ההתמודדות עם נגיף קורונה, וההגבלות שנקבעו לטובת המאבק בנגיף, הובילו בין היתר להשבתת עולם הבידור – "אין יותר מועדונים", כמאמר השיר, או כל הופעה אחרת עם קהל.

אבל את המנגינה הרי אי אפשר להפסיק, ועל פי דיווחים ישנן מספר קבוצות של יזמים – בהם מפיקים גדולים ובעלי רשת בתי-קולנוע – שמובילים תוכניות להופעות מול קהל היושב בכלי רכב, בדומה למתחמי דרייב-אין שהיו פופולריים בארה"ב בשנות החמישים ואשר נועדו לשידורי קולנוע באוויר הפתוח; בישראל היה מתחם אחד שפעל מצפון לגני התערוכה בתל אביב מתחילת שנות השבעים ועד לעשור הראשון של המאה.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

במתחמי הדרייב-אין של 2020 צפויים להיות משודרים לא רק סרטי קולנוע, אלא גם הופעות מוזיקה וסטנד-אפ. על פי הדיווחים, המתחמים החדשים יוקמו במספר ערים – מצפון ועד דרום – וצפויים בחלקם להכיל עד אלף כלי רכב. התכנון הוא מתן אישור כניסה לעד שני אנשים ברכב, אולם עדיין נדרשים אישורים מתאימים מטעם משרד הבריאות.

דגשים והערות
מאחר ומדובר במיזם הנשען בחלקו הגדול על כלי רכב, בדקנו מי הם כלי הרכב המתאימים ביותר לצפייה במתחמי הדרייב-אין. כמובן שהסקירה אינה צרכנית במובן הקלאסי, וכנראה שזו לא תהיה הסיבה שבגללה ייבחר דגם כזה או אחר, ובכל זאת – אם אתם מתכננים לצפות בהופעה במתחם כזה, טוב לדעת שיש לכם גם רכב שמתאים לכך טוב מהרגיל. אחרי שהמאבק בקורונה יגיע לקיצו, תמיד יהיה אפשר להשתמש בפתרונות שנציג כאן בשביל צפייה נוגה בשקיעה (או בזריחה).

נזכיר כי במקור, צירוף מקרים בין הצגת הרעיון של ספסל קדמי לבין פריחת מתחמי הדרייב אין בארה"ב הובילו להצלחת המבנה הזה – שהוא מפוקפק ורומנטי באותה מידה. בסקירה זו נציג גם את האפשרויות הקלאסיות, אבל נתמקד בשיטות אחרות נפוצות יותר, שיכולות לתת מענה הולם.
דגמי קבריולה, אגב, לא יופיעו בסקירה – אלו מכוניות פתוחות אמנם, אולם הצפייה אמורה להיעשות בישיבה בתוך הרכב, עם מבט קדימה – ובמקרה כזה אין לקבריולה יתרון במבט מלפנים.

הסקירה מחולקת לפי סוגי המבנה, וסדר המותגים הוא לפי ה-א'-ב'.
________________________________________
 
לצופים מהחלק הקדמי – שמשה קדמית פנורמית

בחלק זה ניתן דגש לדגמים בעלי שמשה קדמית מוארכת – ללא קורת הרוחב בגג.
 
אופל אסטרה קופה (GTC)
שיווק מקומי 2012-2016
רמת הגימור הנדרשת אין
מחיר התחלתי כ-50,000 שקלים
רקע גרסת הקופה של אסטרה המשפחתית, שהייתה אחת הבודדות מסוגה. אחד המאפיינים הבולטים של גרסת הקופה – מעבר להבדלים הטכניים, כמו מפשקי סרנים מורחבים, מרכב מונמך ומתלה קדמי שונה מהגרסאות הרגילות וזהה לזה של אינסיגניה OPC מאותם שנים – הוא השמשה הקדמית הפנורמית, שהוצעה בתוספת תשלום – אך קיימת ברוב כלי הרכב שעלו על הכביש בישראל.

