חושבים לקנות טויוטה אוריס יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה השמינית בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.
 
בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה
מאזדה 3
רנו קליאו
ניסאן קשקאי
סקודה אוקטביה
רנו פלואנס
קיה פיקנטו
_________________________________
 
טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: אילן קליין

סקירה זו מתייחסת לגרסת הסטיישן של הדור השני של טויוטה אוריס.

טווח שנים – 2014-2019
מחיר התחלתי – מ-72,500 שקלים (לוי יצחק), 55,000 שקלים (יד 2)
מרכב – סטיישן
מנועים – היברידי (בנזין 1.8 ל'+חשמל), 136 כ"ס
תיבות הילוכים – תיבה אוטומטית-רציפה
 
טויוטה אוריס, שהוצגה בשנת 2006 והתבססה על קורולה, נועדה לשוק האירופאי והוצעה בגרסת חמש דלתות. בשנת 2012 הושק הדור השני שלה, זה הגיע לישראל בתחילת שנת 2013 ושווק עם מנוע בנזין רגיל או בהנעה היברידית.
 
ב-2013 הוצגה גרסת הסטיישן, ושיווקה בישראל החל בינואר 2014 בגרסה היברידית בלבד. טויוטה אוריס עברה מתיחת פנים שנה מאוחר יותר, ושיווקו של הדגם המחודש החל ביולי 2015, והסתיים בתחילת 2019; החל מ-2019 הסטיישן וההאצ'בק המשפחתיות של טויוטה הן גרסאות של קורולה החדשה.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: תומר פדר
 
במתיחת הפנים חזית מודגשת, הארכת הרכב במקצת (בגלל הפגושים), לוח מחוונים מעודכן עם צג צבעוני "4.2 והמולטימדיה היא 'טויוטה טאץ' 2' עם צג מגע "7 ודיבורית בלוטות'. חשוב בהרבה הוא כיול מחודש למתלים ולהיגוי, ושיפור בידוד הרעשים ואיכות החומרים בתא.
 
הסטיישן של אוריס נראית עדכנית יחסית גם היום, הודות לקווים מחודדים והופעה "קלה" יחסית. בסיס הגלגלים אינו גדול, 260 ס"מ, אבל אוריס סטיישן היא מכונית שימושית מאוד; תוספת של 28 ס"מ, לאורך של 459 ס"מ, יוצרת תא מטען בנפח 530 ליטר, והשטחת המושבים משלשת אותו, ל-1658 ליטר.
 
מרכיב ייחודי הוא מערכת ההנעה ההיברידית, המייצרת הספק משולב של 136 כ"ס; זו אותה מערכת שהייתה בפריוס של אותן שנים והיא מבטיחה צריכת דלק טובה.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: תומר פדר
 
יוצאים לכביש
הביצועים מספקים בכל שימוש רגיל, אבל תחת עומס המנוע עולה לסל"ד גבוה ונשאר שם זמן רב. מכיוון שמנוע הבנזין מייצר כאן 99 כ"ס, והשאר מגיע מהמערכת החשמלית, כאשר הסוללה מתרוקנת, הביצועים תחת עומס נפגעים
 
נוחות הנסיעה בעיר טובה במפגש עם שיבושים קטנים, ובינונית על גדולים. מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה משתפרת ככל שעולה המהירות, אך הרכב לא תמיד מסתדר על גלי כביש ושיבושים כבדים במהירויות גבוהות. בגרסה המקורית, רעשי הרוח והכביש נשמעים למדי מחוץ לעיר, והמנוע רועש תחת עומס בגרסה המקורית, ואילו לאחרי מתיחת הפנים איכות הנסיעה משופרת בהרבה.  
 
צריכת הדלק טובה בנהיגה ממושכת תחת עומס, ועומדת על 12.5-14 ק"מ לליטר – וטובה בהרבה בשימוש רגיל: בעיר ובשיוט מדובר ב-16.5 ועד 18 ק"מ/ליטר.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
תא הנוסעים לפני מתיחת הפנים. צילום: תומר פדר
טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
תא הנוסעים אחרי מתיחת הפנים. צילום: אילן קליין
 
חיים משותפים
קווי העיצוב המקוריים בחוץ מוצאים ביטוי גם בפנים ורמת האבזור נאה, איכות ההרכבה טובה, אך חומרי הדיפון נוקשים. אוריס הוצעה בשתי רמות גימור בהפרש מחיר קטן (2000 שקלים) וליקרה יותר, 'אופן סקאי', גג שמש.  
 
