המערך המבצעי של חברת פוינטר, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכם את תשעת החודשים של שנת 2021 בגניבות רכב. בשל סודיות מסחרית החברה אינה פרסמת את מספרי הגניבות, אלא רק את השינוי היחסי אצל לקוחות החברה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
 
מהנתונים שפרסה החברה עולה כי שעות הגניבה הפופולאריות במרבית אזורי הארץ הן בשעות הלילה, בין22:00-05:00 . באזור תל אביב, לעומת זאת, השעות המועדפות על הגנבים הן דווקא שעות הערב. מנתוני סך ניסיונות הגניבה עולה כי נמשכת מגמת העלייה בגניבות כלים דו גלגליים.
 
שיטות הגניבה
מהנתונים שפרסמה החברה עולה כי השיטה הפופולרית ביותר היא עדיין "שכפול מפתח" תוך כדי התחברות לשקע OBD של הרכב עם כ-44% מסך ניסיונות הגניבה. נתון זה מהווה עלייה קלה לעומת הנתונים שפורסמו בסוף הרבעון הראשון של השנה (42%).

מתוחכמים מתמיד: 78% מניסיונות גניבת הרכב מבוצעים בשילוב משבשי סלולר
צילום: פוינטר

"תקיפה אלימה" (החלפת מחשב הרכב) הייתה הבאה בתור עם 36% מסך ניסיונות הגניבה. גם כאן מסתמנת עלייה קלה נוספת (2%+) לעומת הנתונים שפורסמו בסוף הרבעון הראשון של 2021, שנחתם בעצמו בעליה חדה ביחס לתקופה המקבילה ב-2020 (28%+) לכדי גידול של 50% תוך שנתיים.

כ-8% מניסיונות הגניבה בוצעו על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתח וקוד לרכב באופן חוקי, וניצל זאת לרעה. בשונה משנת 2020 (תחילת משבר הקורונה) חלה ירידה דרמטית בשיטה זו (כ-57% פחות). ייתכן כי תקופות השיא של הקורונה הובילה בעלי רכבים רבים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב וביום גניבת הרכב שלהם, במטרה להונות את חברת הביטוח ולקבל פיצויים לצד תמורה נוספת מגנבי הרכב.

מתוחכמים מתמיד: 78% מניסיונות גניבת הרכב מבוצעים בשילוב משבשי סלולר
צילום: פוינטר

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל) הייתה אחראית ל-10% מניסיונות הגניבה בתקופה שנבדקה. נתון המהווה גידול של 66% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שוד וגניבת רכב מונע היו 2% מסך הגניבות, ירידה של 1% לעומת הנתונים מסוף הרבעון הראשון של השנה.

בנוסף בפוינטר מספרים ש- 78% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות המוזכרות. גידול של 11% ביחס לשנת 2020, המעיד על התחזקותן הנוספת של כנופיות גניבת הרכב המאורגנות. אותו משבש סלולרי הוא למעשה מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על קליטה סלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסוים מסביבו. המכשיר זה אמנם לא מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.

מתוחכמים מתמיד: 78% מניסיונות גניבת הרכב מבוצעים בשילוב משבשי סלולר
צילום: פוינטר

הסגמנטים והאזורים הפופולריים
הפופולאריות העצומה של רכבי פנאי לא נעלמה מעיניהם של כנופיות גניבות הרכבים. בהתאם, רכבים אלו מבוקשים במיוחד על-ידם, ומהווים 40% מסך הגניבות. נתון זה מצביע על עלייה של 5% ביחס סוף הרבעון האחרון של השנה, 15% ביחס לנתוני 2020.

רכבים המוגדרים "פרטיים" מהווים 21% מניסיונות הגניבה, ואחריהם מדורגים הרכבים המסחריים המהווים 21% מסך ניסיונות הגניבה. הבאים בתור הם הכלים הדו-גלגליים (11%), משאיות (11%), כלי צמ"ה (2%) ורכבים וכלים נוספים שאינם נופלים תחת ההגדרות האמורות (1%).

מבחינת אזורים, אזור השרון ממשיך להיות האזור המועדף על גנבי הרכב, ואף מציג עלייה קלה של 2% לעומת השנה שעברה; 37% מכלל גניבות הרכב התרחשו באזור זה, שידוע מזה שנים כמועד לפורענות. גרים באזור המרכז? גם כאן המצב לא מזהיר, עם 24% מהגניבות. מבין 39% האחוזים הנותרים, 17% מהגניבות התרחשו באזור הדרום; 10% בשפלה; 8% באזור ירושלים; 4% בצפון.

מתוחכמים מתמיד: 78% מניסיונות גניבת הרכב מבוצעים בשילוב משבשי סלולר
צילום: פוינטר