כולנו מכירים היטב את השם "בוש", אבל מכירים פחות שם נוסף הקשור לענק האוטומוטיבי העולמי: "בוש קאר סרוויס". בני בכר, מנכ"ל חטיבת הרכב של לדיקו, נציגת בוש בישראל, מציג אותו: "קונצרן בוש החליט להקים רשת מוסכים ברחבי העולם שתהווה אלטרנטיבה למוסכי יבואן מורשים, וזו כוללת כיום 117,000 מוסכים. המטרה היא לאפשר תחרות ומחירים הוגנים באיכות גבוהה. בגלל הקשר של בוש ליצרנים, הדאטה שלהם משולב בסורק התקלות שלו, והדבר מאפשר דיאגנוסטיקה ברמת מוסך מורשה.

"בארץ, 20% מהמוסכים הם מורשי יבואן והיתר הם כלליים. אנחנו נכנסים ביניהם ומציעים חלקים מקוריים באריזה של בוש. 

"רשת המוסכים של בוש הוקמה ב-2006, אבל ב-2011 התחלנו ללחוץ על הדוושה. עיקר הדגש הוא על רמת המקצוענות, ופחות על האופן בו המוסך נראה. כיום יש כבר 31 מוסכים ברשת, וב-2021 נגיע ל-50. הקפדנו לצרף מוסכים עם ערך מוסף, למשל כאלה שמתמתחים במותגים מסוימים ותורמים לכלל הקבוצה. המוסכים שלנו עוזרים אחד לשני ולא מתחרים זה בזה.

מכירים את בוש? / ראיון
 בני בכר מנכ"ל חטיבת הרכב של לדיקו, נציגת בוש בישראל / צילום: יואל פלרמן
 
"חוק ההגבלים אומר שניתן לטפל ברכב בזמן אחריות בכל מוסך עם חלקים ושמנים איכותיים, ובוש מתאימה לכך היטב. שפע ספקי המשנה בקבוצה מייצרים חלקים ליצרנים רבים, ואנחנו מציעים שפע של חלפים שהם למעשה מקוריים וברמת מחיר אטרקטיבית. אנחנו זולים להערכתי ב-25-35% ממחירי יבואן, ולרוב מדובר באותם חלקים. 

רשת 'בוש קאר סרוויס' מתמחה גם בתחום החשמלי וההיברידי, ויש לנו מרכז הדרכה הפועל עבור משרד התחבורה, יבואני הרכב וגם המוסכים". 

כיצד ישפיע המעבר לחשמל על המוסכים? 
"עבור הענף מדובר באיום לא קטן. התהליך כבר קרה בעבר: במעבר לרכב החכם ראינו מוסכים שנעלמו כי לא השכילו להבין את הדינמיקה. הנושא ההיברידי חשמלי הוא עוד איום כזה. למשל, הרבה חלפים שקיימים ייעלמו, התחזוקה הולכת וקטנה ומספר המוסכים ירד. כבר היום מספר המוסכים המורשים של היבואנים צומצם. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, רכבים מתקלקלים פחות. לגבי המוסכים הכלליים, האיום גדול יותר כי המעבר הזה דורש הסמכות, הדרכות והשקעות בציוד. מי שנמצא מבחינת הון אנושי באזור הרכב הפשוט הוא בבעיה".

מכירים את בוש? / ראיון
צילום: יח"צ
 
האם אתם רואים הבדלי אמינות גדולים בין כלים יפנים לאירופאים? האם למשל סטיגמות על רכב צרפתי נכונות? 

"היום אלו רק סטיגמות, והרכבים ברמת אמינות מדהימה, גם כי יצרניות כמו בוש עובדות עם אירופאים, יפנים וקוריאנים. מצד שני, אני לא מזלזל במבחן התוצאה בו 60% מהכלים שנמכרים בארץ הם ממוצא אסייתי. נכון שענף הליסינג תרם לכך, אבל אלו כלים מאוד אמינים". 

איך השפיעה תקופת הקורונה על השוק? 
"יותר כלים משומשים יחזרו לכביש כפרטיים. מה שקרה במרץ ואפריל הוא שהרבה כלים חזרו לחברות הליסינג כי גופי ההייטק רצו להתייעל, והרבה משתמשים עברו למכוניות יד שנייה. אני מניח שיותר כלים פרטיים יעלו לכביש, כיד שנייה או כחדשים, ולענף זה טוב; למוסכים קל ורווחי יותר לעבוד מול לקוח פרטי, ויותר רכבים יטופלו בחלקים איכותיים". 

מכירים את בוש? / ראיון

צילום: יח"צ

אתה רומז לכך שחברות ליסינג מטפלות ברמה נמוכה יותר? 
"באופן כללי כן. חלקן מטפלות במוסכי יבואן, אבל אחרות פתחו מרכזי אחזקה ומורידות את איכות החלפים. אנחנו רואים אצלם איכות נמוכה יותר במרכיבים כמו מסננים, זאת בניגוד לחברות שמטפלות אצל מוסכי היבואן. זה חוקי, אבל פחות איכותי".

אתה צופה שחלקן של חברות הליסינג בשוק ירד?
"יותר כלים בבעלות פרטית יעלו לכביש. אם בעבר שוק הליסינג החזיק נתח של 50-60% זה ישתנה. המחירים יורדים, יש יותר אופציות של מכוניות יד שנייה כמעט חדשות, יש מימון וזה מעודד את הצרכן הסופי. צריך לקחת בחשבון שעובדי חברה רבים בחל"ת יצטרכו רכב ויעדיפו יד שנייה".

מכירים את בוש? / ראיון
צילום: יח"צ