לפני עשור עשתה סיטרואן מעשה, והשיקה לדגמיה גרסאות מהודרות בשם DS. השימוש בצמד האותיות הזה — שסימל את אחד הדגמים המתקדמים והמרהיבים בהיסטוריה של המכונית — לציון רמת גימור, גרם למחאות מצד טהרנים, אבל זו הייתה רק תחילת הדרך.

חמש שנים אחרי, ב־2014, הכריזו PSA וסיטרואן כי DS יהיה למותג בזכות עצמו, מותג יוקרה של ממש, שיתחרה גם בנכבדים שבמותגים באמצעות עיצוב, חומרים וגימור ייחודיים. נוסף לחידוש הדגם הראשון, הסופרמיני 3, השיק המותג החדש גם שני דגמי פנאי: DS 7 Crossback הקומפקטי (2016) ולצידו DS 3 Crossback הקטן (2018). 

אבל בעולם מכוניות משתנה, מופע מרהיב ואפילו טכנולוגיה עדכנית אינם מספיקים. יצרני הרכב נדרשים לצמצום דרמטי של פליטת המזהמים, והדרך לשם עוברת דרך חשמל. אנשי מותג DS אמרו זה מכבר כי עד 2025 כל דגמיו יהיו מחושמלים, וכעת הזמינו אותנו לפריז, כדי להכריז רשמית על הדרך החשמלית שלו ולאפשר התרשמות משתי גרסאות חשמליות של דגמיו.

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: DS

המקום מחייב
מקום ההשקה, מלון הבוטיק מוליטור, נבחר בקפידה בהתאם לרוח הלאומית המציינת את DS, והוא גם המקום בו הושק המותג כעצמאי ב־2014. המלון היה פעם בריכה ציבורית בשם זה (Piscine Molitor, בצרפתית: בריכת מוליטור), וזו נבנתה בסוף שנות ה־20 בסגנון אר דקו. ג'וני וויסמילר, אלוף העולם ואלוף אולימפי בשחייה וטרזן המקורי, חנך אותה ב־1929 ושימש בה כמציל בזמנו הפנוי בשנה זו. ב־1946 הוצג בה הביקיני הראשון על־ידי צעירה בשם מישל ברנרדיני, שהסכימה להציג בפומבי את בגד הרחצה הנועז, ובכך נכנסה להיסטוריה — ויש קשר למכוניות; מי שעיצב את הביקיני הראשון, לואי ריאר (Réard), היה מהנדס מכוניות. 

לשלשה שבועות הפך המלון בסיס לתצוגה חשמלית מלאה, 24 מקומות חנייה בצמוד לו הוסבו לעמדות טעינה וארחו טור ארוך של מכוניות, בכניסה הועמד הקונספט המדהים DS X E-Tense, בחלל בפנים הוצב גבוה מעל כולם רכב המירוץ החשמלי של קבוצת DS Techeetah, ובמשטח תחתיו הוצגו שישה כלים חשמליים של DS, שלושה לכל דגם — והכל מוכן למפגן החשמלי של מותג היוקרה הצרפתי. 

מחשמלים
מותג DS, כמו שאר מותגי PSA (ולמעשה כל השאר), לוקח את עניין החשמול ברצינות רבה, ועד 2025 כל הדגמים שלו — ויהיו לו דגמים נוספים — יוצעו בגרסה כל־חשמלית או בגרסה היברידית נטענת־רשת. 

בשלב זה הובאו להתרשמות לקראת ייצור הגרסה החשמלית של רכב הפנאי הקטן 3 Crossback וגרסה היברידית נטענת־רשת לרכב הפנאי הקומפקטי 7 Crossback. אבל מותג DS פועל בתחום החשמלי מעבר לדרישות, ומשתתף באליפות פורמולה E הנערכת מאז 2014. בשתי העונות האחרונות ניצח הנהג ז'אן אריק ורג'ן מקבוצת DS Techeetah, הקבוצה בה DS תומכת בטכנולוגיה וגם בחסויות. 

