מולי ניצבת דיונת חול ענקית. כל מה שעולה לי בראש הם הסרטונים שאני מקבל מחברי בוואטסאפ, בהם רואים כלים המנסים לטפס על כל מיני דיונות חול דומות – ומתהפכים לאחור בסדרת גלגולים. עופר אוגש, מי שהוביל את יום ההשקת הכלים מטעם עופר-אבניר, כבר עלה (גם) את הדיונה הזו (גם) בכלי הזה – ואני? פעם ראשונה. בכלל. "מה עושים?" אני שואל את עצמי, ומשיב מיד: "טוב, נו... יש פה כלוב בטיחות שנראה חסון, יש לי קסדה על הראש, חגורות הבטיחות אוחזות מצוין את הגוף, מה שיהיה יהיה..." ולוחץ על המצערת עד הסוף ולעבר הדיונה.

החליפה המופלאה
לפני שאחזור לדיונה, רציתי רק להזכיר את טוני סטארק, גיבור-על מיוחד, שאין לו כל כוח פיזי עילאי, אבל כאשר הוא בתוך חליפה שתכנן ובנה, הוא יכול לעשות דברים מופלאים. כך הרגשתי כשנהגתי במאבריק טורבו החדש שיש לו 195 כ"ס. ומה עושים עם העדר הענק הזה? ניסיתי לבדוק, ועם כלי אוטומטי שכזה, כל שצריך הוא ללחוץ פול גז, אבל עוד לפני שהדוושה הגיעה לסוף מהלכה התחושה הייתה שהמאבריק רוצה להמריא, ורישיון טייס  אין לי.

עם בסיס גלגלים קצר יחסית של 259 ס"מ ובעיקר משקל של 739 ק"ג וללא כל מערכות בקרה, לא קל לרסן את העדר, ואכן, משך ההאצה ל-97 קמ"ש (60 מייל/שעה) של המאבריק החדש הוא 4.2 שניות בלבד. בשטח, זה ממש ממש מהר.

 
לפני עשור הושק מייסד קטגוריית הצל"צ (טרקטורון צד-לצד) בישראל, פולריס RZR, עם מנוע 800 סמ"ק והספק של 60 כ"ס, אנחנו התלהבנו, וגם השוק, למרות שמחירו עמד כבר אז על כ-100,000 שקלים. הרבה אבק התרומם מאז בשבילי ארצנו, ולמאבריק החדש מנוע עם 100 סמ"ק יותר, אבל הספק גדול פי 3.25. אתם יודעים, טורבו וכל זה. המכלולים משודרגים בהרבה, האבזור משופר והנדסת האנוש טובים משמעתית, והמחיר, ובכן, יותר מאשר כפול.
 
פרטים שצריך לדעת
מנוע רוטקס המוגדש של X3 בסדרת Turbo RR של מאבריק לשנת 2020, קיבל עוד 23 כ"ס, לסך כולל של 195 כ"ס (ב-7750 סל"ד) והמומנט הוא 18.7 קג"מ. בנוסף, התחדשו כל גרסאות X3 בכלוב בטיחות משופר ומחוזק, לוח מחוונים דיגיטלי חדש "7.6 וגם בחישוקים, צביעה וגרפיקה חדשים.

אלה מתווספים למכלולים ולמערכות הכוללים נעילת דיפרנציאל קדמי מתוחכמת וחדשנית מסוג Smart-Lok בדגמי הקצה, המאפשרת אחיזה משופרת לנהיגה ספורטיבית מחד ובמעברי שטח קשים מאידך; היגוי מתוגבר דינאמי ייחודי מסוג DPS; מהלך מתלה עד 61 ס"מ מאחור ו-55.9 ס"מ מלפנים; מרווח גחון משופר עד 40.6 ס"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית רציפה (CVT) ופשוטה לתפעול, הכוללת מעבר מיחס העברה רגיל לנמוך.

קאן-אם מאבריק X3 - השקה

 
המושבים שודרגו, והם נוחים ותומכים, ניתן להסיטם קדימה ואחורה, כך שגם לי, 190 ס"מ ביום טוב, היה מספיק מרווח,. עם זאת, לא ניתן לכוון את זווית המסעד המוטה מדי לאחור לטעמי, וחבל שכך. לנוסע ידית אחיזה מאוד שימושית ליד בורר ההילוכים, אבל ידית אחיזה נוספת בימינו הייתה מוסיפה, במיוחד לאור המהירות שהכלי יכול לפתח. תרומה משמעותית לנוחות היו חגורות הבטיחות הנמתחות והמצוינות שנתנו את התחושה שהגוף מקובע היטב למושב, גם במקרה, חס וחלילה, של התהפכות.
 
