קשה לחשוד בכך שאקסל אנדורף, סגן נשיא בכיר למחקר ולפיתוח בסיאט, מונה לתפקידו רק במרץ השנה. בשיחה הנעימה שמתפתחת עמו נוצר הרושם שבשנותיו האחרונות הוא בילה לא מעט בין ברי טאפאס בברצלונה למפעל במרטוריי. אבל למרות ההתאקלמות המהירה בסיאט, עד שהגיע אליה עשה אנדורף את רוב הקריירה שלו במרצדס, שם היה בתפקידי פיתוח שונים כולל הובלת פרויקט סדרה A הקודמת. בהמשך היה האחראי על פיתוח המכוניות הקומפקטיות העכשוויות והחשמליות של היצרן הגרמני.
 
"הצגנו בתערוכת פרנקפורט טראקו היברידי נטען ונציג עוד דגמים כאלה" אומר האיש שמכיר היטב את הצד החשמלי של התעשייה, "הצגנו גם מי חשמלית, המציינת שגם בעידן החשמלי נשמור על נגישות הדגמים, ודבר זה חשוב לסיאט. אל-בורן החשמלית (מכונית החולקת את פלטפורמה MEB עם פולקסווגן ID.3; א.ש) תגיע לשוק באמצע השנה הבאה, וכך גם פורמנטור ההיברידית-נטענת של קופרה. כרגע תהליך החשמול הוא חלק מסיאט, ואין דרך אחרת להמשיך קדימה.
 
"בקבוצת פולקסווגן נטלנו אחריות על ה-CNG (גז טבעי דחוס; א.ש) וניתן להגיע איתו לתוצאות מאוד טובות. אנחנו אמנם שמים דגש על חשמל, אבל עובדים על טכנולוגיות נוספות שיורידו את המחיר. המשימה שלנו היא להביא את הטכנולוגיות החדשות לכולם, כלומר להיות נגישים, ולכן אנו מחפשים דרכים להוזלה כל הזמן".
 
האם אתה רואה מצב בו תהיינה מכוניות חשמליות בלבד?
"כנראה שתהיה נקודה כזו בעתיד, אבל זה עתיד מאוד רחוק. השוק של סיאט מאוד מגוון, והנטייה היא להסתכל רק על אירופה, אבל אנחנו נגדיל את הנוכחות שלנו בשווקים נוספים בעולם, וצריך לחשוב גם עליהם. יהיו לנו דגמים וגרסאות שמתאימים לכל שוק, ולכן נראה עוד זמן רב מנועי בעירה פנימית לצד אלה החשמליים".

ראשים מדברים: סיאט - חשוב לשמור על הכיף
קופרה טאבאסקאן (צילום: קופרה)
 
במה שונה ההתייחסות של קופרה לחשמל בהשוואה לזו של סיאט?
"קופרה צריכה מוצר השונה משמעותית בכדי להדגיש את אופי המותג, ולכן אנחנו עובדים שם יותר מאשר בסיאט על הצד החשמלי. טאבאסקאן (מכונית התצוגה מפרנקפורט 2019 א.ש.) החשמלי הוא רכב של קופרה וכך גם פורמנטור הנטען. האטקה היא ללא חשמול, אבל אנו מראים בו שספורט אינו קשור למרכב. השם 'קופרה' הגיע מ-'Cup Racing', ובעתיד נתחרה בסדרת ETCR (סדרת מרוצי מכוניות חשמליות שתחל ב-2020; א.ש) ובכך נפגין שאנחנו מחויבים לחשמל".
 
איך אתם מתייחסים לסוללות מצב מוצק?
"קשה לדבר על טכנולוגיה זו עם נתונים, מכיוון שהטכנולוגיה מאוד חדשה. כאשר בוחנים אותה במעבדה, יש בה הבטחה גדולה, אבל רק כאשר נבדוק אותה באופן מעשי במכוניות נדע מה רמת היעילות שלה. טכנולוגיה חדשה היא דבר משמעותי, אבל הבאתה לייצור אינו פחות חשוב, וכן חשובים מאוד היישום והאמינות".
 
אתם מציגים מי חשמלית, אבל מדובר בדגם ישן. עד כמה היא חשובה והאם תהיה לה יורשת?
"כרגע היא חשובה לנו יותר כהצהרה וגם כמכונית שמאפשרת להגיע לרכב חשמלי שאינו יקר. אנחנו חושבים כרגע בקבוצה על פיתוח פלטפורמה חשמלית חדשה שתתמקם בגודל ובמחיר מתחת ל-MEB, וההחלטה ביחס אליה תכריע מה יקרה עם המי. ייצור הדגם הנוכחי יימשך גם בהתאם לפיתוח הפרויקט העתידי הזה. אני נוסע במכונית כזו ביום יום כבר זמן מה, היא נעימה ולא דורשת ויתור".
 
ראשים מדברים: סיאט - חשוב לשמור על הכיף
סיאט אל-בורן (צילום: סיאט)

איך אתם מסתכלים על ההתקדמות בתחום הנהיגה האוטונומית?
"לנו חשוב מאוד לשמור על ההנאה מנהיגה בשנים הקרובות, אבל כמובן גם לכלול את כל העזרים הבטיחותיים שבאים עם האוטונומיות המתקדמת והולכת. אנחנו מדברים יותר על עזרי סיוע לנהג שצריך לספק, לצד עיצוב מרגש למכוניות, אבל חשוב לנו מאוד לשמור על הכיף שבנהיגה".