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: די.אס

7 Crossback — הספק והנעה כפולה

מה שמוכר
גרסת E-Tense של 7 Crossback שהוצגה בספטמבר 2018, בתערוכת פריז, נראית בדיוק כמו זו עם מנועי הבעירה הפנימית, ופרט לתג E-TENSE מאחור, אין כל סימן למקור ההנעה השונה. סביבת הנהג ללא שינוי, ומאופיינת בכל מרכיבי הדגם — כולל מוטיב היהלומים המוצא ביטוי בריפוד עור האלקנטרה ובמתגים, מושבי העור שלאורכם במרכז עיצוב דמוי רצועת שעון, 'תפירת פנינה' ועוד. סביבת הנהג מבטיחה "אוונגארד בניחוח צרפתי" ולטעמי מקיימת, לפחות ככל שניתן לקיים מושג כזה. סידור פקדים רבים מעט מוזר ולא אינטואיטיבי, אבל גם זו דרך ליצירת ייחוד.

יחידת ההנעה החדשה (גם בדגמים נוספים של PSA), היא לא רק הירוקה בהיצע של הדגם, אלא גם החזקה והמבצעת ביותר, ומעניקה ל־7 קרוסבק מרכיב שנעלם מההיצע של דגמי הקונצרן: הנעה כפולה. 

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: די.אס

מה ששונה
ליחידה זו מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר (200 כ"ס, 30.6 קג"מ), וזה משתלב עם מנוע חשמלי קדמי (109 כ"ס, 34.3 קג"מ), ועוד אחד אחורי (109 כ"ס, 16.9 קג"מ) — וכל אלה יוצרים תפוקה משולבת של 300 כ"ס ו־45.9 קג"מ. התיבה האוטומטית, שיש לה שמונה הילוכים, משרתת את מנוע הבנזין ואת המנוע החשמלי הקדמי, ואילו המנוע החשמלי השני מחובר ישירות לגלגלים האחוריים. הביצועים מכובדים: 0 ל־100 קמ"ש ב־6.5 שניות ומהירות מרבית של 220 קמ"ש.

ל־7 Crossback סוללות 13.2 קוט"ש, והן מאפשרות לרכב תנועה חשמלית טהורה לטווח של 50 ק"מ (תקן WLTP) והמהירות המרבית במצב זה היא 135 קמ"ש. משך טעינה מלאה בשקע ביתי הוא 8 שעות, ובטעינה מהירה (32 אמפר) שעתיים. מכיוון שהרצפה תוכננה ליחידת כוח כזו, הסוללות מונחות כך שנפח תא המטען ללא שינוי (555 ליטר), אך מיכל הדלק קטן יותר ומקום לגלגל חלופי, אין. 

בכביש ובבוץ. ביציאה מפריז, הנסיעה על חשמל בלבד הייתה שקטה ונעימה כצפוי, והמערכת הרשימה עם כוח רב ביציאה מהמקום. בכבישים המהירים, כאשר פעולת מנוע הבנזין השתלבה עם זו של ההנעה החשמלית, הנסיעה הייתה פחות חלקה ונעימה; הורגשה השהייה מוחשית כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, וכאשר הדבר התרחש הפעולה הכוללת הייתה לא מעודנת, נשמע רעש קל והורגשו אף רעידות. 

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: די.אס

אנשי DS ציינו שמדובר בגרסת טרום־ייצור, ויש להניח שבעיה זאת תיפתר כאשר הרכב יצא לשוק. הבולמים עובדים טוב ברוב סוגי הדרכים, ומספקים חווית נהיגה רכה ונעימה. בפניות המצב מעט פחות טוב, כאשר המשקל העודף מורגש בהטיה חריפה מדי, הפוגמת בביטחון של הנהג.

בסוף היום אפילו עשינו סיבוב קטן ומאתגר בשטח. כבר חוויתי בעבר את יתרונות השילוב של מנועים חשמליים, שמציעים את מלוא המומנט כבר בסל"ד אפס, משולבים עם הגלגלים הקדמיים והאחוריים ונשלטים על־ידי מערכת אלקטרונית, והמערכת כאן לא אכזבה. 

מסלול הבוץ, שלא סיכן את הגחון הנמוך של הרכב, סיפק אתגרי אחיזה בבוץ חלקלק שנמרח על שיפועים תלולים ביותר; את האתגרים האלה צלח 7 Crossback ההיברידי בקלות. ניתן להתייחס ליכולת השטח המשופרת בעידן החשמל כבונוס נחמד מאוד, ואני מתכוון לכל דגמי הפנאי שיש להם מערכות כאלה.

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: די.אס

3 Crossback — רק חשמל 

מה שמוכר
רכב הפנאי הקטן DS 3 Crossback, הושק לא מכבר כשהוא מבוסס על אותה רצפה חדשה של PSA (CMP) המשרתת את דגמי הסופרמיני והפנאי הקטנים פיג'ו 208 ו־2008, אופל קורסה — וזו תוכננה מראש לשרת גרסה חשמלית, ממש כמו 208e וקורסה e.

