האם היהודים לא סבלו מספיק ועלולים לאבד כעת גם את הזכות החוקית שלהם לאזרחות הפורטוגלית? דווקא עכשיו כשאירופה נפתחת וישראלים מבינים כמה חשוב דרכון נוסף ובוודאי דרכון אירופאי, מאיים משבר הקורונה ובעקבותיו גל האנטישמיות העכור ששוטף את העולם, גם על זכותם של מאות אלפי ישראלים ומיליוני יהודים מסביב לעולם לקבל אזרחות פורטוגלית מתוקף היותם צאצאים למגורשי ספרד.

זה קרה בחודש אפריל האחרון באחת מישיבות הפרלמנט הפורטוגלי כאשר סגנית יו"ר המפלגה הסוציאליסטית (המפלגה השלטת בפורטוגל) וחברת הפרלמנט בשם קונסטנזה אורבנו דה סוזה החליטה במפתיע להעלות על שולחן הדיונים הצעה לתיקון חוק משנת 2015. אותה חברת פרלמנט אף זעזעה את אנשי הקהילה היהודית כשהשוותה את הגידול במספר היהודים מגורשי ספרד שזכאים לדרכון לגידול בווירוס הקורונה בדיונים מהחודש האחרון.

 "מדובר במחטף. תיקון לחוק שידיר את רגלי היהודים מאירופה והוא מזכיר ימים אפלים" אומר עו"ד איתי מור, המייסד והבעלים של "מור ושות'" עורכי דין שליווה עד עתה מבקשים רבים בדרך לאזרחות הפורטוגלית וכעת נלחם בתיקון החדש במסגרת תפקידו כנשיא התנועה הציונית "מעבר לקשת" בפורטוגל. "אנחנו נמצאים בתקופה של משבר גלובלי ובתקופות כאלה עולים גלים של אנטישמיות ואנו מחויבים להילחם בהם ולממש את זכותנו לקשר עם העבר שלנו. הדיון בהצעת החוק בפורטוגל מתקדם בקצב אסטרונומי ותמוה ביותר באופן יחסי להצעות חוק אחרות בוודאי בתקופה כזו בה פורטוגל נאבקת עם השלכות משבר הקורונה."

כזכור, על פי החוק המקורי בשנת 2015 הכירה פורטוגל יחד עם ספרד בעוול ההיסטורי שנעשה ליהודים בתקופת האינקוויזיציה שהובילה לרצח יהודים רבים וגירוש רבים אחרים, ופתחה בפניהם את האפשרות לקבל אזרחות אירופאית. אך בעוד החוק הספרדי הקשה על הישראלים לקבל את האזרחות - בכך שדרש מעבר מבחן בשפה הספרדית ובינתיים גם פג תוקפו - החוק הפורטוגלי אפשר באופן חסר תקדים לכל יהודי שהוא או אבותיו הגיעו מצפון אפריקה, מהבלקן וממקומות נוספים, (מדובר במאות אלפי ישראלים), את הזכות לקבל אזרחות פורטוגלית באופן יחסית פשוט - ללא דרישה לא למבחן ולא מגורים אלא הוכחה של הזיקה הגנאולוגית (בחינת המקורות שלהם) לגירוש ספרד ופורטוגל.
 
כמאה אלף איש כבר הבטיחו את זכאותם לדרכון האירופאי ועשרים אלף כבר קיבלו אותו אך במידה והתיקון החדש יעבור, החל מינואר 2022 מי שיתמהמה יידרש להוכיח  זיקה עכשווית לפורטוגל ואולי אפילו לא פחות משנתיים מגורים בפורטוגל מה שצפוי להדיר את רגליהם של היהודים מהזכאות לדרכון הנכסף.
   
עו"ד איתי מור, האם מדובר באנטישמיות ?
"ברמה העובדתית התיקון לחוק שהציעה סוזה מתייחס רק ליהודים. יתר על כן, התבטאויותיה של סוזה מוכיחות פעם אחר פעם כי איננה מעוניינת בנוכחות היהודית בפורטוגל וכי מבחינתה הקשר ההיסטורי כלל אינו רלוונטי כיום. מכיוון שלא כולם בפרלמנט מרגישים וחושבים כמו סוזה, החלטתי לעשות ככל שביכולתי ולנצל את היחסים שנרקמו במהלך הזמן בו אני עובד מול הרשויות בפורטוגל כדי להציל את הקשר היפה שנרקם בין ישראל לפורטוגל ובין היהודים ופורטוגל ולאפשר לישראלים ויהודים זכאים להמשיך לממש את הזכות החוקית שלהם".

 מה אומר למעשה התיקון לחוק הפורטוגלי?
"אם התיקון יעבור המשמעות היא שאם עד עתה כל מה שהייתם צריכים הוא את הקשר הגנאולוגי לגירוש ספרד ופורטוגל כדי להיחשב כזכאים, החל מינואר 2022 זה כבר לא יהיה כל כך פשוט. התיקון לחוק הציב למעשה דד ליין לחלון ההזדמנויות שהיה לפני כן בלתי מוגבל והוא יגביל משמעותית את מספר המסוגלים לטעון לזכאות. ההחמרה הזו היא דרמטית והיא מרוקנת את החוק ממהותו כתיקון העוול ההיסטורי שנעשה ליהודים ואולי אפילו עושה לנו עוול נוסף".

