אמנם, זה נראה כאילו הם תמיד היו כאן, אך מותגי הקטנועים הטייוואנים עשו את דרכם ארצה לראשונה רק בתחילת שנות ה-2,000. רוכבים ותיקים יכולים לספר על קטנועי 50 סמ״ק ולאחר מכן 125 סמ״ק, זולים ואמינים מתוצרת קימקו וסאן יאנג שהציפו את רחובות הערים הגדולות בישראל.

כמובן שהיה מדובר במהפכה של ממש בכל הקשור לפתרונות תחבורה עירוניים. מאז ועד היום עברו שני עשורים, בהם היצרניות מטייוואן התבגרו והתפתחו. השוק הישראלי גם הוא עבר כמה גלגולים בזמן הזה. בתחילת הדרך, קימקו וסאן יאנג, כל אחת בדרכה, שמו דגש על כלים יעילים וזולים כאמור, כאשר המראה היה פרט ששמור רק לרוכבי אופנועים יקרים ומשוכללים. בשנים האחרונות מגמה זו התהפכה לחלוטין. היצרניות מטייוואן התבגרו ושיפרו את המחקר והפיתוח שלהן וכך הן והחלו לייצר כלים מתקדמים יותר טכנולוגית, בנפחים גדולים יותר. מלבד זאת, הן עברו שדרוג משמעותי גם ברמת עיצוב המוצר, שהוביל  לעיצובים מודרניים, ספורטיביים ונחשקים.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

היסטורית דגם
הדאון טאון נחת בארץ הקודש לראשונה בשנת 2009, בצמד גרסאות נפח 125 ו-300 סמ״ק, אליהן הצטרפה כעבור שנה גרסה נוספת בנפח 200 סמ״ק. משפחת הדאון טאון הציעה קטנועי מקסי-מנהלים גדולים ונוחים. הדאון טאון התאפיין במושב רחב, משקף גבוה, נפח אחסון רב מתחת למושב ונוחות רכיבה. אחד הדברים הבולטים במיוחד ברכיבה עליו הייתה הבליטה בקצה הקדמי של המושב. בליטה זו מצד אחד אפשרה הכנסה של קסדה מלאה נוספת מתחת למושב ומצד שני יצרה מעין עריסה לישבן, שגרמה לישיבה בתנוחה קבועה מבלי יכולת לזוז הרבה. היו רוכבים שאהבו את זה, ברמה האישית פחות התחברתי. בשנת 2014 קיבל הדגם תוספת ABS חשובה, רגע לפני שהדגם השתנה לחלוטין.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

בשנת 2015 קרה המהפך הגדול של הדאון טאון. צוות הפיתוח בטייוואן החליט שהגיע הזמן להפוך את הברווזון המכוער לברבור וכן הוא הפך מקטנוע מנהלים גמלוני ובואו נודה על האמת, די מכוער, לקטנוע מנהלים ספורטיבי (לפחות במראה), חתיך שיתחרה בדגמים המובילים של הקטגוריה: ג׳וימקס 300 של סאן יאנג ופורצה 300 של הונדה. הדאון טאון החדש הציג עיצוב שאי אפשר להישאר אדישים אליו.

עבור השוק הישראלי הייתה זו נוסחה מנצחת, שילוב של נוחות וביצועים, באריזה יפה ומודרנית ובמחיר תחרותי. הדאון טאון 350i היה כל כך מוצלח כאן, עד כדי כך שבשנת 2019 קימקו שיבחו את היבואנית המקומית ׳עופר אבניר׳ על שיא מכירות לדגם באסיה, בתקופה שבין ינואר 2018 לאוגוסט 2109 (כ-1,200 יחידות).

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

הטוב הפך לטוב יותר
הדאון טאון 350i בגרסתו החדשה הציג שדרוג לא רק ברמת העיצוב. נפח המנוע גדל ל-320 סמ״ק, ההספק עלה ל-30 כ״ס והוא הגיע עם מערכת ABS כסטנדרט. לצד אלו בוצע גם שיפור בווריאטור שהיה מצויין גם בדגם הקודם. שינויים אלה הובילו לתחושת גמישות טובה יותר לאורך קשת הסל״ד, כבר בתחילת הרכיבה. סחיטצ המצערת ביציאה מהמקום מתאפיינת בתחושה ליניארית שנבנית עד למהירות השיוט, סביב 120 קמ״ש. המתלים רוככו על מנת להתמודד טוב יותר עם מהמורות בכביש.
מבחינת אבזור, נפח האחסון הרב מתחת למושב נשמר, אליו אפשר להכניס בלי בעיה שתי קסדות מלאות ועוד קצת. הבליטה שהייתה בקדמת המושב רוככה וכעת הפכה להיות נסבלת ולא מעיקה על אזור החלציים. מלפנים יש שני תאים ללא נעילה, כאשר בשמאלי מביניהם יש שקע 12v עם מתאם USB לטעינה נוחה של הסמארטפון. לוח השעונים דווקא לא עבר שדרוג ונותר מעט מיושן, עם שני שעונים אנאלוגיים בצדדים להצגת מד המהירות ושעון סל״ד ומסך דיגיטלי באמצע להצגת נתונים נוספים כמו חום המנוע, מד הדלק, שעון ועוד.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

