ג'יפ מוצב כמותג יוקרה לקראת אמצע העשור החולף. עם מיצוב שכזה, ובעולם שבו המותג הזה היה לחשוב ביותר ב-FCA, היה ברור כי ג'יפ יצטרך להציג דגם ממש פואר וממש גדול – גם בגלל המיתוג והמיצוב, גם בגלל שדגמי ענק הולכים מצוין באמריקה, גם בסין. 

ואכן, כבר בסוף 2016 דובר בג'יפ גרנד וואגוניר שיתחרה באושיית שטח מפוארת אחרת – לנד רובר רינג' רובר המוארך – וגם בדגמי ענק אחרים של מותגי יוקרה.

ב-2019 החלו להיראות דגמי מבחן לרכב זה, ולמרות דיבורים על דחיית הפרויקט ואפילו על ביטולו, הריהו כאן: דגם פנאי חדש, ענק, סופר מפואר ומאובזר – בשלב זה במהדורת "קונספט" של טרום-ייצור – נושא שם של רכב שטח ותיק, נכבד ומפואר, כזה שהוצג ב-1962.

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ

מנהרת הזמן
כדגם, וואגוניר היה הממשיך של רכב השטח הסגור הראשון, וויליס ג'יפ סטיישן וואגון (1946-1964). הבדל אחד היה בגלל המבנה; בשעה שדגמים דומים אחרים עלו על השבילים בשנות החמישים, אך נראו כמו מסחרית (שברולט סאברבן מ-1955, למשל), וואגוניר היה ראשון במבנה מעודן יותר – יותר דמוי-סטיישן, פחות בולבוסי וגס – ובכך היה לאב המייסד של מה שנקרא 'SUV בגודל מלא', ובהמשך היה לדגם המפואר הראשון בין דגמי השטח.

בין היתר, הביא וואגוניר לסצנת השטח שהחלה להתהוות אז, תחכום לא נודע בזמנו, כאשר צויד במתלים נפרדים מלפנים, בתיבה אוטומטית, ולאלה נוספו הגה כוח ומיזוג אוויר ב-1964, רדיו מובנה ב-1966 והנעה כפולה אוטומטית ב-1973. ב-1984, עם הצגת גרנד וואגוניר, היה דגם זה לרכב פאר ראשון מסוגו בעסק (ריינג' רובר התמקם שם במהלך עשר השנים הבאות), גם בזכות רמות גימור מהודרות במיוחד, כולל ריפוד עור ושאר מרכיבי הוד והדר. הדגם יוצר במשך קרוב לשלושה עשורים, עד 1991, כאשר הבעלות על מותג ג'יפ עובר מקייזר, ל-AMC ומשם לקרייזלר. במערך הדגמים של קרייזלר הוחלף הגרנד וואגוניר על-ידי גרנד צ'ירוקי. הוואגוניר הוצג בתחילת דרכו גם במבנה של שתי דלתות, והיה הבסיס לטנדר האגדי, גלדיאטור. 

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ

וואגוניר שירת גם בצה"ל בשנות השבעים והשמונים, והיה רכב שליטה ופיקוד למפקדי אוגדות, אלופי פיקודים וגם לרמטכ"ל. 

זמן הווה   
מיצוב, מחיר, ייצור. קונספט גרנד וואגוניר, כך ג'יפ, הוא בסיס אמיתי ל"פרמיום אמריקאי". ג'יפ מתייחסת ארוכות למרכיבי עיצוב, חומרים, אך ממעטת במידע טכני.

הדגם החדש הוא רכב פנאי/שטח ענק, עם שבעה מקומות, ובארה"ב יש לא מעט מתחרים בסגמנט זה, רובם של מותגי יוקרה: ב.מ.וו X7, לינקולן נוויגטור, לנד רובר ריינג' רובר לונג, מרצדס GLS, קדילאק אסקלייד. עם זאת, הרכב יתחרה גם בשני ענקים של מותגי אמצע הדרך, פורד אקספדישן, שברולט טהו.

