מותג היוקרה לקסוס השיק כבר ב-1997 את RX, דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV) שבמובנים מסוימים היה חלוץ בברנז'ה המאוד צעירה אז (שנוסדה על-ידי טויוטה ב-1994). אלא שהיו צריכות לעבור עוד 17 שנים עד שלקסוס יציג רכב פנאי קומפקטי (C-SUV). הקליינטים הראשונים היו אמריקאים שאוהבים אותם גדולים יותר, ואילו אירופאים, המעדיפים את הרכב שלהם יותר קטן, הצטרפו לחגיגה מאוחר יותר.

זהו דגם מצליח ביותר, באירופה הוא הרכב הנמכר ביותר של לקסוס, ומאז שהושק נמכרו ממנו מיליון יחידות. בישראל היה לקסוס NX, גם בשנת הדגם האחרונה שלו, לאחר הנמכרים בין דגמי הפנאי הקומפקטיים של מותגי יוקרה. כאשר הוצג ב-2014, היה דגם ראשון שהביא את בשורת העיצוב החדש של לקסוס – בוטה, נוכח, עם קווים נועזים ובהובלת שבכת ענק בעיצוב "שעון חול" – מחליף את זה השמרני.  

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

עיצוב ייחודי זה, ביטוי מעשי לקריאתו של נשיא טויוטה, אקיו טויודה, "לא עוד מכוניות משעממות", פנה לסוגי קהל שונים. אלה – בין אם הם גברים או נשים, צעירים או מבוגרים – אהבו אותו. 

השינוי הגדול (א')
הדור השני של NX הוכרז ביוני השנה – שבע שנים (וחודשיים) לאחר הראשון, כך שללקסוס היה הרבה מה לחדש ולעדכן, וזה מה שעשתה. הדגם החדש מבוסס על הרצפה המודולרית העדכנית של טויוטה, TNGA, כאן בגרסת GA-K, וחולק אותה בין השאר עם ראב4; בסיס הגלגלים זהה ועומד על 269 ס"מ, ארוך ב-3 ס"מ מאשר זה של הדור הראשון. הדגם החדש ארוך ורחב מקודמו ב-2 ס"מ, ל-466 ול-185.5 ס"מ, ובעיקר גבוה ממנו ב-5 ס"מ, ל-164 ס"מ.

לרצפה זו, בין השאר, יכולת להוסיף על ההנעה ההיברידית, כפי שהיה בדגם הראשון, גם כזאת היברידית-נטענת (כמו בראב-4), להספק מכובד מאוד של 309 כ"ס, הנעה כפולה וגם טווח חשמלי של 70 ק"מ.

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

בכל הקשור לעיצוב, ההבדל אינו גדול – אבל קיים. ההופעה הכוללת דומה לזו של הדגם הראשון, אבל הפרופורציות שונות, והכיוון בוגר וחסון יותר, ועם זאת – גריל "שעון החול" המרשים גדל עוד יותר, ונוספו פסי תאורת יום ביחידות התאורה הראשיות. שינוי משמעותי יותר נוגע לחלק האחורי היפיפה, עם הוספת פס לד ארוך לרוחב המרכב וזה מחבר את יחידות התאורה, כמו ב-UX, והלוגו הוחלף בכיתוב LEXUS.

מפרט הבטיחות הועשר, וכולל כעת את מערך הבטיחות החדש של לקסוס הנקרא Safety System Plus 3.0. זה מאופיין בשיפור יכולות השמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה עצמה גם לתנאי הדרך, זיהוי תנועה חוצה בצמתים עם בלימה אוטונומית ועוד. כמו כן, הדלתות ב-NX נפתחות כעת באמצעות כפתור נעים למגע (בדומה לטסלה) – וזה מונע את פתיחתן כאשר הרכב מזהה תנועה לקראת הרכב, גם של אופניים. המערכת דורשת הסתגלות קלה, אך לאחר מכן קשה לחזור לידית פיזית. 

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

השינוי הגדול (ב')
בשורה של ממש מוצאת ביטוי בעיצוב סביבת הנהג ובמבנה שלה. זו ראשונה מסוגה בלקסוס, מכונה "טאדזונה" (Tadzuna), והיא אמנות השליטה של הרוכב בסוס באמצעות המושכות. העיצוב העכשווי נקי ומזמין יותר, ובמרכז מולטימדיה עם מסך "14, מהגדולים מסוגו, זה "צף" במרכז הקונסולה, ופונה מעט לכיוון הנהג. המסך מופעל במגע והוא מהיר מאוד, ולפי לקסוס יותר מפי שלושה ביחס לקודמו, והרזולוציה שלו מעולה.

התפעול קל ונוח, התפריטים בעברית, ובסמוך למסך המגע כפתורים פיזיים המשתלבים בתחתית הצג בצורה מקורית להפעלת המזגן וגם חוגה לעוצמת השמע. לקסוס מציעה גם מסך קטן יותר, וטוב עשה היבואן שהחליט לא להביאו לארץ. המולטימדיה החדשה כוללת קישוריות אלחוטית לאפל קאר פליי, חיבור חוטי לאנדרואיד אוטו; בהחלט שיפור עצום ביחס למערכת הקודמת.

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

ברמת הגימור הגבוהה, הנקראת 'טאקומי', מערכת אודיו של מרק לווינסון, הכוללת טכנולוגיה חדשה הנקראת 'פיורפליי', ומספקת חווית שמע "תלת-ממדית"; לטעמי, מערכת השמע בלקסוס היא מהאיכותיות שיש בשוק, וב-NX היא נשמעת נהדר. עוד ברמת הגימור הגבוהה: תצוגה עילית שניתן להקרין בה מסכי מידע שונים, גם לפי פעולות הנעשות על-ידי הנהג. כך, למשל, כאשר משנים את עוצמת השמע, תצוגה על-כך מופיעה בחלון, ויחד עם כפתורי השליטה החדשים בהגה, זה נוח מאוד.

