מבודדים? משועממים? מתגעגעים למכונית ולנהיגה? הנה ההמלצות שלנו להעברת זמן בכיף, לאחר שאספנו עבורכם מספר סרטים ותוכניות ממש מומלצים. אם הצלחנו להפיג מעט את השעמום שלכם, גם לעשות לכם מצב רוח טוב, ואולי אף להעשיר את הידע שלכם – אז בטח עשינו טוב. הרשימה שמובאת לכם מצויה כמעט במלואה בנטפליקס. 

כמובן, זו אינה סקירה מלאה של כל מה שנמצא במסך הקטן ויש לו ארבעה גלגלים, אלא ריכוז של מספר תכנים שאנחנו חושבים שבאמת ראויים לצפייה – תוכניות או סרטים איכותיים. נמנענו מכאלה עם עלילה מהסוג של 'מהיר ועצבני' החדש, שאולי תרגש ילד בן 14 שיחשוב שזה הסרט המוטורי הטוב ביותר שעלה מהכביש למסך.  

כמובן, יש עוד לא מעט סדרות דוקומנטריות ועלילתיות העוסקות במכוניות ובאירועים, ולא חסרים סרטים בתחומים אלה שלא הובאו כאן. חלקם נשמטו מזיכרוננו, ואולי יש כאלה שאינם מוכרים לנו, אז נשמח מאוד אם תעלו את שמותיהם בתגובות.

ושיהיו זמנים טובים יותר, בריאות ושרק נחייך.

****************************



פנג'יו, אגדת מירוצים (A Life of Speed)
סרט תעודה חדש (ממש חדש) מבית היוצר של נטפליקס על חואן מנואל פנג'יו (1911-1995), נהג המירוצים האגדי שזכה בחמש אליפויות עולם בשנות החמישים ועשה זאת עם ארבעה יצרנים שונים. נהגי מירוץ מעשרות השנים האחרונות, מנהלי קבוצות ועוד רבים מעולם הספורט המוטורי, מספרים על אחד מנהגי המירוץ הגדולים בכל הזמנים – ויש הטוענים שהוא היה הגדול מכולם. מעניין, מרתק ומלמד.

למה כן – כי זה פנג'יו
למה לא – רק אם אתם ממש לא בקטע של מירוצים



מוסך הפלאים (Car Masters)
הקונספט של הסדרה פשוט – מוסך שקונה מכונית, משפץ אותה ומוכר. בכסף קונה משהו יקר יותר. משפץ ומוכר, ואז קונה משהו יקר עוד יותר וכך הלאה. חלק מתוכניות השיפוץ אינן טובות, הן ברמת התכנון והבנייה והן ברמת העיצוב, אבל זו תוכנית ראויה. יש כרגע עונה אחת לצפייה, ביום שישי הקרוב (ה-27 למרץ) תעלה העונה השנייה.

למה כן – תוכנית שיפוץ ראויה
למה לא – רק אם אתם פחות בקטע של שיפוץ או אספנות



פורמולה 1: המירוץ לניצחון (Formula 1: Drive to Survive).
מאחורי הקלעים של הקרקס המוטורי הגדול בעולם – פורמולה 1. ראיונות עם הנהגים ומנהלי הקבוצות, בשילוב צילומים עוצרי נשימה, וכל אלה מגיעים אליכם ללא פילטרים. כמעט. בואו נגיד שגם עונות משעממות יחסית, כמו אלו של השנים האחרונות, לא מפריעות לייצר סדרה כל כך מרתקת כמו זו. הסדרה עוקבת אחרי כל הקבוצות, מהקטנות על בעיותיהן ועד רד בול, פרארי ומרצדס – כל אחת והבלגן שלה. לא מזמן עלתה לאוויר העונה השנייה, ולטעמי היא מרתקת לא פחות מהראשונה.