את הדרך להופעה תוכלו לעשות בזריזות יחסית – הן בגרסת 1.4 ליטר (140 כ"ס) והן בגרסת 1.6 ליטר (170 כ"ס).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

טסלה מודל X
תחילת שיווק מקומי לא ברור
רמת הגימור הנדרשת אין
מחיר התחלתי (משוער) כ-850,000 שקלים
רקע טסלה, כידוע, אמורה מתישהו להתחיל בשיווק דגמיה בישראל. מבין שלושת דגמיה בייצור, נמצא גם רכב הפנאי הגדול, מודל X, המוצע באופן תקני עם שמשה קדמית פנורמית – כאמור, סידור אידיאלי לדרייב-אין.

את הדרך להופעה אפשר יהיה לעשות לא רק בזריזות – 4.6 שניות ל-100 קמ"ש בגרסה הפחות-חזקה, 2.8(!) שניות בחזקה – אלא גם ללא זיהום אוויר הנפלט באופן ישיר מהרכב, בזכות העובדה שמערכת ההנעה חשמלית לגמרי.
 
מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

סיטרואן C3 (דור שני)
שיווק מקומי 2010-2016
רמת הגימור הנדרשת 'קומפורט PK'
מחיר התחלתי כ-25,000 שקלים
רקע דור שני לסופרמיני, והיחיד מסוגו שמוצע עם שמשה קדמית מוארכת – אם כי רק כחלק מרמת הגימור הגבוהה. עם זאת, זמינות הדגם ברמת גימור זו גבוהה.

לרוב הגרסאות של C3 מנוע בנזין 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית-פלנטרית, אולם ישנו מספר לא-גדול של גרסאות דיזל עם מנוע בנפח דומה, המצוידות בתיבה רובוטית חד-מצמדית.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
סיטרואן C4 פיקאסו/גרנד פיקאסו/ספייסטורר
תחילת שיווק מקומי דור שני – 2007-2014; דור שלישי – מתחילת 2014
רמת הגימור הנדרשת אין
מחיר התחלתי דור שני – מ-10,000 שקלים; דור שלישי – מ-45,000 שקלים
רקע C4 גרנד פיקאסו הוא הדגם הזול ביותר לקנייה – וגם והוותיק ביותר – שמוצע עם שמשה קדמית פנורמית. השמשה הקדמית מאפיינת הן את הדור השני והן את הדור השלישי.

עבור מי שמתכנן לרכוש רכב כזה, נזכיר כי הדור הראשון מוצע בעיקר עם תיבה רובוטית חד-מצמדית (6 היל') הן עם מנועי בנזין (2.0 ל'/143 כ"ס, 1.6 ל' טורבו/150-156 כ"ס) והן עם מנועי דיזל (1.6 ל'/110 כ"ס). עם זאת, ישנה גם כמות קטנה של גרסאות עם תיבה אוטומטית-פלנטרית 'קלאסית' (4 היל'), הן עם מנועי בנזין (גם כאן 2.0 ל'/143 כ"ס, 1.6 ל' טורבו/140 כ"ס) והן עם מנוע דיזל (2.0 ל'/138 כ"ס).

כל גרסאות הדור השלישי מצוידות בתיבה אוטומטית-פלנטרית 'קלאסית' עם 6 הילוכים (מפברואר 2019 – 8 הילוכים).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ 
  
וגם: ג'יפ רנגלר/גלדיאטור
תחילת שיווק מקומי רנגלר: דור שלישי (JK) – מ-2007; דור רביעי (JL) – מדצמבר 2018; גלדיאטור: דור שני – יושק בישראל בהמשך השנה
רמת הגימור הנדרשת אין
מחיר התחלתי דור שלישי – מכ-120,000 שקלים
רקע לג'יפ רנגלר אין שמשה קדמית פנורמית, אבל יש לו מאפיין ייחודי – גג הניתן לפירוק ושמשה קדמית הניתנת להשטחה על מכסה המנוע. אז כן, עדיין יש קורת רוחב עליונה כמו בכלי רכב רגילים, אבל העובדה שדרך רנגלר אפשר לצפות בהופעה ללא מחיצת זכוכית – מספיקה בשביל להכניס אותו לרשימה.

השמשה הקדמית המקופלת היא אחד המרכיבים שהיו בדגם הצבאי הראשון (במקור MB של וויליס). בסעיף תחילת השיווק המקומי התייחסנו לרנגלר המודרני (JK ואילך), אבל כידוע כי הדגם, על שמותיו השונים, מוצע בישראל במקור מ-1951 (אז כוויליס), מ-1978 כג'יפ CJ-7 ומ-1998 כג'יפ רנגלר.