במתיחת הפנים האחרונה של הדגם הוא קיבל תוספת קטנה אבל משמעותית בדמות בקרת אחיזה, או בקיצור TCS. מערכת זו תוכננה על מנת להתמודד עם מצבים שבהם אחד מהגלגלים נכנס למצב של איבוד האחיזה. החיישנים של המערכת מזהים סיבוב מהיר מדי של אחד מהגלגלים ושולחים אות למחשב המרכזי לעצור את אספקת הדלק למנוע, ללא התחשבות במצב המצערת. כך, גם אם הרוכב לא מיומן מספיק ולא זיהה שנכנס למצב של איבוד אחיזה, המערכת מפצה על כך והוא יכול להמשיך לרכוב בבטחה. צמד המערכות הללו - ABS למעילת נעילת הגלגלים ו-TCS למניעת החלקה הפכו להיות סטנדרט באופנועים חדשים ובשנים האחרונות גם בקטנועים בנפח הביניים ואפילו בקטנועים קטנים. כבר הוכח פעמים רבות שמערכות אלו מצילות חיים.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

גדול, חזק ויפה
הדאון טאון 350 לא מתאים לרוכבים שמחפשים כלי רכב עירוני קטן לרכיבות קצרות. הוא כן מתאים לרוכבים שמחפשים פתרון כדי להגיע מהפריפריה אל תוך הכרך הסואן, במרחקים של 40-50 ק״מ ואפילו יותר. גם אלו שירצו לגמוע מרחקים על גבי הדאון טאון ולטייל לארכה ולרחבה של ארצנו, ימצאו פרטנר טוב ומפרגן.

לעומת המראה שעבר חידוד וקיבל קווים ספורטיביים ומודרניים, המתלים עברו ריכוך לעומת הדגם הקודם, מה שהופך את ההתנהגות בדגם הנוכחי לפחות ספורטיבי. זו לא נקודה לשלילה - להיפך. ריכוך זה של המתלים הפך את הדאון טאון ל״מגהץ״ מהמורות ושדרג את הנוחות הכללית שלו ברכיבות העירוניות. גם הדרכים העקלקלות של דרום תל אביב לא יגרמו לרוכב לאי-נוחות על גבי המושב.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

שינויי כיוון והטיות יתבצעו כאן בקלילות, למרות ריכוך המתלים יכולת זו לא נפגעה. לעומת זאת, לא כדאי לאתגר את המתלים בניסיון לבצע הטיות חריפות תחת בלימה. פעולה כזו תגרום לחוסר יציבות מיותר שיכול להוביל רוכב לא מנוסה לאיבוד שליטה ואף להחלקה במקרה הרע.

מערכת ה-TCS מתמודדת יפה עם פתיחת מצערת אגרסיבית, בתחילת רכיבה וגם ביציאה מפניות, כאשר הקטנוע נמצא בהטיה.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל

תנוחת הרכיבה ״כורסאתית״ מאוד. העריסה אותה הזכרתי לעיל מקבעת את הרוכב בתנוחה נוחה, כאשר ניתן לבחור בין שתי תנוחות שונות לרגליים - על המדרכים המאוזנים, או על המדרכים העליונים המאפשרים שליחת הרגליים קדימה. גובה המושב עומד על 81 ס״מ, שהוא אמנם לא גבוה, אך המושב הרחב ייאלץ רוכבים נמוכים לעבור לקדמת המושב כדי לדרוך עם שתי הרגליים על הקרקע. מרווח הגחון מספק ומאפשר עלייה בטוחה גם מעל מדרכות גבוהות במיוחד.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל
 
סיכום ועלויות
הדאון טאון 350 בגרסתו האחרונה הוא מקסי-סקוטר, מבושל מאוד, בנפח בינוני. הוא יתאים לרכיבות מגוונות בעיר ומחוצה לה, לשגרת היום יום וגם לטיולים ארוכים בסופי שבוע. המראה שלו מחודד וקרבי וקולע לטעמם של רבים מרוכבי ישראל כפי שהוכח בעבר כששבר את שיא המכירות ביבשת אסיה, בשנת 2019. מתיחת הפנים שעבר בשנת 2015 הפכה אותו לקטנוע מצויין ותוספת בקרת האחיזה הפכה אותו לטוב אפילו יותר. כל אלה מפצים על לוח השעונים המיושן ואבזור הדל שיש לו.

קימקו דאון טאון 350i TCS במבחן
צילום: עזרא רפאל