קניית רכב יד שנייה היא מהלך כלכלי יעיל  וחכם. העניין הוא ששוק המשומשות יכול להיות נורא מבלבל - אינספור דגמים, גרסאות, רמות גימור בטווח תקציבים רחב. גם לאחר שהצלחתם לעשות סדר ובחרתם את הרכב "שלכם" נדרש לבדוק את ה"סיפור" האישי שלו - נתוניו הטכניים, מצבו המכני, היכן וכיצד טופל ועוד. מה עושים? הנה לכם מדריך קצר עם 7 פעולות שחייבים לעשות לפני שרוכשים רכב יד שנייה.

1. השאלות החשובות
התחילו מלשאול את המוכר כמה שאלות חשובות הנוגעות למצבו המכני של הרכב הספציפי אותו אתם שוקלים לקנות. מה מצבו המכני? האם עבר טיפולים או החלפת חלקים ובמידה וכן מה הסיבה? היכן טופל ובאיזו תדירות? מה הקילומטראז'? באותה הזדמנות בדקו כמה בעלויות עבר וחשוב מכך: שאלו את המוכר אם הרכב עבר תאונה.

7 פעולות שחייבים לעשות לפני שקונים רכב יד שנייה
צילום: יצרן

2. ספר הטיפולים
בקשו מהמוכר את ספר הטיפולים של הרכב ועברו עליו בדקדקנות. ספר הטיפולים אמור להכיל את היסטוריית הטיפולים המלאה של הרכב - מתי הרכב עבר כל טיפול, מה הוחלף והיכן טופל. חשוב להבדיל בין הצעת מחיר של המוסך לטופס חתום על ידיו לאחר טיפול שבוצע בפועל. חפשו תיעוד לתיקונים או חלפים שאינם במסגרת שגרת הטיפולים. באותה הזדמנות בדקו את ספר הרכב והשוו בין דרישות היצרן למה שבוצע בפועל, כמו כן בדקו האם נדרשות בקרוב ביצוע פעולות תחזוקה יקרות ומורכבות יותר לפי דרישות היצרן.

3. הרכב משועבד?
לפני שאתם ממשיכים בדקו האם הרכב משועבד או ממושכן. לרוב, כאשר מדובר על עסקת מימון לרכב חדש, ישנו שעבוד על הרכב ואין מה להיבהל - אך חשוב לוודא הסרת השעבוד לפני העברת הבעלות. איך בודקים? באינטרנט באתר משרד הרישוי, האתר הממשלתי, רשם המשכונות ואפילו בסניפי הדואר.

4. נסיעת מבחן
אנו ממליצים על נסיעת מבחן לפני קניית כל רכב, חדש או משומש. בשני המקרים הנסיעה הזו חשובה עבור הנהג והנוסעים שצריכים לחוות נסיעה ברכב כדי לדעת אם הוא מתאים להם. בקניית רכב יד שנייה הנסיעה חשובה עוד יותר - זו הזדמנות מצוינת לבדוק באופן ראשוני תקינות של מערכות שונות. שימו לב לרעשים משונים, שהעברות ההילוכים תקינות ללא מכות או חבטות חריגות, תקינות תפעולה ההגה (משקל, רעשים, נקישות), תפעול מערך הבלימה (תחושת דוושה ובלימה בפועל) ועוד. הסתכלו במראה וחפשו עשן שחור שיכול להעיד על תקלה. ברכב ידני העבירו הילוכים מהר מהרגיל וחפשו חריקות או תקיעות של הידית. בדקו את תקינות שאר המערכות: מגבים, איתותים, תאורה, מיזוג, חימום, חלונות חשמל, נעילה מרכזית ועוד.

7 פעולות שחייבים לעשות לפני שקונים רכב יד שנייה
צילום: שוקה כהן

5. לפתוח מכסה מנוע בבקשה
גם אם אתם לא מכונאי רכב מדופלמים אתם בהחלט יכולים לפתוח את מכסה המנוע וללמוד כמה דברים על הרכב שלפניכם. בדקו את מדיד השמן (כאשר הרכב קר ומונח במישור): האם מפלס השמן תקין? בנוסף בחנו את צבעו. במידה והוא שחור ובעל ריח שרוף שאלו שוב מתי בוצע טיפול אחרון וקחו בחשבון שכנראה יש להחליפו בקרוב. נסו למצוא בועות או משקעים לבנים - זה עלול להעיד על המצאות מים בשמן, דבר העשוי לרמז על ראש מנוע תקול. באותה הזדמנות תוכלו להציץ על מפלס נוזל הקירור, בדקו את תאריך הייצור של המצבר (לרוב מצבר בן 3 כבר מתקרב לסוף חייו). השוו בין מספר המנוע למספר המנוע המופיע ברישיון.

6. קחו את הרכב לבדיקה במכון
הבדיקות שביצעתם עד כה חשובות ומצוינות, אך כעת הגיע הזמן לקחת אותו למכון בדיקה מוסמך או למוסך. אפשר גם לשניהם. קחו את הרכב למכון/מוסך שאתם מכירים וסומכים עליו - אל תתפתו לפנות למוסך/מכון שהמוכר ממליץ עליו. לפני כן החתימו את המוכר שבמידה ומתגלה כל תקלה או פגיעת שלדה שלא הצהיר עליה הוא ישא בעלות הבדיקה. 

7 פעולות שחייבים לעשות לפני שקונים רכב יד שנייה
צילום: קומפיוטסט

7. העברת בעלות
בשעה טובה, הגיע הזמן להעביר בעלות. חשוב! לא להעביר תשלום (ובוודאי לא את כל הסכום) לפני העברת הבעלות על הרכב. יש לוודא כי הרישיון המוצג הוא זה שהוצג לכם בעבר. בצעו השוואה נוספת של מספר הרכב, מספר השלדה ומספר המנוע המופיעים ברישיון. לאחר שביררתם את אלה ניתן לבצע את ההעברה בסניפי הדואר או באתר הממשלתי.

7 פעולות שחייבים לעשות לפני שקונים רכב יד שנייה
צילום: יח"צ