איך מסכמים בסמלת את 2020, מה הציפיות ל-2021? 
"זו הייתה שנה מאוד תזזיתית ושונה. היא התחילה בצורה חזקה ואז השוק נכנס לעצירה מלאה. ממאי ראינו חזרה טובה של לקוחות לאולמות ופתיחת 2021 מראה כיוון טוב לשנה החדשה. 

"ניצלנו את 2020 לשינויים ולשיפורים בתהליכים בארגון. למדנו להציע שירותים שבעבר לא הצענו, אם זה מימון, ביטוח, אביזרים ברכבי 4x4. הקמנו חטיבה חדשה שמתמקדת בעולמות הדיגיטל’ מתוך הבנה שזה עומד להיות מאוד חשוב. בנוסף, השקענו בתחומים הקשורים לחוויית הלקוח אחרי הקניה. הפכנו בשנה זו לקבוצה שפחות מתמקדת במוצר ויותר בשירות ובעולם הלקוח. 

"את 2021 פתחנו חזק ובינואר הכפלנו את כמות המסירות כמעט בכל המותגים לעומת שנה שעברה. המותגים המרכזיים קפצו משמעותית וזה מאוד מעודד. אני לא יכול להבטיח שזה יקרה בכל חודש, אבל המטרה היא לגדול ב-2021 בהיקף כפול מזה שבו יגדל השוק. חודש ינואר היה הטוב ביותר שלנו בעשור האחרון". 

הגעת לקבוצה כמה חודשים לפני פרוץ משבר הקורונה. עד כמה קשה להיכנס לתפקיד בשנה כזו? "גדלתי על המשפט 'כל משבר הוא הזדמנות', וחזרתי על זה בכל בוקר. למזלי, הספקתי לבקר במטות של המותגים שלנו ואפילו להקים משרד בסין. הבנתי שהתקופה הזו היא הזדמנות להוביל שינויים בחברה, ולבחון דברים שרצינו לבצע כבר זמן רב. ראינו זאת כהזדמנות, ואני מקווה שגם כאשר נסתכל על התקופה הזאת בעתיד נראה אותה כך. יצרנו הגדרת חזון, ערכים ואסטרטגיה לטווח הבינוני. לא ישבנו וחיכינו שמשהו יקרה, אלא דחפנו במלא הכוח. כמנכ"ל זה לא מצב אידיאלי, אבל זה גם סוג של הזדמנות ליצור שינוי" 

היית מנכ"ל AIG. איזה דברים בלטו לך בעולם הרכב? 
"זה עולם שונה לחלוטין, אבל כמנכ"ל עיקר העבודה היא מול אנשים ובחירות באסטרטגיה. יש דברים דומים, כי אתה נמדד על איכות האנשים והיכולת שלהם לעבוד למען מטרה אחת. מצד שני, מעבר מחברה של שירותים לחברה של מוצרים הוא משמעותי, וגיליתי בעולם הרכב, וביחוד אצלנו, המון תשוקה. אנשים אוהבים את הרכב שלהם ולכן העשייה מהנה". 

הציפיות לעתיד, האתגרים שבדרך / ראיון עם שי פלדמן מנכ
צילום: מערכת אוטו

PSA ו-FCA התאחדו. עד כמה אתם בטוחים שהמותגים שלכם יישארו בידיכם? הרי קבוצת קרייזלר עברה אליכם בסיטואציה דומה. 
"האירוע הפעם שונה. FCA רכשה את קרייזלר ב-2009 ואז ההפצה עברה. הפעם מדברים על איחוד בין שווים. אני מניח שעיקר המיקוד של החברה החדשה יהיה צפון אמריקה ואירופה, שם ניתן לחסוך בעלויות תפעול מכיוון שעיקר מערך ההפצה הוא של החברות עצמן – זאת, בניגוד לישראל בה היבואנים עצמאיים. גם יונדאי וקיה עובדים עם שני יבואנים והדבר לא מפריע לקבוצה. בשווקים קטנים שעובדים עם יבואן הפוטנציאל שונה, מה גם שכבר היום מספר המותגים שיש לכל יבואן מאתגר". 

סמלת רצתה לקבל את קבוצת קרייזלר. עד כמה חשוב היה המעבר של ג'יפ, והאם עשיתם מספיק עם המותגים האחרים?  
"המעבר של ג'יפ לסמלת בהחלט חיזק אותה. בשלוש השנים האחרונות ראינו שם גידול, וב-2020 היה זה אחד המותגים היחידים שלא ירד במכירות. השקענו הרבה בג'יפ ובעולמות התוכן והאבזור שסביבו. הנגשנו את קומפאס בגרסאות החדשות, והוא היה לרגל שלישית שלנו, בנוסף לגרנד צ'ירוקי ולרנגלר. גם זה יעזור לגידול דו-ספרתי במכירות ב-2021. 