בנוגע לגלדיאטור – דגם של טנדר על בסיס רנגלר, כולל השמשה הקדמית המתקפלת – שיווק רשמי של הדגם המודרני מתוכנן להמשך השנה, ומספר יחידות כבר הגיעו לישראל בייבוא אישי.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
_______________________________________

לצופים מהחלק האחורי – סיפורים מהבגאז' (דלת מפוצלת, Split tailgate)
 
ב.מ.וו X5
תחילת שיווק מקומי דור ראשון – סוף 2000; דור שני – תחילת 2007; דור שלישי – סוף 2013; דור רביעי - תחילת 2019
מחיר התחלתי כ-20,000 שקלים
רקע רכב הפנאי הראשון של ב.מ.וו, מוצע מתחילת דרכו עם דלת תא מטען מפוצלת מעלה-מטה. למרות שמדובר היה בדגם יקר יחסית כחדש, יש לא מעט כלי רכב בלוח המשומשות.

בשלושת בדורות הראשונים, רוב הגרסאות מוצעות של X5 עם מנועי בנזין אטמוספריים עם 6 ציל' ונפח של 3.0 ליטר; עם זאת, יש גם לא מעט גרסאות דיזל (במבנה דומה) וכן גרסאות בנזין חזקות עם מנועי V8 (דור ראשון – 4.4 ל', 4.6 ל', 4.8 ל'; דור שני – 4.8 ל', 4.4 ל').

מהדור השלישי יש איזון בין מספר היחידות עם מנועי בנזין או דיזל (3.0 ל'/6 ציל'), אך מ-2017 רוב הגרסאות שנמכרו היו עם מערכת הנעה היברידית-נטענת (על בסיס מנוע 2.0 ל'/4 ציל').
 
מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
ב.מ.וו X5 דור ראשון (צילום: יח"צ) 

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
ב.מ.וו X5 דור שלישי (צילום: יח"צ) 
 
וולוו XC90 (דור ראשון)
שיווק מקומי 2003-2014
מחיר התחלתי כ-20,000 שקלים
רקע רכב הפנאי הראשון של וולוו, שהוצע רק בדור הראשון שלו עם דלת תא מטען מפוצלת מעלה-מטה.

מבחר כלי הרכב בשוק מצומצם, אך מבחר הגרסאות של XC90 עשיר יחסית – לאורך כל השנים שווקו גרסאות בנזין (בהתחלה – 2.5 ו-2.9 ל', שניהם מוגדשים; מאוחר יותר גם אטמוספריים – 4.4 ל'/V8 ו-3.2 ל'/V6) ודיזל (2.4 ל', במספר רמות הספק).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

טויוטה לנד קרוזר V8
שיווק מקומי 2008-2009
מחיר התחלתי כ-150,000 שקלים
רקע הדגם הגדול והבכיר במשפחת לנד קרוזר (שושלת פראדו נחשבת לגרסה 'קלה'; מוכר בעולם גם כדגם '200'), ששווק בישראל באופן רשמי במשך פחות משנתיים, מוצע עם דלת תא-מטען מפוצלת מעלה-מטה.

מבנה דלת תא המטען בלנד קרוזר V8 ממשיך שושלת ארוכת שנים, וכולל גם את סדרות 80 ו-100 המיתולוגיות (שיש גם כמה יחידות מהן בישראל). יתרה מזאת, במספר שווקים בעולם מוצעים דגמי לנד קרוזר מהסדרה ה"כבדה" גם עם אפשרות לדלת תא מטען מפוצלת ימין-שמאל (כמו בדגמים מסחריים).

כמשתמע משמו, שווק רק בגרסאות עם מנוע V8 – דיזל (4.5 ליטר) או בנזין (4.7 ליטר). ישנן גם מספר יחידות בישראל עם מנוע 5.7 ליטר, שהגיעו בייבוא אישי.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
לנד רובר דיסקברי (דור שלישי ואילך)
תחילת שיווק מקומי סוף 2004
מחיר התחלתי כ-60,000 שקלים
רקע החל מהדור השלישי, לדלת תא המטען של לנד רובר דיסקברי מבנה מפוצל מעלה-מטה. עם זאת, בעוד שבדורות 3 ו-4 הדלת אכן מפוצלת לשני חלקים, לדור החמישי יש דלת תא המטען אחודה (נפתחת כלפי מעלה) ומדף הנפתח באופן חשמלי כלפי מטה, כך שמתקבל סידור דומה.

