חברת פוינטר, המשווקת אמצעי מיגון ואיתור לכלי רכב, מפרסמת את דו"ח הגניבות השנתי שלה ל-2019. מהנתונים עולה כי כ-50% מהגניבות השנה בוצעו באמצעות שכפול מפתח הרכב ופריצה למחשב הרכב בכדי להתגבר על מערכת האיתור ומשבת המנוע (אימובלייזר).

הדו"ח, שמתייחס רק למכוניות שמוגנו על-ידי פוינטר, מצביע על מגמת עלייה חדה (11%) בניסיונות הגניבה המתוחכמים, זאת בהשוואה לירידה במספר הגניבות בשיטה ה"מיושנת" של פריצה לבית בעל הרכב וגניבת המפתחות. שיטה זו ירדה ב-40% השנה ל-9% מסך הגניבות. מנגד, נרשמה עלייה של 15% בגניבה על-ידי מורשה - מצב בו אדם שקיבל לידיו את המפתחות מבעל הרכב למשל לצורך תיקון או התקנה, שכפל אותו בסתר וגנב לאחר מכן את הרכב. תרמית זו מהווה 15% מסך גניבות הרכב בישראל.

מלבד זאת 24% מהגניבות בוצעו בתקיפה ו-2% בשוד של רכב מונע. מנתוני פוינטר עולה כי השעות המועדפות על הגנבים הן, שלא במפתיע, 22:00 בלילה עד 05:00 בבוקר.

גניבת רכב: עלייה בשכפול מפתח ופריצת מחשב הרכב
נתונים: פוינטר

עיקר הגניבות נרשמו באזור המרכז (35%) ובשרון (27%). באזורי ירושלים ובשפלה נגנבו רק 11% מהמכוניות כל אחד, בדרום 10% ובצפון 6%. עוד נמסר כי זוהתה עלייה בביקוש לרכבי פנאי ישנים יחסית (2007-2005).

גניבת רכב: עלייה בשכפול מפתח ופריצת מחשב הרכב
נתונים: פוינטר

בשנת 2019 נגנבו בעיקר כלי רכב פרטיים כולל רכבי פנאי (58% מסך הגניבות). רכבי כלאיים מהווים 5% מהגניבות, מסחריות 15%, משאיות 16%, כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) 3% ויתר סוגי הרכב 3%.

גניבת רכב: עלייה בשכפול מפתח ופריצת מחשב הרכב
נתונים: פוינטר

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר ישראל מציין כי "במסגרת הטמעת בינה מלאכותית במוקד המבצעי הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי התנהגות הנהג, בשעות נסיעה, הנעות בשעות חריגות, אזורי נסיעה חריגים, שיגרת נסיעה של הרכב ושל הנהג ועוד. שילוב יכולות ה- AI הינו תוצאה של זיהוי מגמה במהלך השנתיים האחרונות של גניבות רכבים בדרך של גניבת מפתחות הרכב וקוד או שיתוף פעולה בין נהג מורשה לגנב רכב. נסיעות שזוהו כחוקיות מקוטלגות עכשיו כניסיונות גנבה, נשלחות התראות ומופעל אירוע גנבה עבורן".