פגשנו לראשונה בסיטי-טרנספורמר, אחד המיזמים שהוצגו במסגרת אקו-מושן, כבר ב-2014, מספר חודשים לאחר שהרעיון נחשף. הרעיון בבסיס סיטי-טרנספורמר הוא ייצור מכונית מסחרית קטנה שיכולה לצמצם את ממד הרוחב שלה לצורכי חניה.

מנכ"ל סיטי-טרנספורמר, ד"ר אסף פורמוזה, הוביל את המיזם, ופרופסור יוהאן טומפורדה, מי שהוביל בתחילת שנות התשעים את פרויקט סמארט, היה ונותר אחד השותפים האסטרטגיים של החברה וסייע גם בעיצוב הרכב. עוד בראשות החברה, אודי מרידור המכהן כסמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה, ומנהל העיצוב אייל קרמר. כעת עושה החברה צעד גדול לקראת יישום הרעיון שבבסיס פעילותה עם הודעתו של פורמוזה כי סיטי-טרנספורמר תונפק בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 450 עד 600 מיליון שקלים.

קבלו את CT1
הדגם הראשון נקרא על-שם ראשי התיבות של החברה, CT1, והוא מוגדר כ"קוודריסייקל" (Quadricycle), סוג רכב ארבעה-גלגלים לפי הגדרות הרכב האירופאיות. CT1 יוצע במסגרת הדרגה הכבדה יותר, L7e, המאפשרת נשיאת משקל עד 600 ק"ג. הרכב מוגבל בהספק ל-20 כ"ס ובמהירות ל-90 קמ"ש. עם זאת, רכב כזה זוכה להקלות במיסוי. אב טיפוס ל-CT1 הוצג כבר ב-2017. 

סיטי-טרנספורמר – הנפקה בדרך לייצור
צילום: יח"צ

הפלטפורמה התחתונה של CT1 משלבת מנגנון שינוי-רוחב ייחודי הנשלט באמצעות כפתור – בהמשך, בצורה אוטונומית – כדי להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי התנועה והחניה באזורים צפופים. אורך הרכב 249 ס"מ, במצבו "הפתוח" רוחבו כ-140 ס"מ, אבל לצורכי תמרון או חניה ניתן להצר אותו ל-100 ס"מ. בעוד הפלטפורמה מתכווצת – תא הנוסעים עצמו נותר ללא שינוי. 

CT1 הוא רכב חשמלי וטווח הנסיעה שלו יהיה 120-180 ק"מ, לפי השימוש במיזוג. הפלטפורמה החכמה היא מודולרית, ותא הנוסעים מיועד לנהג ולנוסע נוסף מלפנים או לשני ילדים מאחור. הרכב יכול לשאת מטען בנפח עד 1000 ליטרים. 

פורמוזה, מדבר על שילוב של חדשנות ישראלית עם איכות הנדסה וייצור גרמניים, ומבטיח שכבר במחצית השנייה של 2021 ייוצרו מספר יחידות לתקינה אירופאית. יחידות אלה ייוצרו על-ידי רודינג אוטומוביל הגרמנית, אבל בהמשך יעבור הייצור למפעל אחר. לפי פורמוזה, כבר ב-2022 יגיע CT1 החשמלי לישראל.

סיטי-טרנספורמר – הנפקה בדרך לייצור
צילום: יח"צ