רכב הפנאי הקומפקטי של מרצדס, ה-GLA, שהוצג לראשונה בסוף 2013, זוכה למחליף מודרני. במסיבת עיתונאים וירטואלית ששודרה על-ידי היצרנית, נחשף מרצדס GLA החדש - אחת הפעמים הראשונות בה יצרנית חושפת רכב באופן כמעט בלעדי באינטרנט (ראו את הסרטון המלא למטה).

ה-GLA החדש, דור שני של רכב הפנאי המבוסס על פלטפורמת מרצדס A-קלאס הנוכחית (דור רביעי), השתנה באופן משמעותי: הרכב החדש גבוה משמעותית מקודמו - 10 ס"מ (כעת 161) - ופותח בכך פער גדול יותר מה-A-קלאס (144 ס"מ, פער של 17). בכך מרצדס משיבה לביקורת על כך שה-GLA נראה יותר מדי כמו ה-A-קלאס ובעיקר הציע תנוחת נהיגה נמוכה ביחס לרכב פנאי.

הדור החדש מקפיץ את הנהג מעלה ב-14 ס"מ לעומת הדור היוצא, זאת לצד שיפור במרווח הראש של כשני ס"מ. מאחור תנוחת ישיבה גבוהה וניצבת יותר ובסיס גלגלים שצמח בשלושה ס"מ תורגמו לזינוק מרשים במרווח הרגליים (12 ס"מ), אם כי מרווח הראש נפגע קלות (פחות מס"מ). 



רכב הפנאי יציע גם תא מטען גדול יותר (435 ליטר, תוספת של 14) וגם פתח הטענה רחב מבעבר תודות לשינוי במבנה יחידות התאורה האחוריות. באופן כללי, העיצוב מזכיר לא מעט את ה-A-קלאס, אך עם מגוון נגיעות "שטח" דוגמת ניפוחי גלגלים מפלסטיק, בתי גלגלים מרובעים ופגושים גדולים יחסית. כמו אחותו הקומפקטית, ה-GLA מבוסס על הנעה קדמית אך יוצע גם בגרסאות הנעה כפולה - שם 80% מהכוח יעבור לפנים בנהיגה רגילה, 70% לפנים במצב "ספורט" ועד 50% בנהיגת שטח.

גרסאות הנעה כפולה יצוידו בחבילת שטח שתכלול בקרת ירידה במורד, מצב נהיגת שטח ואנימציה ייעודית במסך המידע. מרווח הגחון של ה-GLA החדש צמח בכס"מ, אך עם 14.3 ס"מ בלבד עדיין נראה שלא מדובר ברכב שטח של ממש.



בהשקה, רכב הפנאי יוצע בשתי גרסאות. הבסיסית תהיה ה-"200", שמצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, 163 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-4,000-1,620 סל"ד. המנוע, שמשותף לכל הדגמים הקומפקטיים של מרצדס ופותח יחד עם רנו-ניסאן-מיצובישי, משודך ב-GLA לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד ומאפשר האצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.7 שניות ולמהירות מרבית של 210 קמ"ש. תצרוכת הדלק: 17.8-16.9 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה בהתאם לאבזור ומידת החישוקים (בין "17 ל-"20).

מרצדס GLA חדש נחשף וירטואלית
(צילום: מרצדס)


גרסה שנייה תהיה ה-AMG 35, גרסת הכניסה לעולם הביצועים של סדנת השיפורים הרשמית. לזו מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים עם 306 כ"ס ב-5,800 סל"ד ו-40.8 קג"מ בין 3,000 ל-4,000 סל"ד. ה-35 מציעה תיבת שמונה הילוכים רובוטית כפולת מצמד והנעה כפולה. היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.1 שניות ולמהירות מרבית של 250 קמ"ש. תצרוכת הדלק - 13.5-13.3 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה.

מרצדס GLA חדש נחשף וירטואלית
מרצדס-GLA 35 AMG (צילום: מרצדס)


מרגוע לחירום
כמו דגמי מרצדס מודרניים אחרים, ה-GLA יציע אבזור שופע - בטיחות ונוחות. בסעיף הראשון ניתן לציין בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל והתרעת התקרבות של הולך רגל למעבר חצייה, סיוע מעבר נתיב בכבישים בינעירוניים, סיוע בהיגוי בהתחמקות ממכשול, התרעת רכב בשטח מת עם סיוע בהיגוי, הגבלת מהירות אקטיבית לפי התמרורים בכביש ומערכת ליצירת מסדרון חירום לרכב חילוץ. ה-GLA יציע גם מערכת המזהה סכנה לפגיעה מרכב המגיע מאחור בעמידה. במקרה כזה המכונית תנעל את הבלמים לצמצום תנועת המרכב קדימה - תנועה היוצרת תנועת ראש  של הנוסעים העלולה להיות קטלנית (צליפת שוט).

מרצדס GLA חדש נחשף וירטואלית
GLA 35 AMG (צילום: מרצדס)


בפן האופטימי יותר של הנהיגה ה-GLA יציע לא פחות שפע: בין היתר תוכלו ליהנות ממושבים חשמליים עם מסאז' לנהג, לצד תוכנית להרגעה בנסיעות ארוכות שמשנה אוטומטית את כיוון המושב בתנועות זעירות להפחתת עומס על החוליות והשרירים ומשנה את תאורת האווירה ועוצמת מערכת השמע.
 
מרצדס GLA חדש נחשף וירטואלית
(צילום: מרצדס)

יש גם סייעת קולית (MBUX) שתאפשר לכם לבצע פעולות שונות במערכת המולטימדיה ושינויים בתכונות הרכב מבלי ללחוץ על כפתור, אוורור למושבים, צמד מסכים גדולים למולטימדיה ומחוונים בשלוש רמות (שני "7, "7 עם "10.25 או צמד מסכי "10.25) ועוד שפע צעצועים כעומק העו"ש.

מרצדס GLA חדש נחשף וירטואלית
(צילום: מרצדס)

שיווק מרצדס GLA החדש יחל באירופה באביב הקרוב. מחברת כלמוביל נמסר כי הרכב צפוי להגיע לישראל בסביבות אמצע 2020. מידע לגבי גרסאות, רמות גימור ומחירים בישראל עדיין אין.