"סטלנטיס רוצה לדחוף את המותג באירופה חזק יותר מאשר עד כה, ואנחנו נהנה מזה. בסוף 2021 או תחילת 2022 נקבל רנגלר נטען וגרנד צ'ירוקי חדש. 

הציפיות לעתיד, האתגרים שבדרך / ראיון עם שי פלדמן מנכ
צילום: יצרן

"המותגים האחרים כמעט לא מונגשים לאירופה. אנחנו בעיקר מביאים את המיניוואן פסיפיקה, שזוכה לאהדה אבל הפלח בדעיכה. בצד המסחרי, המכירות של ראם גדלו ב-2020 ביותר מ-30%, ואנחנו מאוד מאמינים בו. זה אחד מפלחי השוק הבודדים שצמחו ב-2020". 

סמלת מחזיקה שפע מותגים שהיקף המכירות של רובם קטן. האם ניתן להיות רווחי באופן כזה? 
"אנחנו רואים את עצמנו כחברת בוטיק של מכוניות, ורוצים לייצר ערך עבור הלקוחות. כל קנייה של רכב היא הגשמת חלום, בוודאי אצלנו, ולכן אנחנו נותנים לכך יחס שונה. אנחנו מאמינים שעם ג'יפ, סובארו, אלפא, אפשר לצמוח בגדול, ומודעים לעובדה שמזראטי ופרארי יישארו באזור הכמה עשרות. 

"האתגר בניהול חברה מרובת מותגים גדול יותר, אבל החלטנו להפוך זאת להזדמנות, ולראות איך מייצרים ערך וחוויה ללקוחות בעולמות שקשורים לרכב. אנחנו יבואן לאנשים שאוהבים מכוניות". 

הציפיות לעתיד, האתגרים שבדרך / ראיון עם שי פלדמן מנכ
צילום: מזראטי

עד כמה חשוב שפרארי ומזראטי יהיו בידיכם?   
"בהרבה עסקים מצליחים יש תשוקה מאחורי העשייה. יש לנו חיבור מאוד חזק למותגים האיטלקיים, והם גם פועלים במסגרת אחת, גם אם פרארי נחשבת עצמאית. אנחנו מאמינים שיש פוטנציאל גדול במזראטי, גם בגלל דגמים עתידיים וגם כי נבחרה על-ידי סטלנטיס כמותג מרכזי לפיתוח. פרארי זה לא 'כלכלה' אלא הרבה מאוד אהבה. זה מותג שמייצג מקצוענות ומצוינות וזה יעזור לנו להשתפר". 

מה הציפיות מסובארו, ומדוע נראה שתחום מכוניות הנוסעים שלה נזנח?
סובארו הוא מותג שהצליח לבדל את עצמו בזכות ההנעה הכפולה. הם היו מהראשונים שהשיקו דגמי פנאי עם הנעה כפולה, וככל שהמכירות שלהם עלו כך הורידו מיקוד בדגמי הנוסעים הרגילים. המכירות שלנו יעלו בפנאי, וזה תחום שהוא חשוב לנו: ביחד’ עם ג'יפ כמעט כל רכב 4x4 שנמכר בארץ מגיע מסמלת. השקנו את אוולטיס שמשלים את משפחת הפנאי, ועד אמצע השנה נשיק אאוטבק חדש. אנחנו נוטשים פלחים שמסורתית סובארו הייתה חזקה בהם, גם בגלל שעיקר הפעילות שלנו היא בשוק הפרטי. הכוח הגדול של סובארו הוא נאמנות לקוחות, וזו לא נוצרה במקרה". 

הציפיות לעתיד, האתגרים שבדרך / ראיון עם שי פלדמן מנכ
צילום: סובארו

נשמע שכאשר אתה מדבר על מותגי מפתח, פיאט לא נספרת שם, אלא דווקא אלפא...
"בצד המסחרי של פיאט אנחנו מובילי שוק עם דוקאטו והמסחריות הגדולות של איווקו. לגבי המכוניות, כרגע באירופה פיאט משחקת בעיקר בתחום הקטנות. היא זיהתה את הפוטנציאל סביב ה-500 והשקיעה רבות בדגם החשמלי החדש, ואנחנו קרבים להשקתו. עם הזמן אני מאמין שנראה את פיאט יותר בקדמת הבמה, עם התמקדות במשפחה של 500.

"אלפא רומיאו תמיד הייתה מובילה בחוויית הנהיגה. בשנה שעברה השקנו מחדש את ג'וליה ואת סטלביו, הפסקנו להביא את הדגמים הקטנים וראינו קפיצה במכירות. אלפא תציג השנה טונאלה, שיתמקם מתחת לסטלביו ויוסיף למכירות. עשינו תהליך עם היצרן כדי להוריד מחירים והוא מוכיח את עצמו ועם הטונאלה ננגיש ונגיע לקהל נוסף".

הציפיות לעתיד, האתגרים שבדרך / ראיון עם שי פלדמן מנכ
צילום: אוהד אלגוב