ACES – אלו ראשי התיבות של שילוב המילים שכל עולם הרכב מדבר עליוAutonomous , Connected, Electric, Shared (אוטונומיות, קישוריות, חשמל ושיתוף). "אלה הם הגורמים שיביאו למהפך ענק בעולם הרכב" מסביר לנו שמעון בוקר שיחד עם גיל כץ ובני משי הקים את חברת ACES. שלושתם דמויות מוכרות שהיו בעבר בתפקידים בכירים בשוק הרכב הישראלי שהקימו את ACES -חברה חדשה שתפקידה להכין גופים גדולים וחברות שונות בתחום (יבואנים, חברות ליסינג וכו') או בעולמות הנוגעים אליו למפץ הגדול שעומד להגיע בשנים הקרובות.
 
"אנחנו עוסקים ביעוץ והכנה של חברות למהפיכה שכולל את כל מרכיביה" מסביר בוקר. "השלב הראשון הוא להבין מה קורה ולעשות מיפוי סיכונים לארגון. ואז לטפל באופן ממוקד באיומים ולהפוך אותם מסכנה להזדמנות. מה שמיוחד אצלנו זה שאיננו מטפלים ברכיב מסוים אלא באינטגרציה כולה".
 
"אנחנו מרגישים שבגופים רבים יש עיוות במחשבה כי בניגוד לרגיל במקרה הזה השינוי לא יהיה הדרגתי אלא מפץ וכללי המשחק עומדים להשתנות". הוא ממשיך "עד עכשיו יצרנים שלטו ברכיבים מעתה המרכיב שאינו קשור אליהם גדל, הנתח שלהם מצטמצם והם מבינים שהם צרכים להתמזג ולשתף פעולה, כי השינוי מכתיב הוצאות עצומות. אנחנו מזהים שיש יצרנים שחושבים מחדש על מודל ההפצה. אולי הם ייטלו עליהם את מערך ההפצה ואנחנו יכולים למצוא עצמנו עם זכייני שירות. יש כאן גם מלחמה כלכלית כי זו פעם ראשונה שכולם מתחילים מקו זינוק אחד: מדינות ויצרנים.
השינוי ברמת היצרנים דרמטי ולכן הם מחפשים אופטימיזציה ורוצים נתח מעוגות אחרות, למשל שירותי הסעות. הם עוברים מלהיות יצרנים למפעילים וזה ישפיע על היבואנים".

על ACES שמעתם? היכונו למפץ
צילום: GM
 
אוטונומיות
"התחבורה האוטונומית מתקדמת ולדעתינו מדינת ישראל היא מקום מצוין לרכב אוטונומי. רמת המיסוי בארץ מטורפת, המכוניות מאוד יקרות והתחבורה הציבורית נמצאת היסטורית בפיגור. רכב אוטונומי יכול לסייע כאן. ביחוד כאשר בין חדרה לגדרה זה כרך אחד. אין פה מזג אוויר קשה שהוא אחד החסמים לרכב אוטונומי ואנחנו גם מאמצים מהר טכנולוגיות חדשות.

וגם לסיפור של רכב אוטונומי צריך להיערך כי הוא ישנה את החיים של כולם. חברות שונות בין אם הן של מזון ובין אנרגיה יושפעו. מקצועות ייעלמו. גם תחום המיסוי יושפע הן מהמעבר לחשמל, הן מירידה ברכישה של רכב חדש והן מאובדן דוחות חניה. זה זעזוע להמון סקטורים, למשל לתחום הביטוח שיצטמצם. רכב אוטונומי יכול להחליף חמש מכוניות כי הוא שיתופי והוא ייסע כל הזמן".
 
רגולציה
אנחנו שומעים מיצרני הרכב שהתחום האוטונומי מתעכב בגלל נושאי רגולציה?

"לפעמים רגולציה דוחפת כמו בסין ולפעמים בולמת כמו באירופה וזה עלול להזיק לחברות. הסינים מתחילים במתחמים סגורים: שדות תעופה, פארקים תעשייתיים וכו'. כשכלים אוטונומיים יצאו החוצה זה יהיה למסלולים יעודים ליד תנועה רגילה. בשלב השלישי זה יהיה במסלולי ה"רכב שיתופי" שאנו מכירים. אבל בינתיים מרוויחים ניסיון והשוק מתחיל להתרגל. הרגולטור יצטרך להתרגל.

רכב אוטונומי מייצר הזדמנויות עסקיות הוא משמש מאגר מידע מטורף והאינטרס הכלכלי ברור".

על ACES שמעתם? היכונו למפץ
צילום: וולוו
 
והתחום החשמלי
"עולם הרכב הולך לחשמל והרכבת יצאה. יש כאן סכנות אבל גם הזדמנויות גדולות אם נערכים מראש. אנשים יראו את עמדות הטעינה ויבינו שרכב חשמלי מאוד זול לתחזוקה אז הם יבלמו רכישות ויחכו לירידת מחיר שתבוא. חברות ליסיניג עלולות להעלות את המחיר כי ערך המכונית המשומשת ישתנה אם הביקוש למכוניות בנזין ירד. משרד האוצר לא לוקח בחשבון ירידה של 20% במכירות רכב. כל ההערכות על התנהגות השוק הרגילות לא תופסות כי השוק עלול להיכנס להמתנה".

"צריך לזכור שחברות משקיעות מיליארדים בחשמל ואוטונומיות והם יצטרכו להחזיר זאת ולכן יעודדו מעבר מהיר לחשמל. אנחנו נכנסים לסוג של כאוס- העולם הישן והמוכר מול החדש והפחות צפוי.

כמו שאנו רואים זאת פולקסווגן מובילה המהפכה בגוש האירופאי, ווימו ו- GM באמריקה ובסין זו ביידו - "גוגל" הסינית".