המרחב מאחור סביר, עם מרווחי ברכיים מוצלחים, מרווח הראש טוב פחות עם גג השמש, וממש בסדר בלעדיו.
 
לתא המטען נפח מכובד ביותר של 530 ליטר, טוב לכל צורך משפחתי והוא נוח מאוד לשימוש. השטחת המושבים יוצרת נפח הטענה ענק.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: אילן קליין
 
רכישה
לפי מחירון 'לוי יצחק', מחירה של טויוטה אוריס סטיישן מתחיל בכ-72,500 שקלים (2014) וב-82,000 שקלים לדגם שלאחר מתיחת הפנים (יולי 2015).
 
המחירים במחירון של 'יד2' מתחילים ב-55,000 שקלים וב-70,000 לדגם שלאחר מתיחת הפנים. מחירי היחידות האחרונות שנמכרו ב-2019 (דגמי 2018) נעים בין 113,000 ל-120,000 שקלים.
 
מחירים אלה הם לפני הפחתות לפי מספר בעלים, נסועה, סוג שימוש וכולי.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: אילן קליין
 
אוריס סטיישן נמכרה בהיקפים גדולים לציי רכב; אל טרנד הסטיישן שמצא ביטוי במהלך העשור, הצטרפה יחידת ההנעה ההיברידית שהעניקה הטבות בשווי שימוש. יחידות לא רבות מצאו דרכן גם לצי המוניות. דגם זה נמכר בהיקף של מספר אלפי יחידות.
 
שגרת אחזקה, עלויות
לאוריס מרווח טיפולים שגרתי של שנה/15,000 ק"מ, מחיר האחזקה נמוך יחסית. הדור השני של אוריס ההיברידי נקרא לתיקון יזום של יחידת הפיקוד במערכת ההנעה, וזה התייחס לדגמים שנוצרו בין 10.2.14 ל-2.5.14, כך שכל רכב אמור להיות לאחר תיקון זה.
 
הסוללה בנויה, כך טויוטה, למשך כל חיי הרכב. בנוסף לאחריות הרגילה (36 חודשים), למערכת ההיברידית אחריות נוספת של 24 חודשים (לחמש שנים סך הכל) או 100,000 ק"מ (המוקדם משניהם). כלומר, חלק ניכר מהדגמים המוצעים בשוק עדיין באחריות מקורית בכלל, ולסוללה בפרט. ניתן להאריך את האחריות ההיברידית ל-12 חודשים/15,000 ק"מ כל שנה ועד לשנה ה-12 לחיי הרכב.
 
טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: אילן קליין

יצוין כי מחיר הסוללה הנטענת אינו זול (קרוב ל-9000 שקלים אצל היבואן), אבל ניתן לחדש סוללות או להחליפן בדגמים חליפיים, שמחירם נמוך בשני-שליש.
 
עלויות קבועות
עלות הביטוח נמוכה יחסית, אך היעדר מערכות בטיחות עדכניות פוגע גם בפרמיה, מכיוון שלא ניתנת לרכב ההנחה המקובלת לדגמים עם מערכות כאלה.
 
תקלות נפוצות
לא ידוע לנוע על תקלות נפוצות בדגם זה.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: אילן קליין
 
כדאיות, גרסה מומלצת
הדור השני של טויוטה אוריס סטיישן שהוצע כאן בגרסה היברידית, היה לדעתנו המשפחתית המוצלחת ביותר של טויוטה בשנים האלה, וזה ממש לא מעט. אוריס שילב ממדים של משפחתית, שימושיות של סטיישן, חסכנות של מערכת היברידית, ומוניטין אמינות של טויוטה.
 
ההמלצה היא לדגם שאחרי מתיחת הפנים, בגלל סביבת נהג משופרת ובעיקר בגלל איכות נסיעה טובה יותר.

טויוטה אוריס יד שנייה – המדריך המלא
צילום: תומר פדר