גרסת E-Tense של 3 Crossback, מכיוון שהיא יושבת על בסיס המשרת גם דגמים עם מנועי בעירה פנימית, אינה ממקסמת את יתרונות המנוע החשמלי הקטן, ומלפנים, החלל הקדמי עמוס ברכיבים חשמליים. עם זאת, נפח תא המטען ללא שינוי. 

העיצוב החיצוני מתוחכם ואינו שגרתי, ומעבר לפנסי הלד ולידיות השקועות, היוצאות ממקומן כאשר בעל המפתח מתקרב לרכב, בולט החלק האחורי של הרכב בהופעה מקורית. אותה הבטחה לעיצוב אוונגרדי בפנים נשמרת גם בדגם הקטן יותר, וגם כאן כוללת אותו מופע ייחודי עם מוטיב היהלום, חומרי דיפון רכים מעור בצבע בהיר ופקדים דמויי יהלומים שחורים. אין ספק שההופעה יוקרתית ומושכת, אך הרושם נפגם משהו מכיוון שהפלסטיק, בחלק התחתון של סביבת הנהג, קשיח. בנוסף, תפעול כפתורי המגע המעוצבים אינו אינטואיטיבי. 

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: DS

מסך המולטימדיה המרכזי, שגודלו "12, קל לתפעול וכולל בגרסת E-Tense תצוגה נוספת, למידע על הטווח וניצולת הסוללה. מושב הנהג מעוצב באופן מרהיב, הוא שוקע מדי בחלקו האחורי, אך לא במידה שהפריעה לי לאחר נהיגה ארוכה. 

מה ששונה
ל־3 Crossback החשמלי נתונים סולידיים; המנוע מייצר 136 כ"ס ו־26.5 קג"מ, משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 9 שניות והמהירות המרבית היא 150 קמ"ש. ל־E-Tense החשמלי סוללה של 50 קוט"ש, וזו טובה ל־320 ק"מ לפי תקן WLTP. בטעינה מהירה (מטען DC של 100 ק"ו), ניתן לטעון 80% מהסוללות ב־35 דקות. לרכב שלושה מצבי ניהוג: 'אקו', 'נורמל', 'ספורט', ואלה משנים את התנהלות הרכב וגם את התצוגות בלוח המחוונים, אך אינם משפיעים על ההגה הקל או על המתלים הרכים.

ברחוב ובכביש. אותם נתונים סולידיים מוצאים ביטוי גם בנהיגה. גרסה זו אינה יוצרת את הטחת הראש לאחור ושקיעת הגוף במסעד כמו בחשמליות אחרות, אבל היא מעניקה נסיעה זורמת, נעימה ומאוד שקטה. בהשקה נהגנו 120 ק"מ וניצול הסוללות עמד על למעלה מ־50%, אך עד אשר התוכנה הסופית לא תצא לשוק, קשה להעריך מה הטווח האמיתי שלה. 

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: DS

סיכום הדברים
אהבתי את הגרסה ההיברידית של 7 Crossback למרות שאינה מושלמת. בנוסף לסביבת הנהג המרשימה, הביצועים שלה טובים מאוד, היא שקטה ונוחה רוב הזמן, ירוקה וחסכנית, יש לה הנעה כפולה — ומהווה אלטרנטיבה מקורית למתחרות שלה, ואם תתומחר היטב תהיה גם אטרקטיבית ביחס אליהן. 

ל־DS 3 Crossback החשמלי, כך נראה, יש כל שצריך כדי להיות רכב פנאי יוקרתי המציע נסיעה נעימה בכוח החשמל. הבעיה העיקרית מולה יצטרך להתמודד היא המחיר, ובמחיר משוער של 200,000 שקלים, החיים שלו יהיו קשים.

שני דגמי הפנאי של מותג היוקרה DS במהדורתם הירוקה יגיעו לישראל במחצית השנייה של 2020. מעבר להיותם מיוחדים בעיצובם ועשירים באבזור ובמופע מהודר, הם מציעים, כל אחד בדרכו, מיתרונות ההנעה החשמלית. 

האופן בו יתקבלו בארץ תלוי, בעיקר, במדיניות האוצר ביחס ליבוא דגמים ירוקים ולהטבות הניתנות לעובדים על החזקתם.      

DS 3 ו-DS 7 Crossback מחושמלים במבחן (השקה עולמית)
צילום: DS