דגמי פנאי – Recreational Vehicle; ומכאן גם שמו של הדגם הראשון מ-1994, RAV4 של טויוטה, וגם השני, C-RV של הונדה מאוחר יותר באותה שנה – הנקראים גם SUV בארה"ב (מושג הכולל שם גם דגמי שטח), קרוסאובר באירופה, היו לפופולריים יותר ויותר במהלך העשור הקודם. דגמים אלה מבוססים על אותה רצפה המשרתת גם מכוניות נוסעים, והם מאופיינים במרווח גחון ומבנה גבוהים יותר; לחלקם גם אופציה להנעה כפולה. 

עשרות רבות מאוד של דגמים הופיעו ואז נוספו עליהם דגמים נוספים, ויצרנים לא מעטים מציעים שניים וגם שלושה דגמים בקטגוריה אחת, גם בשתי קטגוריות. 

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: עמית אגרונוב

מעבר להופעה המרשימה יותר שיש לרכב כזה, לחיבור (שעבד יותר פעם) לרכב שטח אמיתי, לדגמים אלה יש מספר יתרונות על מכוניות נוסעים רגילות הנובעים מהמבנה שלהם: הכניסה והיציאה נוחות בהם הרבה יותר;  מרחב הפנים נרחב משמעותית; תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת מעניקה שדה ראייה גדול ומכאן סוג של נינוחות; הם מאפשרים למשפחה לטייל מעבר לכביש בשבילים למיניהם – ומכאן הכינוי רכב פנאי – מרחיבים באופן משמעותי את מעטפת השימושיות של המכונית.

המחיר על כל אלה ביחס למכונית נוסעים רגילה היה גבוה יותר עד לפני מספר שנים – הן זה המופיע בתג המחיר עצמו, הן בצריכת הדלק, וגם נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית לא התעלו, בייחוד בדגמים קטנים יחסית. עם זאת היכולות שלבם בתחומים אלה השתפרו מאוד. 

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: תומר פדר

המחיר עדיין גבוה ביחס לאותם דגמי נוסעים שרכבי הפנאי חולקים עמם אותה רצפה, בפער של 20-25 אחוזים. כאן יצוין כי מספר דגמים מוצעים במחירים נמוכים יותר יחסית. 

כלומר, אופני הרכישה כאן חשובים אף יותר כאן. 

אז איך קונים?
יבואן, רכב חדש אופציית הרכישה מסוכנויות יבואן הרכב היא הדרך המקובלת לקניית רכב חדש, יקרה מאחרות, אך בהיצע גם רמות גימור גבוהות שלא תמיד מוצאות דרכן לאפיקי שיווק אחרים. בנוסף, יבואנים, במקרים רבים, עורכים ימי מכירות במהלך השנה, מה שמאפשר לרכוש דגם נתון במחיר מוזל ובתנאים משופרים. 

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: מערכת אוטו

חברת ליסינג, רכב חדש. במסלול של ליסינג פרטי, בפועל הלוואה לשלוש שנים, משולמת מקדמה של כמה אלפי שקלים; ככל שסכום המקדמה גבוה יותר, כך התשלומים החודשיים יהיו נמוכים יותר, ולהפך. יתרת התשלום תתבצע ב-36 תשלומים חודשיים שווים של כמה מאות שקלים בחודש, כתלות במקדמה. בתום התקופה ניתן להחזיר את הרכב ולהתקדם לעסקת ליסינג חדשה, או לחלופין לקנות את הרכב בכ-15% פחות מהמחיר המופיע במחירון של רכב משומש.

רוצים ראש שקט לגמרי? ניתן לשדרג לחבילת 'פרמיום' בתוספת חודשית לא גבוהה ולקבל בתמורה חבילת טיפולים ומבחני רישוי (טסטים).

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: רונן טופלברג

חברת ליסינג, 0 ק"מ, רכב חדש דרך נוספת לרכישת רכב חדש הינה באמצעות מסלולי "0 ק"מ" המוצעים על-ידי חברות ליסינג למיניהן. רכבי "0 ק"מ" הם חדשים לגמרי, זולים מרכב חדש המסופק ישירות על-ידי היבואן, הם זוכים למלוא האחריות – אך הרוכש הוא "יד שנייה", מכיוון שהרכב נמכר כאשר הוא רשום כבר על-שם החברה המשווקת אותו. לרוב, ההיצע כולל את רמת הגימור הנמוכה יותר. פער המחיר בין המחיר לצרכן אצל היבואן ובין זה ב-"0 ק"מ", נע בין 8 ל-15%. מכיוון שהרכב יירשם כיד שנייה, כאשר יוצע למכירה, גם מחירו יהיה נמוך יותר. בפועל, דרך זו משתלמת בעיקר לאנשים שמחזיקים רכבים לתקופות ארוכות יחסית, לרוב כ-4 שנים וצפונה.

ליסינג, רכב משומש. בחברות הליסינג ניתן למצוא מגוון רכבים בני 3-4 שנים, עם כ-80,000-100,000 ק"מ, היסטוריית טיפולים מלאה, במסלולי תשלום נוחים הכוללים גם אחריות לשנה לפחות.

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: יואל פלרמן

שיטות מימון, כל המוכרים הממוסדים. כיום ישנם מספר רב של מסלולי מימון מגוונים, אשר מאפשרים לרכוש רכב פנאי חדש גם מבלי לשבור חסכונות. במסלולים הרגילים התשלום החודשי מורכב מחלקה היחסי של קרן ההלוואה ומריבית. קיימת גם אופציה נוספת למעוניינים להקטין את ההחזר החודשי, 'הלוואת בלון', בה מוחזרת כל הקרן בסוף תקופת ההלוואה, ובכל חודש משולם רק החלק היחסי של הריבית. הלוואת בלון מומלצת בעיקר לאלה שיקבלו סכום כסף בתקופה קרובה מאוד לסיום ההלוואה, כמו קרן השתלמות.

כך לדוגמא עבור יונדאי טוסון חדש תשלמו בלובינסקי טרייד מקדמה של 15,000 שקלים, תשלום חודשי של 1900 שקלים, ויתרה בסך כמה עשרות אלפי שקלים בתום התקופה. אופציות נוספות הן לפרוס את יתרת התשלום בסוף התקופה על פני 36 חודשים נוספים או להחזיר את הרכב ולהתקדם לעסקה חדשה באותו תשלום חודשי קבוע.

כיצד תממנו SUV חדש או משומש? - המדריך המלא
צילום: בני דויטש

מה עושים עם הרכב הישן?
החלטתם לרכוש רכב פנאי חדש או משומש? מזל טוב, עכשיו רק נשאר למכור את הרכב הישן. אם אתם לא רוצים להתעסק בתהליך המורכב והמעייף שנקרא "מכירת רכב בישראל", תוכלו תמיד לבצע עסקת טרייד אין על הרכב הישן שלכם ובכך להישאר עם רכבכם עד קבלת הרכב החדש וכן לחסוך זמן יקר הכרוך בהליך המכירה. המחיר שתקבלו עבור רכבכם הישן יהיה לרוב נמוך מהמחיר שתקבלו עליו בשוק הפרטי, אך עבור לא מעט אנשים הנוחות והזמן שנחסך שווים את הפער.