נתחיל בסיכום זמני. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 נמסרו בישראל 1202 מכוניות כל-חשמליות (ועוד מספר יחידות בודדות של מספר מותגים). מנגד, בכל 2019 נמסרו 602 מכוניות כאלה. המשמעות: גידול של פי 2.7 בחישוב שנתי.

בסוף 2019 דובר בשבעה דגמים, עד סוף ספטמבר השנה נמכרו תשעה דגמים, וכבר כעת, לקראת סוף אוקטובר, התווספו עוד שלושה. עם סיום 2021 יוצעו בישראל כשני תריסרי דגמים כאלה. ומשם זה ימריא. 

לפי חזון משרד האנרגיה, בתחילת 2030 לא יימכרו יותר דגמים חדשים עם מנועי בנזין או דיזל בלבד, לאחר שב-2025 רבע מכלי הרכב אמורים להיות מונעי-חשמל. כדי לעמוד בחזון זה, יש לרשת את המדינה במערך של עמדות טעינה, ואכן, המשרד מקדם דרך סבסוד ופרסום קול קורא, הקמתן של כ-2500 נקודות טעינה האמורות לקום עד סוף 2021, ואלה ימוקמו, בין היתר, במרכזי קניות, קניונים, מרכזים מסחריים, תחנות דלק, חניונים, כבישים מהירים, צמתים מרכזיים ומרחבים עירוניים. 

רכב חשמלי - עמדות טעינה לרכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת ופריסת עמדות טעינה מהירות בישראל
צילום: גיל קאר

הבעיה הכפולה
מקור האנרגיה לרכב חשמלי עכשווי הוא בסוללות נטענות מסוג ליתיום-יון; תאי דלק הם חזון לסוף העשור. אלה משופרות באופן דרמטי ביחס לקודמותיהן לפני עשור – בתקופה זאת נכנסות לשירות סוללות מתקדמות בהרבה: NMC, מצב מוצק, אבל הקצב איטי – ואלה עדיין סובלות מאותן בעיות, אם-כי בקנה מידה קטן יותר המאפשר שימושיות יעילה בהרבה יותר. בכל אופן, בעיות הטווח הקצר יחסית ומשך הטעינה הארוך יחסית הן מגבלות של ממש. 

הפתרון, כמובן, הקמת נקודות טעינה מהירות, והרבה, ומהר.

רכב חשמלי - עמדות טעינה לרכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת ופריסת עמדות טעינה מהירות בישראל
צילום: ev edge

כמו עם המכוניות החשמליות עצמן, לפני למעלה משנה היו אחדות, כעת יש מעט מהן, פחות מארבעים בכל רחבי הארץ. מספרן אמור היה להגיע ליותר מ-100 בסוף השנה, אך נראה שזה לא יקרה. 

שני סוגי טעינה
ניתן לטעון רכב חשמלי בטעינה רגילה ובמטענים ייעודיים של זרם חילופין – AC; בין 3.7 ק"ו ל-7 ק"ו; 22 ק"ו בתלת-פאזי – או במטענים מהירים המבוססים על זרם ישיר: DC; מ-50 ק"ו, ונכון לעכשיו מדובר עד 300-350 ק"ו. הראשון מאפשר טעינה מלאה במספר שעות, ואילו השני מאפשר משך טעינה של אי-אלה עשרות דקות לטעינה של 80%.

לכן, עם קניית רכב חשמלי חשוב לברר אם לרכב יכולת טעינה מהירה; במידה ואין לו, בעל הרכב יוגבל לביתו או למקום העבודה. 

רכב חשמלי - עמדות טעינה לרכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת ופריסת עמדות טעינה מהירות בישראל
צילום: גיל קאר

נקודות טעינה, נכון לעכשיו
בצד השני של המשוואה נמצאות נקודות הטעינה, וכאן מדובר בתופעה מעניינת, אפילו תמוהה.

נכון לעכשיו, אין מידע מלא ומסודר של תחנות הטעינה החשמליות בישראל. כלומר, יש מספר מקורות מידע, אבל אין אחד מוסדר, מאורגן עם כל הפרטים הנדרשים. עם זאת, משרד האנרגיה הוציא לאחרונה מכרז ממשלתי להקמת מערך מידע לעמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. מערך זה יאפשר לבעלי מכוניות חשמליות לתכנן את מסלול הנסיעה שלהם באופן יעיל, בעיקר בנסיעות ארוכות.