דיסקברי, מדור 3 ואילך, הוצע באופן רשמי רק בגרסאות דיזל במבנה V6 (דור 3 – מנוע 2.7 ל'/190 כ"ס; דור 4 – מנוע 3.0 ל'/210-260 כ"ס), אולם ישנן מספר יחידות שהגיעו בייבוא אישי עם מנועי בנזין V8 (דור 3 – מנוע 4.4 ל'; דור 4 – מנוע 5.0 ל').

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
דיסקברי 3 (צילום: יח"צ) 

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
דיסקברי 5 (צילום: יח"צ)
 
לנד רובר ריינג' רובר
תחילת שיווק מקומי 1994
מחיר התחלתי כ-50,000 שקלים (דור שלישי, 2002)
רקע האבא של פלח רכבי השטח המהודרים. מוצע מתחילת דרכו (1970) ועד ימינו עם דלת תא מטען מפוצלת מעלה-מטה. יצוין כי ההתייחסות היא רק לדגם הבכיר (ריינג' רובר), ולא לדגמים אחרים של תת-המותג היוקרתי (ספורט, וולאר, איווק).

מאחר וריינג' רובר משתייך לפלח מצומצם של דגמי יוקרה-עילית, הגרסה הבכירה ביותר של הדור הרביעי – SV אוטוביוגרפי, בגרסה המוארכת בלבד – מוצעת עם "מושבי אירוע" (Event Seating). כפי שניתן לראות בתמונות, מדובר בזוג מושבים, הנשלפים ממגירה בתא המטען, המגיעים עם שלדת אלומיניום למסעד ואפילו עם הדום לרגליים(!). אילו הייתה נמכרת כאן, מחיר גרסה זו היה כ-2 מיליון שקלים.

יצוין כי בגרסאות הבסיסיות יותר, חלקה התחתון של דלת תא המטען מדופן בשטיח.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
ריינג' רובר דור ראשון (צילום: יח"צ)

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
ריינג' רובר SV אוטוביוגרפי מוארך (צילום: יח"צ)
 
מיצובישי אאוטלנדר (דור שני)
שיווק מקומי 2007-2013
מחיר התחלתי כ-35,000 שקלים
רקע דור שני לרכב הפנאי הקומפקטי – והיחיד בשושלת שלו שהוצע עם מבנה דלת תא-מטען שכזה.

בחצי ממחזור חייו הוצע אאוטלנדר עם מנוע בנזין 2.4 ליטר/הנעה כפולה, ומסוף 2010 החל שיווק גרסת 2.0 ליטר/הנעה קדמית שהפכה אותו פופולרי בהרבה.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
סמארט פורטו/פורפור
שיווק מקומי דור ראשון – 2004-2005; דור שני – 2010-2014; דור שלישי – מאמצע 2015 ועד 2019
מחיר התחלתי כ-30,000 שקלים (דור שני)
רקע סמארט פורטו נכנסה לכאן לצורך הפרוטוקול – אמנם יש מדף שניתן לשבת עליו, אולם בשל הממדים הזעירים לא היינו ממליצים לנסות את זה.
 
מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ 
 
פיג'ו 3008 (דור ראשון)
שיווק מקומי 2010-2016
מחיר התחלתי כ-20,000 שקלים
רקע רכב הפנאי המקורי הראשון של פיג'ו (לפני כן – 4007, תואם מיצובישי אאוטלנדר) הוצע עם דלת תא מטען מפוצלת מעלה-מטה רק בדור הראשון שלו.

הדור הראשון של 3008 הוצע בישראל עם מערכת הנעה אחת – טורבו-בנזין 1.6 ליטר עם 156-165 כ"ס, ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 הילוכים.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
רולס רויס קאלינן
תחילת שיווק מקומי המותג לא מיובא באופן סדיר
מחיר התחלתי (משוער) כ-4 מיליון שקלים
רקע רכב הפנאי הראשון של יצרן-העל מוצע עם מאפיינים הדומים לאלו של ריינג' רובר – עם שילוב בין דלת תא מטען מפוצלת ו"מושבי אירוע" (Event seating).

