החדשות.