המושבים מעט צרים אך נוחים לישיבה, ותנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת. איכות החומרים מוקפדת כאשר חומרים רכים וקשיחים משתלבים לאורך התא. מתחת למסך ישנה מגירה נשלפת לטעינה אלחוטית לטלפון המאפשרת להעלים אותו מהעין. בין המושבים נמצא תא אחסון גדול ופונקציונלי.

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

מאחור מעט מרווח יותר מאשר בדגם הקודם, המושב עצמו נוח יותר, אך לנוסע במרכז יהיה עדיין צפוף. נפח תא המטען, 500 ליטרים, לא נפגע בגרסת PHEV, וכעת התפעול החשמלי שלו מהיר יותר. 

מסביב לאי
לקסוס NX החדש מוצע כקודמו גם עם מנועי בנזין בלבד, אך לארץ יגיעו רק הגרסאות ההיברידיות. בחדשה שבהן, 450h+, מערכת היברידית-נטענת – לתפוקה משולבת של 309 כ"ס ו-53 קג"מ. המנוע הוא בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר 4 צילינדרים, התיבה רציפה, ולמנוע החשמלי הקדמי נוסף גם אחורי, גם ליצירת הנעה כפולה. משך ההאצה של הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.3 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. לגרסה זו סוללה של 18.1 קוט"ש וטווח הנסיעה החשמלי המוצהר הוא 70 ק"מ.

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

הביצועים, כאשר המנועים החשמליים בפעולה, טובים מאוד, התאוצה בהחלט ראויה ופעולת מערך הכוח חלקה. אבל ההפתעה הגדולה הייתה עם הנסיעה במצב חשמלי בלבד. אכן, הצלחנו להגיע לטווח המוצהר של 70 ק"מ, וזה דבר שלא קורה בדרך כלל. טווח זה גדול בהרבה מאשר השימוש הממוצע היום-יומי ברכב, העומד על 45-50 ק"מ, והוא גדול בפועל ב-20 ק"מ מדגמים מתחרים רבים – וזה כבר יתרון מעניין. חלק מאותו טווח מכובד הושג לאחר שהצלחתי במהלך הנהיגה ל"הרוויח" עוד מספר קילומטרים של נסיעה חשמלית מלאה הודות לטעינה רגנרטיבית בירידות.

כאשר הסוללה מתרוקנת או כאשר נדרש כוח נוסף, מנוע הבנזין 2.5 ליטר, המוכר מדגמים מודרניים של טויוטה, נכנס לפעולה בצורה חלקה, ובשיוט המערכת שקטה. עם זאת, התיבה הרציפה, הממקמת בעומס את המנוע בסל"ד גבוה, מביאה לכך שהוא נשמע בכל לחיצה עמוקה על המצערת, ופעולתה מתווספת לכך. 

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

עם זאת, ה-NX לא מעודד את הנהג לנהיגה דינמית בכבישים מפותלים. הוא כאמור מאפשר לשמר קצב מהיר, מרכז כובד נמוך יותר (בגלל הסוללות) ושלדה ומרכב מוקשחים מאפשרים לו לפנות באופן בטוח. אבל כיול מעט רך למתלים והגה רך שאינו מדויק יוצרים תחושה שעדיף להתנהל איתו בניחותא. 

בחלק השני של היום נהגנו ב-350h ההיברידית, שיש לה הספק משולב של 244 כ"ס ומוצעת בהנעה קדמית או כפולה. שילוב המנועים עובד טוב רוב הזמן ומאפשר להגיע לביצועים טובים – משך התאוצה מ-01 ל-100 קמ"ש הוא 7.7 שניות – אך גם אלה מושגים במחיר של רעשי מנוע/תמסורת בולטים. 

צריכת הדלק בשתי הגרסאות, כך לפי מחשב הדרך, טובה מאוד, ובגרסה ההיברידית, הודות לטווח החשמלי מכובדת ביותר. צריכת הדלק בפועל תיבדק במהלך המבחן המלא שנערוך לרכב כאן בישראל.

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס

למתלים כאמור כיול רך, אך לצמיגים, במידה של  235/5-0-20 דופן מעט צנומה. נוחות הנסיעה הייתה טובה מאוד, ו-NX התמודד עם שיבושי הכביש היטב ובכל המהירויות. גם בעניין זה, התייחסות מפורטת תמתין למבחן שייערך על האספלט המקומי. רעשי הרוח מטופלים היטב, רחש הצמיגים נשמע מעט בתא הנוסעים, ורק פעולת יחידת הכוח נשמעת באופן בוטה תחת עומס.

שיפורים בכל החזיתות
לקסוס NX החדש ישווק בישראל החל מסוף השנה, ומסירות ראשונות יהיו בתחילת 2022. הדור השני של דגם הפנאי הזה יפהפה, אפילו יותר מקודמו, והוא איכותי ונעים. בזכות הרצפה החדשה, ל-NX גם גרסה היברידית-נטענת המציעה ביצועים מצוינים וטווח נסיעה חשמלי רב, וייתכן שהיא הטובה בקטגוריה. NX החדש מיישר קו עם המתחרים שלו בהנדסת האנוש והמולטימדיה, מוסיף אבזור ומעשיר את מפרט הבטיחות.

בהנחה שהיבואן ימשיך לתמחר אותו באופן תחרותי, בדומה ל-NX הפורש, יש להניח שההצלחה שלו בישראל תהיה רבה. 

*פורסם ב-11.10.21 (נוסף וידאו)

לקסוס NX - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: לקסוס