יצוין כי בשונה מריינג' רובר, בקאלינן לא רק שהמושבים הם אבזור תקני – אלא שהם מותקנים על מגש, עם שולחן קטן המתרומם בין המושבים, לטובת בקבוק יין וכוסות. אצולה במיטבה. עם זאת, ראוי שכך יהיה בהתחשב בעובדה שמחירו (הבסיסי) של קולינן כפול(!) ביחס לריינג' רובר הכי-הכי.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
רנו קוליאוס (דור ראשון)
שיווק מקומי 2008-2011
מחיר התחלתי (משוער) כ-20,000 שקלים
רקע רכב פנאי קומפקטי, הנשען על רצפת ניסאן קשקאי (דור ראשון)/ניסאן X-טרייל (דור שני).

קוליאוס הוצע עם מערכת הנעה חזקה יחסית (בנזין 2.5 ליטר, 170 כ"ס) עם תיבה אוטומטית-רציפה, ואפשרות להנעה כפולה; ישנן כמה יחידות עם מנוע דיזל (2.0 ליטר, 150 כ"ס) והנעה כפולה.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
וגם: בנטלי בנטאייגה
תחילת שיווק מקומי נובמבר 2018
מחיר התחלתי מ-1.575 מיליון שקלים
רקע רכב הפנאי הראשון של יצרן הבוטיק אמנם לא מוצע עם דלת תא מטען מפוצלת, אך כן קיימת אפשרות בתשלום (בגרסת 4 מקומות ישיבה בלבד) להוספת "מושבי אירוע". עם זאת, צריך לומר שבבנטאייגה מדובר במדף מרופד (היטב) ולא במקומות ישיבה כמו אלו שבריינג' רובר SV' אוטוביוגרפי' המוארך ורולס רויס קאלינן.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
טנדרים – כולם
מתוקף המבנה שלהם, כל הטנדרים מציעים דלת תא מטען המאפשרת ישיבה. יתרה מזאת, אותו מבנה מאפשר להם להציע יתרון אפילו מול ריינג' רובר ורולס רויס – כאן אמנם אין "מושבי אירוע", אבל יש מענה בסגנון "אירוע במושב" – עם מספיק מקום בארגז לסידור של שניים עד ארבעה מושבי פלסטיק (כתלות בגודל הארגז), ועוד מקום לפיצוחים וקולה.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יואל פלרמן

מאחר וכל הטנדרים עונים לדרישה שהצבנו, הרי שאין טעם לסקור את כולם. לכן, בחרנו להתייחס לטנדר האוטומטי הנפוץ ביותר ביום החיפוש.

ויש הסתייגות. אם הטנדר הנ"ל לא יהיה בשורה האחרונה, הסידור הנ"ל יפריע לאחרים בגלל שיסתיר להם את המתרחש.

מיצובישי האנטר
שיווק מקומי 2006-2015
מחיר התחלתי כ-40,000 שקלים
רקע האנטר היה יורשו של מגנום, והיה לדור חדש לחלוטין. מעבר לפופולריות הרבה לה זכה (פחות ביחס לאיסוזו די-מקס, אולם להאנטר יתרון בביקוש בקרב לקוחות פרטיים), האנטר היה לטנדר הראשון שהציע רמת בטיחות גבוהה יחסית – עם ציון של 4 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP (מ-2008), ועם אפשרות לבקרת יציבות חשובה ברמות הגימור הגבוהות ('דקאר', 'לימיטד') מלפני 2010.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
מיצובישי האנטר, מהדגם שלפני מתיחת הפנים של 2010 (צילום: יח"צ)
______________________________________
 
לחובבי הקלאסיקה – דגמים עם ספסל קדמי לשלושה (Bench Seat)

במשך שנים הוצעו דגמים אמריקאיים עם מבנה ייחודי לסביבת הנהג – עם ספסל קדמי (Bench) המתאים לשלושה, וסיפון מחוונים בעל מבנה שהותיר חלל רב גם ליושב באמצע. הרעיון נולד במקור כפטנט ייחודי למכונית קומפקטית בשנות ה-50', וויליס אירו – ומאז הרעיון הלך ותפס תאוצה.

