שלוש מאות ותשעה עשר חיי אדם גבתה הקורונה בישראל עד מועד כתיבת הטור. שלוש מאות ותשעה עשר. רובם אנשים מבוגרים שחלקם הגדול סבל ממחלות קשות נוספות. 

שלוש מאות ארבעים ותשעה חיי אדם גבו כבישי ישראל בשנת 2019 ומספר דומה בשנים שקדמו לה. חלקם הגדול צעירים, בריאים שכל עתידם לפניהם. היה לפניהם.

ראו כמה כסף שופכת ממשלת ישראל על המאבק בקורונה, איך היא מקריבה את הכלכלה כדי להילחם בה, ולאיזו חשיפה היא זוכה בכל אמצעי התקשורת. יש ועדת שרים למלחמה בקורונה. בראשה עומדים ראש ממשלה וראש ממשלה חלופי שעוסקים בה ימים כלילות.

למאבק מול הקטל בכבישים יש בקושי חצי שרה, לשנה וחצי, מחצית תקופת הממשלה.

לו רק היו מקדישים לטיפול בקטל בכבישים עשירית מהמאמץ המוקדש למיגור הקורונה, אפילו מאית, היו ממגרים את התופעה הזו המכונה "קטל בכבישים". עשירית (אפילו מאית) מהכסף, עשירית מהזמן בו שרים עוסקים בנושא, עשירית מהחשיפה התקשורתית. 

אבל מי מתעניין בקטל בכבישים? וירוס קטן ומסתורי הרבה יותר סקסי, לא? 

אני מאשים!
צילום: יצרנים

בחסותו של הווירוס הזה אפשר לסגת מהבטחות בחירות, להקים את המנופחת והבזבזנית בממשלות ישראל, לעקוב אחרי כל תושב מתושבי ישראל באמצעות השב"כ, להכניס מדינה שלמה לסגר. וכן, אפשר גם להמציא עליו סיפורים ותיאוריות קונספירציה (מי שחושב שהווירוס הזה הומצא בסין — שיקום)...

אבל מי מתעניין בגבר בן שלושים שנהרג בכביש כי לא היו בו שול לרדת אליו כדי לטפל בתקר? מי רוצה לחקור לעומק מדוע אנשים נהרגים דווקא בכביש מסוים ובשעות מסוימות, או איך גורמים לנהגים שלא להירדם בכביש ארוך ומשעמם? מי בודק האם מכוניות המצוידות במנגנון בלימה אוטונומית, מעורבות בפחות תאונות קטלניות מאלו שאינן מצוידות בהן? 

בגלל הפחד מהקורונה התגייסה מדינה שלמה, על שריה, אנשי העסקים שבה והמוסד שלה כדי לקנות במחירים מופקעים מכונות הנשמה; איפה התקציב לקניית עוד ועוד הליקופטרים מצילי חיים לנפגעי תאונות דרכים? 

אם צריכים כאן סוללת שרים בראשות שני קוני למל שישמשו כוועדת קורונה, בוודאי ובוודאי שיש צורך בשר במשרה מלאה לבטיחות בדרכים — כזה שלא עוסק בתחבורה ימית, או אווירית, וגם לא בתחבורה ציבורית, או בסלילת מסילות ברזל — אלא רק ואך ורק בבטיחות בכבישים. 

שר שילמד מדוע נהרגים אנשים בכביש זה ולא באחר, יגרום לכך שכביש קטלני יתוקן ויותאם לתנועה שעוברת בו בשנת אלפיים ועשרים. שר שיבין שהאופניים החשמליים, וגם הקורקינטים, גובים כאן חיים של בני אדם צעירים, ילמד מה לעשות כדי להפחית את הקטל הזה ויפעל בהתאם.

הקימו כאן את הממשלה הכי מנופחת בתולדות ישראל אם לא בתולדות העולם כולו, ממשלה הכולל שר לענייני כלום ושרה לענייני שום דבר — אבל: אין בה שר שעוסק בנושאי הבטיחות בדרכים. 

בושה.

ובנוסף לכך, יש למנות שר שיהיה אחראי אך ורק לבטיחות בדרכים.

[email protected] 


*"בנוסף לכך, את קרתגו יש להחריב" — משפט שבו סיים הסנטור הרומי קאטו הזקן (חי ב־234-149 לפני הספירה) כל אחד מנאומיו, בלי כל קשר לנושאו. לפי קאטו, קיומה של קרתגו היה האיום החמור ביותר על רומא, ולכן העלה את הנושא בכל הזדמנות.