בסוף שנות השמונים, סקודריה פרארי, מקבוצות המירוצים המהוללות אי-פעם, הכניסה לשימוש במכוניות הפורמולה 1 שלה תיבה שהתבססה על ידנית, אבל היה לה תפעול אוטומטי.

תיבה כזו הגיעה לרכב כבד כבר בתחילת שנות התשעים.

ממש באותה תקופה, מנועי דיזל של משאיות – עם ניהול ממוחשב, מערכות הזרקה מתקדמות – שינו את האופן בו פועל מנוע כזה, הייתה לכך השפעה עצומה על צריכת הדלק, הנהיגה, וביטוי בגרף המומנט. שיא המומנט, לא נבנה לאורך מאות סל"ד, אלא היה כבר זמין במלואו ב-1000 סל"ד לערך – ושמר על ערך זה עוד מאות סל"ד. לא עוד עקומת מומנט עם שיא נקודתי, אלא מישור מומנט אדיר.
רכב כבד מוביל את הקדמה בעולם הרכב מזה עשרות בשנים. זה רק שרבים לא יודעים את זה.

העשור הזה
כיום נמצא עולם המשאיות והרכב הכבד בחזית הקדמה של כלל עולם הרכב, והדבר מתייחס להטמעת מערכות תקשורת ומידע ברכב, לאמצעי הנעה אלטרנטיביים, למערכות לנהיגה חצי-אוטונומית ולקראת אוטונומיה מלאה.

וכן, לא מדובר בדיבורים, הצעות, תכניות למתישהו או לסוף העשור. מדובר בדגמים שחלקם כבר נמכרים כעת, אחרים הנמצאים בניסויים מעשיים על-ידי לקוחות.


   
העובדה שעולם ההובלה נמצא בחזית הקדמה נובעת מכך שהפעילות שלו בצי הרכב הכללי רבה מאוד ומשפיעה מאוד על שאר משתמשי הדרך. יש לכך ביטוי במספר תחומים שאינם קשורים זה לזה כמו בטיחות או זיהום, אבל כולם נובעים מכך שמשאיות הן רכב גדול, והן נעות הרבה על הכבישים.
ועוד דבר. העובדה שמשאיות רבות נעות בקווים קבועים, או במסגרות ידועות, מאפשרת לבדוק את המערכות המוצעות ואמצעי ההנעה השונים באופן יעיל מאוד אגב שימוש בפועל של הרכב. באופן כזה, הניסוי, השימוש, הסקת המסקנות ויישום שינויים נדרשים, יכולים להיעשות באופן צמוד, ליעילות גבוהה.

תחומי פעילות
אמצעי תקשורת ומידע. מערכות לניהול הרכב בתוך צי ההובלה הן דבר הכרחי כאשר מדובר בתפעול יעיל של המערך. מערכות אלה עובדות במספר מישורים; א. חלקן מתקשר בין הרכב עצמו לבין הנהג ובהמשך מפעיל הצי. באופן כזה ניתן לשלוט באחזקה השוטפת של הרכב ולנהל אותה בצמוד ללוח העבודה שלו. בנוסף, מערכות כאלה מאפשרות ניטור של בעיות הצצות במהלך העבודה, ובאופן כזה להעניק את הטיפול היעיל ביותר אגב הפגיעה הקטנה ביותר בעבודה עצמה. אותן מערכות מאפשרות גם לנטר את אופן הנהיגה, ובהמשך לאפשר הסקת מסקנות. כך, למשל, נהיגה שאינה שומרת את סל"ד המנוע בתחום החסכני, האצות מיותרות או בלימות לא נכונות – כולן פוגעות ברכב, גם בסביבה, אפילו יכולות להוות סיכון – יחייבו את הנהג בשיפור התנהלותו בכביש.



מערכות כאלה מאפשרות גם לנהל תקשורת רציפה עם הנהג ועם משרד ההובלה לקביעת קו החלוקה היעיל ביותר, לשנות תכנית מקורית באופן המוצלח ביותר, להגיב על דרישות משתנות בגלל אופי העבודה, התנאים בדרך.

הנעה אלטרנטיבית. העולם, כידוע, נוסע לעבר הפחתה מסיבית בשימוש במנועי בעירה פנימית עד 2030, והוצאתם מהשירות עד 2040. הפתרון לכך פשוט: הנעה חשמלית. הדרך להנעה כזו, שתהיה גם יעילה, פחות פשוטה; גם בטכנולוגיה, בעיקר ביישום.

כעת, כולם יודעים, הסיפור הגדול כמקור אנרגיה לרכב חשמלי הוא בסוללות. עם הזמן הן נעשות צפופות יותר, יעילות יותר – לטווח גדול יותר, לזמן טעינה קצר יותר. סוללות כאלה, באופן יחסי למרחק שהן מאפשרות, גם קלות יותר. הסיפור הגדול הבא הן סוללות מצב מוצק (Solid State), ולמרות שיצרני מכוניות נוסעים מדברים על המחצית השנייה של העשור כתקופה בה הטכנולוגיה הזאת תבשיל, מרצדס הציגה לפני מספר חודשים אוטובוס עם סוללות כאלה.

אבל יש אפשרויות נוספות להפעלת ההנעה החשמלית, חלקן נבדק כבר כעת – במשאיות ובאוטובוסים כמובן. לדוגמא, אפשר לטעון את הסוללות תוך כדי תנועה באמצעות חיבור עילי (כמו ברכבת חשמלית), וניתן ליישם זאת לא רק באוטובוסים אלא גם במשאיות, ולאו דווקא קלות בקווי חלוקה, אלא גם בכבדות העובדות באתרי תשתית. סקניה מנסה כאלה מזה זמן.



