"קודיאק הוא כרגע הדגם החשוב ביותר של סקודה, סוג של ספינת דגל. בגרסת 'RS' וברמת הגימור 'לורנס וקלמנט' זה גם הרכב היוקרתי ביותר שלנו".

כך פותח מרטין ז'אן – חבר במועצת המנהלים של סקודה, האחראי לשיווק ולמכירות – את המפגש בינינו שנערך בזום לכבוד השקת הגרסה המחודשת של סקודה קודיאק. הוא נראה צעיר מכפי גילו (51), הקריירה המקצועית שלו עשירה. ז'אן כיהן כסגן ראש ממשלת צ'כיה לנושאי כלכלה (2004-2006) לפני שהצטרף ב-2006 לסקודה כחבר הנהלה לנושאי כוח אדם. מאז כיהן בתפקידים רבים במסגרת קבוצת פולקסווגן, בהם סגן נשיא פולקסווגן סין לשיווק, מכירות, שירות. המפגש בינינו נערך כחודש אחרי שחזר להנהלת סקודה.  

"גם לי אישית קודיאק הוא רכב חשוב", ז'אן ממשיך בחיוך, "היה לי רכב כזה במסגרת העבודה הקודמת שלי בחו"ל (הכוונה לסין) וכעת זו המכונית שקיבלתי מהחברה. גם אשתי נוהגת בקודיאק, ודגם זה הוא המועדף עלי במבחר של סקודה".

סקודה קודיאק המחודש - ראיון עם מרטין ז'אן מסקודה
צילום: סקודה

מה למדתם מהקודיאק?
"למדנו מהקודיאק שאנחנו יכולים להצליח בקטגוריה הזו וכי לקוחות סקודה מוכנים לשלם מחיר כזה; עבור סקודה זה היה מחיר יקר יחסית. כאשר פיתחנו לפני 14 שנים את ייטי, רכב הפנאי הראשון שלנו, שאלנו את עצמינו האם SUV הוא הכיוון הנכון, וכמה לקוחות יהיו מוכנים לשלם עבור רכב פנאי של סקודה. כעת אנחנו נמצאים במיקום שונה; סקודה קודיאק הוא בקטגוריה גבוהה יותר, הוא רכב לא זול, ובזכותו למדנו שהרף של סקודה יכול להיות גבוה יותר. המשמעות היא שהניסיון שלנו עם הדגם הזה מאוד חיובי, והחברה מאוד גאה בו".

סקודה קודיאק המחודש - ראיון עם מרטין ז'אן מסקודה
צילום: סקודה

מה הדבר החשוב שביצעתם במקצה השיפורים מבחינתך?
"אני אוהב מתיחת פנים שמאפשרת להבדיל בין הדגם שלפניה ולאחריה. ישנם מותגים ודגמים בהם קשה להבדיל בשינויים, אבל כאן השבכה, הפגוש ותאורת הלד מאוד בולטים, יוצרים פנים חדשות והרכב נראה יותר קשוח ובוגר. שינויים נעשו גם בתוך הרכב, ואלה מורגשים בחומרים, וגם במושבים החדשים והארגונומיים שלא היו לנו בעבר. כמובן מערכת המולטימדיה חדשה. 

"עדיין יש לנו גרסת RS אבל לא TDI אלא TSI – עברנו ממנוע הדיזל למנוע בנזין, זה שינוי גדול וזו עדיין מכונית מצוינת – ולא תהיה גרסת 'סקאוט'. ייתכן שחלק מהלקוחות יצטערו על כך, אבל ראינו שהעניין בה מוגבל יותר. הבנו שגרסאות כאלה מתאימות יותר לכלים שאינם SUV, למדנו שאין טעם להציע גרסה כזאת ברכבי פנאי".

סקודה קודיאק המחודש - ראיון עם מרטין ז'אן מסקודה
צילום: סקודה

האם זה הגבול של סקודה מבחינת גודל ומחיר, או שתרצו גם לכוון גבוה יותר?
"נראה שימי מנוע הבעירה הרגיל מתקצרים, ועם תקנות הזיהום ומגבלות ה-CO2 לא נייצר מכוניות גדולות יותר עם מנוע בעירה, ואנחנו צריכים להתרכז עכשיו במבחר החשמלי שלנו. כעת אנחנו משיקים את סקודה אניאק, נתמקד בתחום החשמלי. מעבר לכך, אני סבור שלא נעשה רכב פנאי גדול יותר. לדעתי זה גם פחות מתאים לסקודה לעשות משהו גדול יותר. קודיאק עבורי נותן ערך מצוין למחיר – וזה המפתח".

ואיך מתקדם התחום החשמלי?
"כרגע לאניאק יש 30,000 הזמנות. מכרנו את כל הכמות הראשונית שנועדה להשקה, ולכן הציפיות שלנו הן שהרכב יצליח מאוד. בקרוב נוסיף אניאק קופה ולדגם יהיו גרסאות 'ספורט ליין' ו-'RS'. נרחיב את המשפחה הזו עד כמה שאפשר, ועד 2025 נוסיף עוד רכב חשמלי. לאחר מכן, בין 2025 ל-2030, נוסיף דגם חשמלי נוסף, יתכן שניים. אנחנו נעביר את מבחר הדגמים אט אט להנעה חשמלית ונבחן כל הזמן איך זה קורה, כי נרצה לשמור על נתח המכירות שלנו".

נהגנו - סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד

סקודה קודיאק המחודש - ראיון עם מרטין ז'אן מסקודה
צילום: סקודה