חזרה למקום הדיונה
אותה דיונת חול אכן אתגרה את האומץ שלי, אך בקושי דגדגה את המאבריק. לא ראיתי הרבה פרט לשמיים הכחולים, אבל הכלי טיפס מעלה בקלות מפתיעה, ובשבריר השנייה בה נראה שהוא מתאמץ, הספיקה תוספת לחץ קטנה במצערת, והמאבריק נחת ברכות בפסגה.

קאן-אם מאבריק X3 - השקה

 
במהלך יום ההשקה נהגנו עשרות קילומטרים בתנאי שטח שונים ומגוונים, והמאביק לא הפסיק להפתיע אותי, בכושר ספיגה וביכולת לחצות בקלות כל תוואי שטח שנראה לי לפחות כלא עביר, אפילו בסיס להתהפכות ודאית, במיוחד בעליות או בירידות התלולות. הגדולה של המאבריק בכך שהוא מאפשר לנהג הלא-מנוסה בנהיגת שטח בכלים מסוג זה, כמוני למשל, להרגיש כמעט כל יכול, כמו איירון מן.
 
הסכנה טמונה בלב הכלי, במנוע. הקלות רבה, הפיתוי גדול – אבל זה מנוע מאוד חזק, וקל מאוד ומדי להביא את הכלי למקומות שהנהג הלא-מאוד-מיומן ייכשל בהם. עופר אוגש דרש כי ננהג באופן קבוע במצב של הנעה כפולה מכיוון ש"עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה" (ספיידרמן).
(בוקסה)

ההבדל בין שתי הגרסאות הראשונות הוא בצמיגים; ל-XRS צמיגי "30 לנהיגה מהירה בכל תוואי שטח, ל-XRC צמיגי "32 לשטח טכני וטיפוס סלעים. בהשקה, שתי הגרסאות היו דומות למדי. גרסת מקס מיועדת לארבעה נוסעים.

קאן-אם מאבריק X3 - השקה

 
גם זה זז מהר
גרסת X3 נוספת היא DS R עם מנוע מוגדש 900 סמ"ק (שלפני השדרוג): 172 כ"ס (7250 סל"ד) ו-16.8 קג"מ, משך התאוצה מ-0 ל-97 קמ"ש 4.4 שניות – והמחיר: 157,000 שקלים, 150,000 שקלים בהשקה. בגרסה זו בולמי FOX 2.5 פודיום RC2 HPG 'פיגי-באק' עם מהלך של 50.8 ס"מ מלפנים ומאחור, והם מתכווננים במלואם, כולל שיכוך הכיווץ (שתי מהירויות) ושיכוך ההחזרה, ושליטה בסגירת מהלך מתלה, לכוונון אופטימלי לפי תנאי השטח וסגנון הנהיגה. שלדת הכלי זהה לזו שבשאר גרסאות  X3בסדרת "64.
 
בנוסף, מוצעת גרסת X3 טורבו 120 כ"ס ב-152,000 שקלים (145,000 שקלים בתקופת ההשקה) וגם דגם ספורט במחיר 114,000 שקלים (107,000 שקלים בהשקה).

קאן-אם מאבריק X3 - השקה

 
חבילת אבזור, במתנה
בנוסף למחיר ההשקה, מציעה עופר-אבניר חבילת אבזור מקיפה ומקורית בשווי 25,000 שקלים – ללא עלות. במפרט: גג ספורט, חצי חלון, מיגון מלא פוליאתילן HMW, השלמת דלתות, ארגז אחורי קשיח, הכנה לתקשורת בין נהג ונוסע ובין הרכב לרכבים אחרים, מראות צידיות (בנוסף למרכזית הפנורמית) – וגם מערכת שמע חדשנית מובנית וייעודית לרכב שטח מסוג MTX הכוללת: מגבר 800 וואט, רמקולים קדמיים ואחוריים מובנים, כולל סאבוופר, בלוטות'.

*פורסם במקור ב-28.11.19 (נוסף וידאו)