העמדתי את האופנוע במורד קל, פתחתי רגלית, השענתי אותו עליה – פעולה בסיסית שעשיתי אלפי פעמים בעבר. הפעם, כמה מביך, האופנוע נפל. בגלל המנוע. 

האופנוע הזה שונה מכל מה שרכבתי עליו מהסיבה הפשוטה: אין לו מנוע מהסוג שאנחנו רגילים אליו, יש לו מנוע חשמלי. לאופנוע חשמלי אין הילוכים שיעצרו אותו כאשר מדוממים אותו בירידה; הזירו גלש מעדנות מהרגלית ובאופן מאוד לא אלגנטי – נפל.

קוד מקור
זירו היא חברה אמריקנית שנוסדה בסנטה קרוז שבקליפורניה כבר ב-2006(!) על-ידי מהנדס של נאס"א בשם ניל סייקי, במטרה יומרנית למדי – להמציא את האופנוע מחדש. אופנועי זירו יובאו לישראל לפני מספר שנים, לא נחלו הצלחה ועכשיו מושקים בארץ שוב עם יבואן חדש שהוא ממש לא חדש: מטרו. 

התחלנו עם FX, אופנוע דו-שימושי צנוע שמתאים מאוד לרכיבות עירוניות. זה שקיבלנו למבחן היה בצביעה חצי-צבאית נפלאה של חאקי-קרם-מדבר ונראה צנום ומיוחד. ההנעה הסופית היא רצועה העשויה סיבי פחמן המחליפה שרשרת או גל הינע. ל-FX יש הרבה דברים שאין לו בגלל שהוא לא צריך אותם – החלפת שמן, ניקוי שסתומים, קרבורטור או מזרקי דלק.

רכיבה ראשונה על אופנועי זירו - למי קראת אפס?
צילום: דני קושמרו

ל-FX יש 2 סוללות המעניקות של טווח רכיבה של 100 קילומטרים, וכמו כלי רכב חשמליים אחרים, גם הוא יודע לטעון את הסוללות בבלימה. הוא גם פחות אוהב אוטוסטרדות מהירות – תנו לו עיר, תנו לו שטח.

השקט
אז התחלנו בעיר. רמזור תל אביבי מיוזע ואני עומד בשקט מוחלט עם הכאילו-אפס שלי, מחכה לי בלי הוד ומעט הדר. לידי עומד אופנוע – לא חשוב מאיזו עדה, אבל כזו שיש לה שני צילינדרים שמווברצים ברעש גדול ופולטים חום. האופנוען שעליו, עם מלא טקס בישבן, מסתכל עלי בזלזול מסוים. עד שהאור מתחלף לירוק. 

הזירו המתוק הזה מאיץ פשוט באופן מהמם, כי תאוצה חשמלית שונה מכל תאוצה אחרת. לאופנוע הצנום הזה יש מומנט מטורף של 10.8 קג"מ – פי ארבעה מזה שיש לאופנועי 250 סמ"ק, זהה לזה שיש במפלצות סופר-ספורט של 1000 סמ"ק, וכולו זמין לרוכב מיד, ב-0 סל"ד, לא אי-שם למעלה, ב-8000. זו תאוצה מהפנטת שכיף להשתעשע איתה שוב ושוב – ומשאירה אופנועים, כמו האמריקאי ברמזור, הרחק מאחור.

ל-FX יש גם יומרות צנועות לשטח – אז קבעתי עם חברים לבוקר של סינגל ביערות המרכז. הם נאלצו להעמיס את אופנועי האנדורו המשוכללים שלהם על עגלות, ואני הגעתי ברכיבה רגילה על הכביש. הזירו מתפתל לו ברחש חשמלי בין העצים, תנוחת הרכיבה בעמידה מצריכה התכופפות לעבר הכידון, המתלים רכים מאוד ולא יאהבו רכיבה אגרסיבית. ממש ובמקביל קצת קשה לדחוף עם הברכיים את מיכל הדלק – בגלל שאין כזה – וגם מסובך לנתק ABS. 

אבל המנוע החשמלי מאפשר ל-FX לעלות על סלעים ולטפס בעליות קשות בקלות רבה, ולעשות זאת באופן מדוד ואיטי בגלל שאין חשש שהסל"ד נמוך מדי והמנוע ייכבה, והמומנט הכביר עושה את העבודה. מהר מאוד מתמכרים לשקט שמתאים כל כך לרכיבה בטבע, וזה כיף גדול. פתאום, כל הרעש שמייצרים האופנועים של החברים שטיילו איתי, נשמע מוזר. וזה לא נגמר שם; כשהחברים העמיסו את הכלים נשארתי בשטח וניצלתי את המומנט כדי להשתעשע בזריקות זנב על העפר, והחיוך לא נגמר בקסדה.