למרות זאת, יש אנשים שאינם מוכנים לחכות לישועות ממשלת ישראל, ופועלים בעצמם ליצירת מערך מידע המבוסס על מפות שיתוף הכוללות את פריסת תחנות הטעינה בארץ.

אחד מאותם אנשים הוא לאוניד, אושיית רכבים חשמליים, המטפח בעצמו מפה של תחנות הטעינה בארץ, מהחרמון ועד אילת. לאוניד מתחזק את המפה ומתקף אותה אחת לכמה זמן. המפה של לאוניד:



בנוסף, ניתן לקבל מידע על עמדות טעינה גם באתרי האינטרנט ובאפליקציות של החברות המפעילות אותן: אפקון, ג'ינרג'י, סונול, EV-Edge ועוד. מידע נוסף באתר אחוזת החוף, המנהלת את החניונים בת"א. 

כמה מילים על טסלה / מערכת אוטו
טסלה הכריזה על תחילת פעילותה של עמדת טעינה מהירה ('סופרצ'ארג', עד 250 קילוואט) ראשונה בישראל ב-30.03.21. עמדה זו נמצאת במרכז עזריאלי והינה עמדה ייעודית לדגמי החברה (עד 6 כלים במקביל). העלות עומדת על כשקל אחד לכל קוט"ש. מטסלה נמסר על כוונה להקים עוד 3 עמדות כאלה בזמן הקרוב.

מרונן יבלון, מנכ"ל EVEDGE, נמסר: "רשת הטעינה שלנו כיום מונה יותר מ-200 עמדות טעינה ציבוריות. ל-EV-Edge עשרות הסכמים להקמת עמדות טעינה נוספות עם רשתות וגופים עסקיים מובילים בפריסה ארצית, וצוותי ההתקנות שלה עובדים במרץ מדי יום בהתקנות והרחבת הפריסה. בסה"כ צפויה EV-Edge להקים בשנה הקרובה כ-900 עמדות טעינה, מתוכן כ-50 עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות."

מליאור ניידיץ, מנהל תחום טעינה חשמלית לרכבים ומנהל מוצר קישוריות לרכב בגיל-קאר, נמסר: "חשוב להבחין בין טעינה רגילה בזרם חילופים (AC) וטעינה מהירה בזרם ישיר (DC) המאפשרים מהירויות טעינה שונות. בעל רכב יוכל להתקין עמדת טעינה בבית ובמשרד, דוגמת PluGo מבית גיל-קאר, המאפשרת קצב טעינה (AC) הגבוה ביותר בתעשייה (22 ק"ו) וזה חשוב במיוחד כאשר מדובר בכלי רכב ללא יכולת טעינה מהירה."

רכב חשמלי - עמדות טעינה לרכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת ופריסת עמדות טעינה מהירות בישראל
צילום: גיל קאר

ובכל זאת, כמה נקודות מרכזיות (טעינה מהירה):

צפון
צים סנטר – מעלות
מתחם צומת כח – מרכז כ"ח
עמק סנטר – עפולה
סונול – ראש פינה (בקרוב)

מרכז
היכל התרבות – תל אביב
קניון רמת אביב – תל אביב
קניון M-הדרך – מחלף ינאי
קניון הראל – מבשרת ציון
שיבא תל השומר – רמת גן
עמדה ייעודית לרכבי טסלה – קניון עזריאלי – תל אביב 

דרום
מרכז ביג פאשן – אשדוד
מרכז קניות ביג – באר שבע
יקב שדה בוקר – שדה בוקר
פונדק כושי הק"מ ה-101 – כביש 90
עמדת אפקון – מרכז קניות ביג אילת

*תודות: ניקול סמוליאקוב ממשרד האנרגיה; לאוניד טסיטלובסקי, "המפה של ליאוניד", שתרמו להכנת הכתבה

רכב חשמלי - עמדות טעינה לרכב חשמלי - כל מה שצריך לדעת ופריסת עמדות טעינה מהירות בישראל
צילום: ev edge