בשנת 2009 הציגה שברולט — היצרנית הכה־אמריקאית מדטרויט, זו של אימפלה, ושל סילברדו, ושל קורבט, ושל סאברבן, ושל מאליבו — מכונית מיני ושמה "שברולט ספארק" (ניצוץ). מה שהעלה את השאלה: איך קרה כדבר הזה?
 
ההזדמנות הגדולה
במהלך שנות התשעים גדלה תעשיית הרכב הקוריאנית במהירות רבה מאוד; בדיעבד, במהירות רבה מדי. המשבר הגיע בסוף אותו עשור — יצרן אחד, קיה, היה לחלק מתאגיד יונדאי; יצרן קוריאני אחר, דיהו (Daewoo), שהיה בקשרי עבודה עם ג'נרל מוטורס, נמכר לענק האמריקאי ב־2001.
 
לדייהו, כמו ליצרני קוריאה האחרים ובניגוד ליצרנים אמריקאים, היה קו של דגמים קטנים. דגם אחד היה המיני מאטיז שהושק ב־1998. וכך, כאשר ג'נרל מוטורס קנתה, והמותג הגדול שלה, שברולט, היה לסמל ולפנים של ג'.מ דייהו (מ־2011 ג'.מ. קוריאה), הייתה לה גם מיני של ממש. הדור השני של המיני הזו (2005) עדיין נקרא מאטיז, אבל השלישי (2009) נקרא כבר ספארק.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, דיווח ראשון)

צילום: יואל פלרמן

כך שהתשובה פשוטה: שברולט הכה־אמריקאית הטמיעה את כל קו המוצרים של היצרן הקוריאני, שהתבסס בעיקר על דגמים קטנים שחסרו לה כדי להצליח גלובלית.
 
היכרות מחודשת
ב־2015 הציגה שברולט את הדור הרביעי של הדגם (שני עם השם הנוכחי), מבוסס על רצפת גמא של ג'.מ, ובעיצוב חדש לגמרי, ממדים מוגדלים, סביבת נהג כל־חדשה. ב־2018 עברה ספארק מתיחת פנים, ושיווקה בישראל החל בינואר 2019.
 
עיצובה של חזית הרכב עודכן להתאמה מרבית עם זה של דגמי שברולט האחרים. בפנים חודשה המולטימדיה, שצוידה במסך "7, ולאבזור נוספה מצלמת נסיעה לאחור בשתי רמות הגימור. בתחום הבטיחות, יצוינו עשר כריות אוויר, נתון יוצא דופן, ומערכות בלימה אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב. מכיוון שבכל זאת, אמריקה, ספארק מצוידת במנוע עם נפח גדול יחסית למקובל בקטגוריה — 1.4 ליטר אטמוספרי המייצר 98 כ"ס — וזה משודך לתיבה אוטומטית־רציפה.  

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, דיווח ראשון)

צילום: יואל פלרמן

ספארק מוצעת בשלוש רמות גימור: 'LT+ ', 'LTZ' ו'פרמיום'; ל 'LTZ' חישוקים קלים "15, ול'פרמיום' גם מפתח חכם, ריפוד דמוי עור ותוספות קוסמטיות. מחירה של ספארק ''LTZ הוא 81,000 שקלים; זה של 'LT+' 81,500; זה של 'פרמיום' 83,000 שקלים. לספארק, חשוב לציין, חמש שנות אחריות.
 
אוטו בחנייה
זה כמובן לא המפגש הראשון שלנו איתה, והמבחן האחרון שערכנו לה היה לדגם המחודש ובמסגרת של מבחן השוואתי (אוטו 397) — מול יונדאי i10 וקיה פיקנטו — ובו מצאנו כי היא הטובה יותר. לכן, זכה דגם זה גם בתואר "אוטו השנה 2019 בקטגוריית מיני".
 
וכה סיכמנו את המבחן ההוא:
"במקום הראשון במבחן זה, כמו בזה הקודם: שברולט ספארק. המיני הזו מציעה את הביצועים הטובים ביותר, ובעיקר מוסיפה להם נוחות טובה יותר בעיר ומחוצה לה ואיכות נסיעה עדיפה על מה שמציעות יונדאי i10 וקיה פיקנטו — בזכות מנוע ותיבה עדיפים משמעותית, פעולת מתלים טובה בהרבה בהקשרים אלה ורמת שקט טובה יותר.

ולאחר כל הדברים האלה, שולפת ספארק עוד שני קלפים (היינו כותבים "מנצחים", אבל זה שבלוני מדי): יש לה אבזור הבטיחות העשיר יותר והיא מעניקה לרוכשים אותה חמש שנות אחריות".


שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, דיווח ראשון)

צילום: יואל פלרמן

הצורך ביותר
אבל בדיקה של מרכיבי הנהיגה והנסיעה באופן ממוקד ובעומס ידוע זה עניין אחד, חיים משותפים לאורך זמן הם עניין אחר. יש כשלים בדגם שאינם בולטים או מטרידים במבחן, אך מציקים לאחר זמן. בנוסף, שימוש יום־יומי עשוי להבליט חיוניות של מרכיבים מסוימים, כמו, למשל, קלות של רתימת מושבי תינוק (או ההפך). צריכת הדלק לאורך זמן היא עניין נוסף, וכמובן: אותו דבר כה משמעותי ברכב שאי־אפשר לבדוק במבחן: אמינות לאורך זמן.
 
ולא, הכוונה אינה דווקא לקלקולים גדולים, אלא דווקא לדברים קטנים שיוצאים, זזים ומתפרקים במהלך השימוש.
 
וזו הסיבה שקיבלנו ספארק למבחן ארוך טווח של שימוש יום יומי, והיא תעבור מבחנים קשים אפילו מאלה. כלומר, הספארק לא תשמש רק אחד מאתנו, כי אם תשרת את חברי המערכת וגם את צרכיה.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, דיווח ראשון)

צילום: יואל פלרמן

הספארק שקיבלנו, ברמת הגימור 'פרמיום', התייצבה לאחר שעברה 6874 קילומטרים כמכונית מבחן של UMI, היבואנית — וזה, בחיי מכונית, משהו כמו פי שלושה, אולי פי ארבעה, מאשר קילומטראז' כזה בשימוש רגיל. מינימום.
 
התנסות בקצר ובארוך
כדי להיכנס לאווירה, עשיתי עם שברולט ספארק כל מה שעושים עם מכונית בשימוש עירוני: משפחה, קניות, סידורים, מכון, חברים. למרות תשתית עוינת במיוחד ליד מקום מגוריי או בדרך קבועה לביקור משפחתי, העניק הספארק שירותי תנועה נכבדים ולא מציקים. כמובן, הביצועים המשובחים בקנה מידה עירוני, ולמרות הממדים הקטנים, התגלתה המיני הזו נוחה לשימוש רגיל.
 
כדי לברר איך היא בנסיעה ארוכה עבור מי שזה הרכב היחיד שלו, נראה לי שקפיצה לעכו, לחומוס ומשאוושה משובחים (אבו סוהיל), היא רעיון ממש טעים. בכביש הבין־עירוני לא הייתה לספארק כל בעיה בהתנהלות, עם ביצועים מספקים, יציבות כיוונית נאה, אבל לי הייתה בעיה עם רעשי כביש בולטים במיוחד בכביש מספר 2.
 
מעבר לכך, ולמרות הקילומטראז' הנ"ל, לא נרשמו כל בעיות בתוך הרכב ובנהיגה בו. על דברים אלה ועל דברים נוספים, בפרק הבא של מבחן ארוך הטווח לספארק.    

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, דיווח ראשון)