רכיבה ראשונה על אופנועי זירו - למי קראת אפס?
צילום: דני קושמרו

במשפט
ה-FX הוא אופנוע עירוני ובין-פרברי מעולה ומפתיע, שיודע לעשות עוד כמה דברים חוץ מאשר לחלוץ פקקים.

זירו FX
מנוע חשמלי הספק/סל"ד 27 כ"ס/4300 סל"ד מומנט/סל"ד 10.8 קג"מ/0 סל"ד תיבה/תמסורת הנעה ישירה/רצועה שלדה פלדה בסיס גלגלים 143.8 מ"מ, מרווח גחון 32 ס"מ צמיג קדמי 90/90-21 צמיג אח' 120/80-18 גובה מושב 88.1 ס"מ סוללה 3.6 קוט"ש טווח 45-146 ק"מ זמן טעינה 5.1 שעות (שקע רגיל); 2.3 שעות (מטען ייעודי) משקל יבש 132 ק"ג מחיר 93,000-100,000 שקלים

וכעת, למשהו שונה לגמרי
ה-SR/F הוא כבר משהו אחר, סוג של מפלצת חלל בצורת סטריט פייטר עתידני, וּמה שנראה כמו מיכל דלק הוא חלל האחסון לכבל הטעינה. יש ל- SR/F מכלולי ספורט איכותיים של שואה, בלמים חזקים וצמיגי דיאבולו רוסו 3 של פירלי. יש לו חמישה מצבי רכיבה שאפשר לשלוט בהם דרך הטלפון הנייד, ואלה שולטים בניהול המנוע שמנפק 110 סוסים – ובעיקר 19.4 קג"מ, וכאן צריכים לבוא מלא סימני קריאה. לשם השוואה, לטריומף רוקט 3 שמצויד במנוע אימתני של 2.5 ליטר, הגדול ביותר באופנוע בייצור סדרתי, יש 22.5 קג"מ. מטורף. 

זה כל כך מטורף, עד כי השעשוע המוביל היה לקחת בכל פעם מישהו (נו, זה תמיד היה מישהי) על המושב האחורי, לומר לו (לה) להחזיק חזק חזק – ואז למשוך באומץ (וצריך הרבה מזה) את המצערת. פעולה זו הביאה את הזירו הזה למהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-3 שניות, נתון של מכוניות ספורט שעולות מיליון, או שניים. 

הפייטר של זירו מהנה מאוד גם בעיקולים, ובאוטוסטרדה הרגשתי כמו על טיל שיוט שקט, נהנה להטיסו על גלי המומנט ולהאיץ עד שהמחשב מתערב ב-200 קמ"ש – כך על-פי מקורות זרים – כדי לשמור על הסוללה.  

האופנוע הזה יכול לגמור סוללה בכביש המהיר לאחר 70 ק"מ, אבל ברכיבה שקולה ומחושבת שבה יש יותר בלימות, טווח הנסיעה יהיה 120 ק"מ ואפילו יגרד את ה-200 מלמטה. ניתן להרכיב סוללה נוספת, וזו תאפשר הגדלת הטווח ב-25%. 

רכיבה ראשונה על אופנועי זירו - למי קראת אפס?
צילום: דני קושמרו

הרהורים
אם הייתי גר בקליפורניה ומחזיק מספר כלים, היה שם ללא ספק מקום של כבוד לזירו אחד או שניים בגאראז'. אבל בלבנט נגזר עלינו לחיות, ולאופנוען הישראלי המצוי יש כלי אחד שאמור לעשות כמעט הכל.

הזירו הוא כלי טכנולוגי איכותי וחסכוני מאוד גם בחשמל שהוא צורך וגם בטיפולים – מחיר טיפול 12,000 ב-FX למשל, 230 שקלים בלבד – אבל מתאים רק למי שטווחי הרכיבה וזמני הטעינה יכולים להתאים לו. לרוכב כזה אפשר להבטיח חוויה גדולה ומיוחדת, כי אין ספק שזה העתיד, וכבר רכבנו עליו.

זירו SR/F
מנוע חשמלי הספק/סל"ד 100 כ"ס/5000 סל"ד מומנט/סל"ד 19.4 קג"מ/0 סל"ד תיבה/תמסורת הנעה ישירה/רצועה שלדה פלדה בסיס גלגלים 145 מ"מ צמיג קדמי 120/70-17 צמיג אח' 180/55-17 גובה מושב 78.7 ס"מ סוללה 14.1 קוט"ש טווח 132-259 ק"מ זמן טעינה 8 שעות (שקע רגיל); 4.5 שעות, 2 שעות ב'פרמיום' (מטען 3 ק"ו); 1.3 שעות, 1 שעה ב'פרמיום' (מטען 6 ק"ו) משקל יבש 220 ק"ג מחיר 93,000-100,000 שקלים