כאשר אנחנו מנהלים שיחה בעמידה לצד שולחן בר, ולא בחדר הישיבות הייעודי בבניין של מרצדס בתערוכת פרנקפורט, קל לשכוח שיוכן הרמן נמצא באחת הצמתים החשובים והרגישים בדיימלר של השנים הבאות.
 
הרמן, סגן נשיא בדיימלר, הוא אחראי לפיתוח אסטרטגיית CASE (ר"ת של Connected, Autonomous, Shared, Electric) שלה ושל הכלים החשמליים במרצדס. תת המותג החדש והמתפתח EQ נמצא תחת אחריותו אבל לא רק. וכאשר אני תוהה אם כל סימוני EQ יחד עם תת מותג בשם זה לא מבלבלים הוא ממהר להסביר.
 
"יש לנו היררכית EQ פשוטה שעוזרת ללקוח להבין במה מדובר. אם רואים כיתוב EQ על המוצר הם יודעים שהוא מחושמל. 'BOOST EQ' זה היברידי מתון; 'POWER EQ' זה היברידי נטען; ובדגם חשמלי מלא, הסימול 'EQ' הוא כבר חלק משם הדגם, כמו ב־EQC".
 
אתם מדברים על דגמי EQ עצמאיים, אבל ה־V המסחרי המחושמל שאתם מציגים דומה מאוד ל־V הרגיל. עד כמה דגמי EQ יהיו שונים?
"אם תסתכל על EQC, העיצוב שלו דומה מאוד לדגם אחר שאנו מוכרים (הכוונה ל־GLC; א.ש); יש בו הרבה דברים מוכרים, אבל הוא שונה מספיק כדי שיובחן כדגם אחר. בצד השני נמצאת EQS, בשלב זה אמנם רכב תצוגה, אך היא שונה מאוד מהדגם המקביל (S קלאס; א.ש). אנחנו צריכים להציג בפני הלקוח את העולם החשמלי באופן מדוד. ב־EQC למשל זה לא כל כך שונה, וב־EQS זה בהחלט אחר. בשנים הבאות נעשה מסע עם תת המותג הזה, עד שבסוף תיווצר שפת עיצוב ייחודית ל־EQ; יהיו לנו 10 דגמי EQ עד 2022, והם ייצרו מעין מבחר מקביל.

ראשים מדברים: מרצדס, ראיון עם חשמל
צילום: מרצדס
 
"בין הסדרות הרגילות לדגמי EQ ישנן הגרסאות ההיברידיות־נטענות שהן כמעט זהות לדגמים הרגילים. לדעתנו יש בכך יתרון גדול כי הנהג אינו מוותר על דבר, ובכל זאת יכול לנוע 70 ק"מ בכוח החשמל בלבד.
 
מה יהיה היקף הייצור של רכב חשמלי?
עד 2039 אנחנו רוצים להיות ניטרליים מבחינת פליטת C02 — מדובר ב־20 שנים, בסך הכל 3 דורות של דגם. ב־2029, כלומר תוך עשור, מחצית מההיצע שלנו יהיה נטען וחשמלי, והיתר יהיה היברידי מתון. אנחנו נחשמל את כל המבחר".
 
מה עם סוללות מצב מוצק?
"יהיו התפתחויות טכנולוגיות גדולות בתחום זה בעשור הבא. כל התעשייה מחפשת פתרונות טובים וחכמים יותר לסוללות, ועד 2025 נראה אופטימיזציה של סוללות דומות לאלה שאנו מכירים היום. אני רואה את סוללות המצב המוצק (Solid State) מגיעות לעולם הרכב בין 2025 ל־2030. היתרון שלהן הוא באנרגיה גבוהה יותר בנפח קטן יותר, משקל קל יותר וטעינה מהירה. טעינה מהירה כיום מחממת את הסוללות, ובתהליך אנחנו מפסידים הרבה אנרגיה. לתפיסתנו זה לא כל כך מזיק למכונית, אבל זה כן מבזבז אנרגיה".
 