האם הקורונה והמשבר הכלכלי בישראל הם סיבה נוספת לתיקון לחוק שפוגע בסיכויים של ישראלים לקבל את הדרכון האירופאי?
למרות שמצבה הכלכלי של פורטוגל השתפר מאוד בזכות פתיחותה לעולם בשנים האחרונות, הנימוקים הרשמיים שהעלתה סוזה בפרלמנט הן דווקא קיומן של אותן חברות שקמו בישראל שמשווקות את האזרחות הפורטוגלית באגרסיביות ומתייחסות אליה כמו עוד מוצר שמוכרים ברחוב. הרשויות בפורטוגל מרגישים כי מדובר בביזוי של הלאום הפורטוגלי היוקרתי שהם מציעים ואני יכול להבין אותם. 

אתה מדבר על חברות מסחריות מסוימות שהשקיעו כסף רב בפרסומות?
אני מנוע מלהתייחס ספציפית לחברות מסוימות, אך מראשית התהליך הסתייגו בפרלמנט הפורטוגלי מהדרך המסחרית שבה נעשה הטיפול בבקשות בישראל כאשר חברות מסחריות צצו כפטריות אחרי הגשם והתחרו אחת בשנייה באגרסיביות כדי לגזור קופון על החוק. הרשויות בפורטוגל קיבלו מבול של בקשות שרבות מהן נעשו באופן לא מקצועי על ידי חברות שמטרתן היא "לעשות מכה" על ידי מסחור האזרחות. הרבה לא יודעים אבל הקהילות היהודיות בפורטוגל, ששומרות על המוניטין שלהן בקנאות, החלו להילחם בתופעה ואף חוסמות את החברות שאינן פועלות על-פי הנהלים שנקבעים מעת לעת. אני חושב שאכיפה היא חשובה בתחום בראש ובראשונה כדי למנוע פגיעה במבקשי האזרחות עצמם עם הבטחות שווא".

כנשיא התנועה הציונית מעבר לקשת בפורטוגל מה אתה עושה כדי למנוע מהתיקון לחוק לעבור ?  
"כמי שמסייע לישראלים רבים לקבל אזרחות פורטוגלית הראייה שלי את הקשר עם פורטוגל היא ראייה לטווח רחוק. אני חושב שנבנה גשר בין היהודים לפורטוגל ואעשה הכל כדי למנוע את הריסתו. זו הסיבה שיזמתי עצומה שהחתמתי עליה את כל הנשיאים של "מעבר לקשת" בנציגויות השונות שלנו בעולם (17 נציגויות) ואני מתכוון להחתים גם ארגונים יהודיים נוספים. הדרישה שלנו היא לשנות את הנוסח של התיקון כדי שבמקום לפגוע בצאצאי גירוש ספרד, נוכל להבטיח את השמירה על הלאום הפורטוגלי שזוהי תכלית סבירה, לגיטימית ומוצדקת. אחת הדרכים למנוע את הזילות היא להטיל הגבלות ולהחיל רישוי על העוסקים בתחום. בדרך זו היהודים הזכאים לא יפגעו, במיוחד לא אלה שמתוקף החוק הפורטוגלי הפכו, או בדרך להפוך, לאזרחים פורטוגלים העומדים על זכותם לקשר עם מולדתם ההיסטורית".

מה צריך לעשות כדי לא לפספס בינתיים את ההזדמנות לאזרחות פורטוגלית?
התהליך לקבל את האזרחות הפורטוגלית הוא אמנם ארוך אך עדיין פשוט יחסית ומי שישכיל להתחיל את התהליך לפני כניסתו של התיקון לחוק לתוקף לא יפגע. תמיד טוב שיש דרכון נוסף וכעת זה לא הזמן לוותר על הזכות הזו שניתנה לנו מתוקף חוק שמתקן עוול של מאות שנים. זו הסיבה שאני מציע לכל מי שעד עתה התלבט או שלא היה לו זמן לנצל את השנה הקרובה ולהגיש בקשה באופן חוקי ומסודר. רצוי דרך עורכי דין מומחים לתחום ולא דרך אותן חברות שהעלו לצערנו את חמתם של הפורטוגלים. לכן שימו לב היטב מי מגיש עבורכם את הבקשה והקפידו לעשות זאת באופן המקצועי והבטוח ביותר שתוכלו כדי שלא תיפסלו. לצד המלחמה שלנו לביטול התיקון לחוק אנו ממשיכים לטפל בבקשות עצמן, לא ננוח ולא נשקוט עד שנממש את זכאותו של כל יהודי שמגיעה לו האזרחות".

אזרחות פורטוגלית
מועדון הדרכון הפורטוגלי 

עו"ד איתי מור הוא מייסד ובעלים של משרד עורכי דין "מור ושות'" המטפל בבקשות אזרחות פורטוגלית וגם מכהן כנשיא התנועה הציונית "מעבר לקשת" בפורטוגל.

בצל הקורונה: פורטוגל דנה בהחמרת תנאי הזכאות לאזרחות עבור יהודים מגורשי ספרד. האם חלום הדרכון הנוסף שלכם נגנז?
צילום: מיכאל תיקווה

* דרכון פורטוגלי, דרכון אירופאי, קורונה, אנטישמיות, מגורשי ספרד