למה כן – הסיפורים האנושיים מאחורי התדמית הזוהרת
למה לא – כי הרי אתם אנשים של רק ראלי



גרוטאה בסהרה (latas 4)
הגרוטאה היא רנו 4 ורק בשביל זה שווה לראות הסרט. חברים ותיקים משחזרים את המסעות שעשו במדבר סהרה, מספרד למאלי, כשהיו צעירים – והסיבה לכך היא שאחד החברים עומד למות. הם לוקחים את בתו של החבר ומצטיידים במכונית שאתה צלחו אז את המדבר – רנו 4 עם הנעה כפולה – וכמובן, הכל משתבש. סרט הומוריסטי עם ז'אן רנו אחד, ועוד רנו 4 אחרת. אני מאוד נהניתי, עם הרנו ובלעדיה.

למה כן – ההומור, העלילה, הכל
למה לא – כי אתם לא אוהבים את השפה הצרפתית



Street Outlaws
יש כבר 14 או 15 עונות לסדרה הזאת, שמספרת את סיפורם של משתתפים במיאוצי רחוב אי-שם בארה"ב. זו לא סדרה שתקרוץ לכל אחד, רק למכורים שבדבר. ניטרו או טורבו? סמול בלוק או ביג בלוק? צמיגי סליק קטנים או גדולים? כמובן שהתחרות אינה חוקית, כמובן שאיש לא נעצר, וכמובן שמדובר בתוכנית הנערכת כבר עשור וחצי, עמוק בעונה דו-ספרתית. אני מניח שיש שיתוף פעולה מצד המשטרה, כי בכל זאת, תוכנית טלוויזיה סופר-מצליחה. בעונה הראשונה דובר על מעל ל-1000 כוחות סוס למכונית, בעונות האחרונות יש כבר מעל ל-3000... כשהסיפור הוא פחות ההספק ויותר היכולת להוריד אותו לאספלט, בטח כשמדובר ברצועת כביש באורך 200 מטרים בלבד.

למה כן – אקשן, מכוניות מירוץ עממיות (יחסית), אנושיות
למה לא – אתם פחות בקטע של שיפורים ותחרויות, או שומרי חוק אדוקים

לסיום, עוד שתי סדרות: אפשר לראות, ניתן לוותר:



קומיקאים במכוניות שותים קפה (Comedians in Cars Getting Coffee).
הקונספט פשוט, בערך; ג'רי סיינפלד מזמין קומיקאי כזה או אחר לשיחה, וזו נערכת בתוך מכונית אספנות כזו או אחרת, אגב הזמנת קפה או נסיעה למקום המגיש אותו. אותי היא לא מעניינת תמיד, אבל פה ושם יש פנינים, כדוגמת הפרק בו סיינפלד אוסף את ג'ים קרי בלמבורגיני קונטאש.

למה כן – יש פנינים פה ושם
למה לא – כי פנינים זה דבר קטן, ועד שמוצאים...



המכונית המהירה ביותר (Fastest Car)
בכל פרק משתתפים ארבעה מתמודדים, שלושה מהם בונים רכב תחרותי והנוסף מגיע עם מכונית-על סטנדרטית. המירוץ הוא בסגנון דראג, מעמידה ל-402 מטר, והתנאים לכם אידיאלים למכונית הנעה-כפולה ולא להונדה סיוויק משופרת או אמריקאית עם מיליון סוסים שאי אפשר להוריד את כולם לכביש כמו שצריך – וגם בגלל שמדובר ברצועת אספלט ארוכה, ולא במסלול מירוץ עם תשתית דביקה. וללא דבק אין הנעה אחורית שתיתן מענה לכפולה (עם הספקים דומים, כמובן). אז הסיפור מאחורי האנשים שבונים מעט מעניין, אבל התחרות עצמה מגוחכת. כמה מגוחך? מירוץ סיום העונה הראשונה נערך על חולות; ככה מגוחך. 

למה כן – כי יש כמה סיפורים נחמדים מאחורי המכוניות
למה לא – כי זה מגוחך