מה קורה בתחום תא דלק? איזה עתיד אתם רואים לו?
"אין הרבה חברות מנוסות בתחום הזה כמונו. לדעתי יש רק שתי חברות רכב בעולם שבזבזו 20 שנים על זה (השנייה היא טויוטה; א.ש); השקנו GLC עם תא דלק (דצמבר 2017; א.ש) וזכינו לתשבחות; חווית הנהיגה בו מאוד שונה מכלים 'רגילים' עם תא דלק, בגלל תגובה מהירה יותר למצערת. בתא הדלק פוטנציאל גדול לכל התעשייה: אוניות, רכבות, מפעלים וכו', ובזכות הטווח הגדול שהוא מעניק, הוא יכול להתאים למשאיות ואוטובוסים, וברור שגם למכוניות פרטיות. אבל בעתיד הקרוב לחשמל יש עדיפות".

ראשים מדברים: מרצדס, ראיון עם חשמל
צילום: מרצדס
 
אז מתי זה יכול לקרות?
"לתא דלק מופעל מימן נדרשת תשתית ייעודית, ואנחנו חלק מקונסיליום שעוזר להקמתה. כעת יש 150 תחנות באירופה ו־50 בגרמניה, והכוונה היא להגיע ל־400 תחנות בכל אירופה בשנים הקרובות; הכל תלוי בתשתית. משאיות ואוטובוסים מונעי תא דלק יכולים להגיע כבר ב־2025; איתם יהיה קל יותר לפתור בעיות תשתית, מכיוון שהם יוצאים וחוזרים לאותם מקומות בהם ניתן ליצור תשתית, הנתיב שלהם קבוע ונקודות העצירה שלהם ידועות, כך שניתן לתכנן היטב את מיקום התחנות".
 
אבל גם בחשמל יש בעיית תשתית
"בגלל התפקיד שלי, אני מחליף מכונית כמעט כל יום, והניסיון שלי הוא שאת EQC ניתן לטעון בכל מקום; גם אם הקצב לא גבוה תמיד ניתן למצוא משהו ולהתחבר. אם עברת 300 ק"מ באוטובאן עם EQC, אז הפסקה של 30 דקות לטעינה מהירה היא רעיון טוב. אבל ברור שצמצום משך ההטענה הוא מטרה חשובה, ואם נגיע ל־15 דקות זה שינוי משמעותי".
 
עד כמה חשוב הקו ההיברידי־נטען שלכם?
"עם הדור החדש יש לנו טווח של 70-100 ק"מ, עד סוף השנה יהיו לנו עשרה דגמים/גרסאות כאלה ועד סוף השנה הבאה יהיו לנו עשרים. זה טווח ומבחר שהם סוף סוף טובים. אם תסתכל על הטבות המס שיש בארצות רבות זה בהחלט מבטיח. יחד עם הכלים האלה אנשים ישנו את הרגלי השימוש שלהם, ואני בטוח שבדור החדש הם כבר לא יחושו בהבדל בין נטען לרגיל.
 
"יש זמנים בהם קורים שינויים דרמטיים בחברה. זה מתחיל לאט ופתאום רץ. זה קרה בסלולר ובעולם האפליקציות, וזה יכול לקרות בעולם הרכב. מרצדס ויצרנים אחרים חייבים להיות מוכנים לכך, כי אם נפספס ואנשים ישנו את הרגלי הצריכה שלהם תוך שנה, אנחנו מתים. לדעתי חשוב לא להיות מוסט מהדרך בגלל הדיון ב'האם אנשים מוכנים?'. אני חושב שהם יהיו מוכנים אם נציע להם מכונית מחושמלת שהם אוהבים, ואנחנו נעשה זאת".

ראשים מדברים: מרצדס, ראיון עם חשמל
צילום: מרצדס
 
האם אינך חושש שבתקופות כאלה של חילופי אנרגיה אנשים יחששו לרכוש רכב חדש וימתינו לראות לאן נושבת הרוח?
"לא. אחת הדרכים המקובלות לרכוש היא ליסינג, ובכל מקרה אנשים לא נוהגים במכוניות שלנו לנצח, אלא רק שלוש שנים. כבר כעת הם יכולים ללכת על היברידי־נטען וכך יהיה להם ניסיון עם הטכנולוגיה החשמלית, ועם ההטבות שיקבלו הם ישמחו ללכת לחשמל. עבור מי שלא ירצה, אנחנו עדין משקיעים המון במנועים הרגילים עם מערך היברידי מתון".