הרעיון המגניב-בשעתו פותח לכדי מיטה והפך להיות מאפיין יוקרתי. העובדה שבשנות ה-50' החלו לפרוח מתחמי הדרייב-אין בארה"ב בוודאי לא הזיקה. עם השנים צומצם השימוש בפטנט, בעיקר בשל מסוכנותו ליושבים מלפנים (היעדר כרית אוויר), והדגם האחרון ששווק (בארה"ב) עם מבנה כזה היה הדור התשיעי של שברולט אימפלה (לא שווק בישראל) ב-2013.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם


בסקירה כאן התמקדנו בדגמים האמריקאיים, שמציעים ספסל גדול ומרווח מלפנים – וזו הסיבה בגינה לא הכנסנו דגמים אחרים עם שלושה מקומות ישיבה מלפנים (פיאט מולטיפלה, הונדה F-RV, למשל).

ביואיק לה-סייבר
שיווק מקומי 1996-2005
מחיר התחלתי כ-10,000 שקלים
רקע משפחתית אמריקאית גדולה של פעם. לפי רישומי משרד התחבורה, שווקה ביואיק לה-סייבר עם 6 מקומות ישיבה רק משנת 2000.

לאורך כל השנים שווקה עם מנוע V6 בנפח 3.8 ליטר עם 205 כ"ס – אבל אין טעם להתרשם מההספק – בהתחשב במבנה המנוע, בתיבת 4 הילוכים ובמשקל עצמי של כ-1.6 טון.
מחליפת לה-סייבר, לוצרן, הוצעה אף היא בישראל עם אפשרות ל-6 מקומות – אבל רק ב-2006, עם תחילת שיווקה (כך גם הדור הראשון של לה-קרוס).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

שברולט אימפלה
שיווק מקומי 2000-2005
מחיר התחלתי כ-10,000 שקלים
רקע כמו לה-סייבר, גם שברולט אימפלה היא משפחתית גדולה (מאוד), עם מנוע גדול (מאוד) והספק נמוך (יחסית) – 3.8 ליטר, 180 כ"ס.

גם כאן, מסתבר, כי אימפלה הוצעה עם 6 מקומות ישיבה רק בחלק מזמן שיווקה בישראל – במקרה דנן מדובר על דגמי 2004-5.

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ
 
טנדרים אמריקאיים – כולם
כמו שזה נראה, הטנדרים האמריקאיים – בעצמם סמל אמריקאי – הם (כמה מפתיע) אלו שמעניקים את המענה המקיף ביותר לצפייה בדרייב-אין: אפשר לצפות במופע עם חברים על הארגז, אבל אפשר להתכנס לצפייה אינטימית עם בת-הזוג, על הספסל הקדמי. התנאי – לוודא שאכן יש ספסל מלפנים, כי בשנים האחרונות מדובר במבנה שמאפיין את רמות הגימור הבסיסיות, שהן דווקא הפחות-נפוצות בישראל. ועוד דרישה חשובה – מאחר ואנחנו בישראל, הכליים האלו מחייבים רישיון נהיגה לרכב מעל 3.5 טון (C1).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: בני דויטש

הטנדר הנבחר להדגמה – שברולט סילברדו. הנפוץ מכולם, וגם הראשון ששווק בישראל באופן רשמי.
תחילת שיווק מקומי 2004
מחיר התחלתי כ-60,000 שקלים (2011, קבינה קצרה)
רקע סילברדו הוא הטנדר הגדול הנמכר ביותר בקטגוריה שלו, שיבואניו היו אלו שייסדו אותה בישראל. המחיר ההתחלתי מתייחס לדגם משנתון מתקדם יחסית, מאחר ולא מצאנו בכלל כלי רכב משנתון נמוך יותר – ולכן בחרנו דוגמה רלוונטית להתייחסות.

שימו לב שבסילברדו ישנו ספסל קדמי רק ברמת הגימור הנמוכה (LT).

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ

מתחמי הדרייב-אין חוזרים – ואלו המכוניות שישפרו את חוויה הצפייה שלכם
צילום: יח"צ