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ

מחיר הדגם, כך עולה ממה שאמרו אנשי ג'יפ עד כה וממיצובו, החל בטווח המחירים של 60,000-70,000 דולר, ויעבור סף 100,000 דולרים בגרסה היקרה ביותר. ג'יפ גרנד וואגוניר יגיע לאולמות התצוגה במהלך 2021. 

מבנה, מפרט. הבסיס של וואגוניר החדש הוא שלדת הטנדר ראם 1500, כאן עם מתלים נפרדים סביב וקפיצי אוויר. לוואגוניר החדש תהיה הנעה כפולה מתוחכמת, כך ג'יפ, ומדובר בשלוש מערכות כאלה לבחירה. כמצוות הימים האלה, הוא יוצג עם מערכת היברידית (eTorque), וזו תתבסס על גם על מנוע בנזין 3.6 ליטר V6, שיוצע בנפרד. מנוע אחר שסביר מאוד כי יהיה בארסנל הוא 5.7 ליטר V8 המי (Hemi), ויש מצב לדיזל 3.0 ליטר V6. התיבה האוטומטית תהיה כנראה זו של ZF עם תשעה הילוכים. כל אלה יעניקו לוואגוניר החדש "יכולת גרירה ללא תחרות" בסגמנט.

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ

עיצוב חיצוני. המופע החיצוני של גרנד וואגוניר החדש מבטיח כי תשומת לב לא תחסר לו. מעבר לממדים עצמם, לחזית ולמכסה המנוע המאוד לא-צנועים, תבלוט שבכת שבעת החרכים של ג'יפ, וכאן עם תאורה בכל אחד ואחד מהם, וגם יחידות לד ביניהם. יחידות לד לא חסרות מאחור, ואלה מתחילות בצדי הרכב שם. לפחות בקונספט חישוקי "24, ובדגם לייצור יהיה גג שמש מלוא אורך הרכב.  

תא נוסעים, סביבת נהג. הדגם החדש, כך ג'יפ, יתעלה עם חומרים משופרים כמו עץ טיק, אלומיניום, ריפוד עור ברמה גבוהה ועוד. "העץ שהיה בחוץ", מתייחסת גי'פ לדיפון שהיה בוואגוניר הקודם, "עבר פנימה". אותה התייחסות לפעם, מוצאת ביטוי גם בהגה שיש לו שני חישורים, ובאלמנטים נוספים בעיצוב. 

כאמור, הרכב מיועד לשבעה ויהיו בו ארבעה מושבי קפטן, לפי הגדרת ג'יפ, שניים מלפנים, שניים בשורה האמצעית. שטח החלונות הגדול, בנוסף לגג השמש, יבטיח תאורה טבעית בפנים, ושדה ראייה טוב החוצה.

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ

אולם, הדבר הבולט ביותר בוואגוניר החדש הוא שפע כביר של מסכים – שבעה, כן? – המסתכם ב-45 אינצ'ים מלפנים, 30 אינצ'ים מאחור. מלפנים, יכהנו בדגם החדש לוח מחוונים מוקרן בגודל "12.3, במרכז שני צגים גדולים - "12.1 מרכזי למידע, "10.23 מתחתיו לשליטה במיזוג – ועוד אחד, בגודל "10.25, מול הנוסע. מאחור שלושה מסכים בגודל "10.1: אחד מול כל נוסע, אחד מרכזי לשליטה. כדי שכל העסק יתפקד כנדרש, יהיה לרכב מערך הפעלה הנקרא Uconnect 5 , והוא מהיר פי חמישה מאשר מערכות עכשוויות.

ג'יפ מציינת בגאווה (ויש לה סיבה), כי מי שאמונה על מערכת השמע היא יצרנית ההי-אנד האמריקאית מקינטוש (McIntosh), המאוד ותיקה (מ-1949) ונחשבת, שייצרה עבור וואגוניר את המערכת הראשונה שלה לרכב. במערכת 23 רמקולים, מגבר עם 24 ערוצים, ולרמקולים, כמובן, גימור בשחור פסנתר "כמו במערכות שלה".

ג'יפ קונספט גרנד וואגוניר – שם מפעם, ביצוע מעכשיו
צילום: ג'יפ