הגביע הקדוש, כך סבורים בתעשיית הרכב, נמצא בתאי דלק. מקור האנרגיה הזה אינו מחייב טעינת סוללות, מאפשר מילוי מיכל ל-500 ק"מ באותו פרק זמן כפי שנעשה עם סולר, ומשקלו נמוך מאוד, אפילו ביחס למכלי סולר, ולרכב כבד שיש לו מגבלות משקל ידועות, זה יתרון משמעותי. תאי דלק פועלים כך שתוצר הלוואי שלהם הוא מים.

ולא שאין בעיות: מכיוון שתא דלק מבוסס על הגז מימן שצפיפותו נמוכה, הבעיה היא בהולכה יעילה שלו ובאחסונו בתחנות המילוי. ובקיצור: תשתית ענק חדשה. אבל יצרני המשאיות לא מחכים.
טויוטה-הינו ויונדאי יצאו במיזם שבו ציי רכב פועלים עם משאיות כאלה, והדבר מתבצע באירופה מזה כשנה. איווקו פועלת ליצירת רכב כזה, ואילו דיימלר-וולוו משאיות יצרו מיזם ענק שייעודו לקדם את השימוש בתאי דלק כמקור אנרגיה. החברה הזאת עוסקת במחקר ויישום לקראת ייצור.

בינתיים, גם פתרונות מהסוג הרגיל. עד אותו מעבר להנעה מבוססת מנועים חשמליים, פועלת תעשיית הרכב הכבד גם בתחומים המאפשרים יישום מיידי. דגמים מחודשים המביאים להפחתת צריכת הדקל ב-5% וגם ב-8%, הודות להפחתה שיטתית של משקל המכלולים ברכב, או שיפור היעילות האווירודינמית שלו, יוצאים לאור באופן כמעט קבוע בשנים האחרונות.

הקדמה מגיעה במשקל כבד
צילום: יצרן

ויש גם מכלולים המאפשרים שיפור בצריכת הדלק ומכאן צמצום הזיהום. למשל, התיבה האוטומטית טראקסון של ZF. תיבה זאת, שיש לה חיישני צירים ומובנה בה GPS, יכולה להעביר את המנוע לסרק במורד ארוך-אבל-מתון לחיסכון גבוה ככל שניתן בצריכה. כן, היא משלבת להילוך כשצריך. מערכות בקרת שיוט אדפטיביות עוזרות אף הן לנהיגה נכונה, וגם מקלות על הנהג, דבר שיש לו השפעה חשובה על הבטיחות. ולבטיחות של משאיות של השפעה חשובה מאוד על הבטיחות של כולם.

מערכות בטיחות ונהיגה. כבר בתחילת המאה הציגה מאן משאית עם מערכת שעקבה אחרי סטייה מנתיב והתריעה על-כך. כיום, יש במשאיות מערכות המוכרות לרבים כמו בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה, תיקון סטייה מנתיב ואף שמירה על הרכב במרכז הנתיב. אבל בגלל המבנה שלהן, יש מערכות נוספות שהן ייחודיות לרכב כזה. למשל, עבור הנהג, צד ימין הוא שטח מת, והבעיה היא שבתנועה עירונית, כאשר הוא פונה ימינה, רוכבי אופניים והולכי רגל נדחפים בין הרכב לבין המדרכה מבלי שיש לו מושג על כך. כיום מוצעות מערכות אקטיביות העוקבות אחר מצבים כאלה, ובולמות את הרכב כשצריך. בעיה נוספת נוצרת מתוך תא הנהג. לאחר שעות נהיגה ועבודה רבות, ולמרות שיש מגבלה על השעות, הנהג יכול להיות לא במיטבו, אפילו לנמנם. מערכות העוקבות אחריו, מתריעות ובהמשך מביאות את הרכב להאטה ועד לעצירה מוחלטת, מוצעות כבר כיום. גרסה ייעודית של בקרת שיוט לרכב כבד היא כזאת המאפשרת נסיעה במורד כאשר הרכב עמוס אגב שמירה על מהירות קבועה; מערכת כזאת מפעילה בלימה משנית, בלימה ראשית ואף משלבת הילוכים באופן עצמאי.



שילוב כל המערכות והיכולות שלהן יכול להוות בסיס לנהיגה אוטונומית. מאן, למשל, סיימה ניסוי בו ראש-גורר התנייד עם מכולה במסוף כזה בנמל המבורג, החל מכניסה, דרך פריקה ועד ליציאה, באופן אוטונומי.

בינתיים, גם דברים קטנים יותר. כיום מציעות שתי יצרניות משאיות, מרצדס ודאף, מצלמות-צד בחוץ וצגים בפנים המחליפים את המראות הרגילות; ראשי גורר המיועדים לעבודות קו ארוכות, מצוידים במערכות מיזוג עצמאיות, כאלה המאפשרות הפעלתן בלילה בלי לרוקן את המצבר; גם בתחומים הממש ותיקים כמו חלקים של מכלולי הנעה, נעשים שיפורים גדולים – לביצועים טובים יותר, למשך זמן ארוך יותר, עם אחזקה יעילה יותר ובמשקל מופחת. כך הדבר בסרנים ובטבורים, במנועים ובתיבות הילוכים.

סיכום זמני לקראת המשך
עולם המשאיות והרכב הכבד מביא עמו קדמה טכנולוגית רבה בכל התחומים היוצרים אותו, והוא נמצא בחזית עולם הרכב של היום, מוביל בתחומים מסוימים את התעשייה. בכל זאת, זה התפקיד שלו, להוביל.

חושבים להיכנס לעולם הרכב הכבד? לפרטים על מסלול הכשרה בחניכות לחצו כאן

הקדמה מגיעה במשקל כבד
צילום: יצרן